معرفی نفت نَفت مایع غلیظ و افروختنی بهرنگ قهوهای سیر یا سبز تیرهاست که در لایههای بالایی بخشهایی از پوستهٔ کره زمین یافت میشود. نفت شامل آمیزه پیچیدهای از هیدروکربنهایی گوناگون است. بیشتر این هیدروکربنها از زنجیرهٔ آلکان هستند؛ ولی ممکن است از دید ظاهر، ترکیب یا خلوص تفاوتهای زیادی داشتهباشند.
واژهشناسی ریشهٔ واژهٔ «نفت» از واژهٔ اوستایی «نپتا» گرفته شدهاست. کلدانیان و اعراب آنرا از زبان مادی گرفته و «نفتا» خواندهاند. در برخی منابع قدیمی به صورت «نفط» نیز آمدهاست. در فرانسه نیز «Naphte» گفته میشود و پیش از آن تا سال ۱۲۱۳ میلادی «Napte» گفته میشد که از واژهٔ لاتین «Naphta» برگرفته شدهبود. ریشهٔ این کلمه واژه یونانی «Naphtha» بهمعنی روغن شرقی میباشد. کلمهٔ نفت در زبان انگلیسی «پترولیوم» نامیده میشود که از دو کلمهٔ «پترا» (معادل یونانی واژهٔ سنگ) و کلمهٔ «اولئوم» (روغن) تشکیل شدهاست. نفت مایعی است که عمدتاً از دو عنصر آلی هیدروژن و کربن تشکیل شده و دارای مقادیر کمتری از عناصر سنگین مانند نیتروژن، اکسیژن و گوگرد میباشد و بهصورت طبیعی در زیر زمین و بهصورت استثنایی در روی زمین یافت میشود.
پیشینه اقوام متمدن دوران باستان، بهویژه سومریها، آشوریها و بابلیها، در حدود چهارهزار و پانصدسال پیش در سرزمین بینالنهرین (عراق امروزی) با برخی از مواد نفتی که از دریاچه قیر بهدست میآمد، آشنایی داشتند. آنان از خود قیر بهعنوان مادهٔ غیرقابل نفوذ استفاده میکردند. رومیها و یونانیها نیز مواد قیری را برای غیرقابل نفوذکردن بدنهٔ کشتیها و همچنین برای روشنایی و گرمکردن به کار میبردند. در داستانها آمده است که نوح نیز کشتی خود را با قیر پوشاند تا آب به درون آن نفوذ نکند[نیازمند منبع]. با توسعه و پیشرفت تکنولوژی حفاری در اواسط قرن نوزدهم و تکنولوژی تقطیر و پالایش نفت در اواخر قرن نوزدهم و استفاده از آن در موارد غیر سوختی، جهش حیرتآوری بوجود آمد. بطوری که امروزه صنایع پتروشیمی نفش اساسی و بنیادی در رفع نیاز عمومی جامعه به عهده دارد. منشأ بیشتر دانشمندان منشأ تشکیل نفت را گیاهان و موجودات آلی موجود در اقیانوسهای اولیه میدانند. باقیماندهٔ حیوانات و گیاهانی که میلیونها سال قبل از محیط دریا (آب)، قبل از دایناسورها زندگی میکردهاند، در طی سالها توسط لپههای گل پوشیده شدهاست. برای تبدیل این موجودات به نفت به گرما و فشار مناسب در طول سالیان دراز نیاز میباشد که در صورت وجود این شرایط همراه با سنگ مخزن مناسب نفت بهمقدار زیاد در حوضچهٔ نفتی جمع میگردد. نفت خام حالت روغنی دارد و بهشکلهای جامد، مایع و گاز دیده میشود. برخی اوقات بهتمام اشکال نفت هیدروکربن نیز گفته میشود. اگر نفت در محلی جمع گردد بهآن محل «حوضچهٔ نفتی» میگویند. از مجموع چندین حوضچهٔ نفتی، یک «میدان نفتی» حاصل میشود. بهسنگ متخلخل دربرگیرندهٔ نفت، «سنگ مخزن» میگویند. اکتشاف
یک منطقه انتخابشده را مطالعهٔ نمونههای سنگی زمین، مورد استخراج قرار میدهند. اندازهگیریها انجام میشود و اگر مکان از لحاظ نفتی مکان موفقیتآمیزی باشد، حفاری آغاز میشود. بالای چاه ساختاری که «دکل» نامیده میشود، برای جادادن وسایل و لولههای مورد استفاده در چاه ساخته میشود. زمانی که حفاری تمام میشود، چاه حفرشده یک جریان ثابتی از نفت را بهسطح زمین خواهد آورد و بهسنگهایی که غالباً از سنگهای رستی تشکیلشده و روی نفت قرار میگیرند، «سنگ پوششی» گفته میشود. پالایش نفت بهصورت خام نمیتواند مورد ستفاده قرار گیرد و باید در پالایشگاه نفت مورد تصفیه قرار گیرد. اندازهگیری نفت را با بشکه میسنجند. هر بشکه حاوی ۱۵۹ لیتر نفت میباشد.
