تعداد نظرات
0 دیدگاه
تعداد لایک
6 پسندیدن
تاریخ انتشار
جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰
بازدید
143 نفر
آموزش فصل اول علوم ششم | شهابسنگ چیست؟
در درسنامه درس اول علوم ششم آنچه که در مورد شهابسنگها باید بدانیم این است که شهابسنگ یک سنگ آسمانی است که به زمین افتاده است. در واقع همه اجرامی که در فضا در حال حرکت هستند و به زمین میافتند، شهابسنگ نامیده می .شوند.حداقل هر سال 100 شهابسنگ به زمین سقوط میکنند
بیشتر این شهابسنگ ها خیلی کوچک هستند . آنها به قدری ریزند که بر اثر اصطکاک جو نمیسوزند و به آرامی به زمین میافتند به دلیل اینکه مقاومت هوا سرعتشان را آنقدر آهسته میکند. شهابسنگها وقتی نزدیک خورشید میشوند به صورت گردوغبار تکه هایی از دست میدهند که در فضا پخش میشوند این غبارها به عبارتی دیگر صخرهها را شهابواره می گویند.
وقتی شهابوارهها وارد جو زمین میشوند با برخورد به مولکولهای هوا هالهای از نور سفید رنگ را به وجود میآورند که شهاب نامیده میشوند. بیشتر شهابسنگها در حال حرکت در جو زمین میسوزند و ازآنها فقط مقداری گردوغبار باقی میماند. ولی .گاهی این شهابوارهها به سطح زمین برخورد میکنند که در این صورت شهاب سنگ میگویند
انواعی از شهابسنگ وجود دارد که به شرح زیر میباشد:
ترکیب مواد شهابسنگها، کلیدهایی را درباره منشا آنها به دست میدهد.منشا آنها ممکن است سیارکها باشند.بعضی از مواد شهابسنگ ها ترکیباتی شبیه به زمین و ماه است یا برخی حدس میزنند که شبیه به مریخ است و ترکیب بعضیها هم کاملا با ترکیبات اینها متفاوت اند.بعضی ها هم ترکیبی مثل ستارههای دنبالهدار دارند.
برای مشاهده سایر آموزش های مربوط به علوم ششم کافیست از طریق بخش آموزش علوم ششم اقدام کنید.
درس اول علوم ششم شهاب سنگ | مراحل مهم روش علمی
همه دانشمندان در مواجهه با مسائل علمی و حل آنها دارای روشهای معینی هستند که به آنها روش علمی می گویند. وقتی دانشمندان با موضوعی روبهرو میشوند باید با روشهای علمی برای برخورد کردن با آن موضوع روبهرو شوند. شما دانشآموزان عزیز هم برای اینکه بتوانید به سوالاتی که در ارتباط با شهابسنگ هاو گودالهایی که ایجاد شده به وجود میآیند بیشتر و علمیتر بخاهیم برخورد کنیم باید روشهای علمی انجام آزمایش زیر را بلد باشید.
مشاهده: یعنی ما با استفاده از حواس پنجگانه ی خود اتفاقاتی را که می افتد حس میکنیم.
جمع آوری اطلاعات: یعنی اینکه ما اطلاعاتی را که با استفاده از حواس دریافت کردیم یادداشت کنیم.
فرضیه سازی یا پیشنهاد راه حل احتمالی: یعنی در این مرحله به مسئله و سوالی که برای ما پیش آمده است پاسخ یا پاسخهای احتمالی میدهیم. (فرضیه باید قابل آزمایش کردن باشد. فرضیه ممکن است درست یا نادرست باشد ولی نظریه قطعا درست است. برای اطمینان از روش فرضیه حتما باید آزمایش را چندین بار تکرار کرد.)
آزمایش فرضیه: یعنی با انجام آزمایش فرضیه ما پذیرفته یا رد میشود.
تکرار آزمایش: یعنی از آزمایشها در شرایطی درست جواب نمیدهند پس باید آزمایش را چندین بار تکرار کنیم.
نظریه: یعنی وقتی فرضیه ما با انجام چند آزمایش به اثبات رسید فرضیه ما تبدیل به نظریه علمی می شود.
آموزش درس اول علوم ششم دبستان |عوامل موثر بر عمق و قطر گودالها
دانش آموزان عزیز ممکن است در درس اول علوم ششم ابتدایی سوالاتی ذهن شما را درگیر کرده باشد به عنوان مثال هنگام برخورد شهابسنگ ها به زمین چه اتفاقی میافتد؟ چرا قطر و عمق گودالهای ایجاد شده یکسان نیست؟ و چه عواملی روی قطر و عمق گودالهای ایجاد شده تاثیر دارد؟و همچنین برای پیدا کردن پاسخ فعالیت ها و سوالات علوم ششم ابتدایی از طریق بخش گامبهگام علوم ششم ابتدایی اقدام کنید.
فصل اول علوم ششم دبستان | انواع متغییر
متغییر مستقل: متغییری که در آزمایش باید تغییر دهیم. در این آزمایش ارتفاع متغییر مستقل میباشد.که هرچه ارتفاع بیشتر سرعت سقوط هم بیشتر است.
متغییر وابسته: متغییری که تاثیر متغییر مستقل را میسنجد و درواقع اندازه دهانه گودال ایجاد شده و عمق آن متغییر مستقل است.
متغییر کنترل شده: عوامل و موادی که ثابت نگه داشته میشوند و در کنترل ما هستند مانند اندازه سنگ یا تیله و همچنین جنس سطح یا خاک و رها کردن سنگ و جرم سنگ نیز میباشد.
در آزمایش ها برخی متغییرها بر روی متغییر های دیگر اثر میگذارند. به طور مثال سرعت سقوط جسم در عمق گودال موثر است. یا به عبارتی دیگر عمق گودال ایجاد شده وابسته به سرعت سقوط جسم است برای همین سرعت سقوط جسم را متغییر مستقل و عمق گودال ایجاد شده را متغییر وابسته مینامند و در نهایت در هنگام آزمایش متغییر مستقل را تغیییر میدهیم و متغییر وابسته را انداره میگیریم.
سرعت سقوط جسم متغییر مستقل و عمق گودال ایجاد شده متغییر وابسته است.در هنگام انجام آزمایش متغییر مستقل را تغییر می دهیم و متغییر وابسته را اندازه می گیریم.
محققان با استفاده از یک شبیهسازی رایانهای جدید دریافتهاند که از برخورد احتمالی شهابسنگ با اقیانوس میتوان موج های عظیمی به ارتفاع بیش از هفت متر ایجاد کند که به مراتب خطرناکتر از برخورد شهابسنگ به خشکی است. و همچنین پس از شبیهسازی شرایط برخورد شهابسنگ با یکی از اقیانوسهای زمین دریافتند که خسارات وارد شده ناشی از ایجاد سونامی بسیار زیاد است.
ارائه شده توسط : حسین ایزدی
در وب سایت : جم نما
به نظرتان بیشتر چه محتوای در جــم نـما منتشر شود؟