طلای سیاه طلای سیاه، نخستین بازی استراتژی مدیریتی ایرانی است كه شركت رویاگران نرم افزار و بنیاد ملی بازیهای رایانهای در حال تولید آن هستند. در این بازی، بازیكن به عنوان مدیری صنعتی، باید بر صنعت نفت كشور نظارت داشته باشد و با كشف كردن نفت، ایجاد پالایشگاه، پتروشیمی و كارخانههای گوناگون، كشورمان را در مسیر پیشرفت یاری دهد. بازی در سال ۱۲۸۷، همزمان با فوران نخستین چاه نفت ایران در مسجد سلیمان آغاز میشود. از همین زمان رشتهی امور به دست بازیكن سپرده میشود تا شرایط لازم برای استخراج نفت از این چاه را مهیا كند. این تنها آغاز مسیری طولانی و پرپیچ خم است كه به توسعه و پیشرفت كنونی كشور میانجامد. استخراج، خط لوله و پالایشگاه پس از استخراج نفت، باید آن را در انبار ذخیره كرد تا بتوان برای صادر كردن، به بندر انتقال داد. بنابراین بازیكن باید دست به كار ایجاد خط لولهی مسجد سلیمان-آبادان شود تا طلای سیاه كشورمان به بازارهای جهانی عرضه شود. اما صادرات نفت خام چندان طولانی نخواهد بود و به محض جمعآوری هزینهی لازم، باید تا سال ۱۲۹۱ نخستین پالایشگاه كشور در آبادان تأسیس شود. از اینجا به بعد، بازیكن با انتخابهای گوناگونی مواجه خواهد شد كه هر یك میتواند تأثیر زیادی بر وضعیت سرمایه، صادرات و توسعه دادن شهرهای كشور داشته باشند. آیا تمام تولیدات را به خارج از كشور صادر كنم؟ آیا بهتر نیست بخشی از آنها را با قیمت كمتر در شهرهای كشور به فروش برسانم و در عوض از مزایای حاصل از توسعهی آنها بهره ببرم؟ آیا درآمد فعلیام اجازه میدهد خط لولهای طولانی به شهرهای مركزی و شمالی كشور بكشم؟ چه مقدار از درآمد را صرف پژوهش و یافتن فنآوریهای جدید برای تولید محصولات جدید یا بهبود شرایط فعلی بكنم؟ اینها تنها چند نمونه از دهها پرسشی است كه بازیكن در بازی «طلای سیاه» با آن مواجه خواهد شد و باید با مدیریت صحیح خود، مشكلات را یكی یكی از سر راه بردارد و با گذر زمان، همراه با فنآوریهای روز گام بردارد. شهرها و نیروی كار برای ایجاد ساختمانها و انجام دادن تحقیقات، به نیروی كار احتیاج است. در بازی دو نوع نیروی كار متفاوت وجود دارد: تكنسین و متخصص. اما برای جذب نیروی كار، بازیكن باید به سراغ شهرهای كشور برود و در آنها آموزشگاه و دانشگاه صنعت نفت بسازد. با این كار، شهروندان با تحصیل در این مكانهای آموزشی، به نیروی كار فعال بدل خواهند شد و بازیكن میتواند از آنها برای ایجاد صنایع جدید یا پژوهش در زمینهی مورد نظرش، استفاده كند. به این ترتیب یكی از جذابترین بخشهای بازی، كه تعامل بازیكن با شهرهای گوناگون كشور است، شكل می گیرد. در «طلای سیاه»، موفقیت بازیكن با پیشرفت شهرها عجین شده است و بدون توجه به توسعهی كشور، موفقیت چندانی حاصل نخواهد شد. هر یك از شهرها، نیازمندیهای مرتبط با نفت خاصی دارند كه اگر بازیكن بتواند تمام آنها را برآورده كند، ارتقای سطح پیدا میكنند. هرچه سطح پیشرفت شهر بالاتر باشد، تعداد نیروی متخصصی كه در آموزشگاههای آن شهر پرورش مییابند بیشتر خواهد بود. ضمن اینكه شهر توسعهیافته، بازار بهتر و پرتقاضاتری برای محصولات نفتی بازیكن خواهد بود. بنابراین بازیكن باید به مرور با شهرهای مختلف ارتباط برقرار كند و تلاش كند تا با تأمین كردن نیازهای آنها، بازار قدرتمندتری به دست آورد. پژوهش بخش جذاب دیگری از بازی كه بازیكنان زمان زیادی را در تعامل با آن خواهند گذراند، «پژوهش» است. نیروهای متخصص بازیكن به مرور زمان و بر اساس مكانیزمی خاص، تولید علم میكنند. سپس بازیكن میتواند با استفاده از این میزان علم تولید شده، فنآوریهای گوناگونی را به دست آورد. نمودارهای پژوهش در «طلای سیاه» به شكل شاخهای است. یعنی هر گروه از فنآوریهای متفاوت- به عنوان مثال، حمل و نقل، توسعهی شهری، محصولات جدید، استخراج نفت در خشكی، استخراج نفت در دریا و ...- نمودار شاخهای خاص خود را دارند. در نمودار شاخهای، بازیكن با خریدن فنآوری، به فنآوریهای پایینتر دسترسی خواهد داشت. به این ترتیب بازیكن باید متناسب با استراتژی خود، فنآوریهای خاصی را به دست آورد تا اوضاع خود را بهبود ببخشد. پس از رسیدن شهرها به سطح پیشرفت خاص، محصولات اولیه دیگر پاسخگوی نیازهای آنها نخواهند بود. بنابراین بازیكن كمكم باید به فكر دست یافتن به فنآوریهای لازم برای تولید محصولات گوناگون مرتبط با نفت باشد تا بتواند با ایجاد كارخانهها و واحدهای تولیدی، محصولات تازهای همچون روغن خودرو، روغن صنعتی، كود كشاورزی، چسب، رنگ، محصولات پلاستیكی، نخ مصنوعی و ... تولید كند. تولید این محصولات به معنی دستیابی به بازارهای جدید، درآمد بالاتر و امكان كمك به شهرها برای توسعهی بیشتر است. مراحل بازی و مأموریتها بخش اصلی این بازی به صورت مرحلهای انجام میشود و اتفاقات هر مرحله در بخش خاصی از كشور رخ میدهد. در سناریوی «طلای سیاه» تلاش شده است مهمترین حوادث مرتبط با صنعت نفت، و برخی حوادث كه در تاریخ ایران و جهان رخ دادهاند، در گیمپلی بازی نقشی را ایفا نمایند. به عنوان مثال، مرحلهای از بازی كه در زمان وقوع جنگ تحمیلی رخ میدهد، شرایط خاص دوران جنگ را دارد. در این مرحله، وظیفهی بازیكن بیشتر تأمین سوخت مورد نیاز برای شهرهای مرزی كشور است و صادرات نفت به دلیل وقوع جنگ و نیازهای داخلی، بسیار كاهش خواهد یافت. ضمن اینكه ظرفیت پالایشگاهها با توجه به حملات دشمن افت محسوسی خواهند داشت. در هر مرحله، چندین مأموریت گنجانده شده است كه بازیكن برای به پایان رساندن مرحله، باید آنها را با موفقیت انجام دهد. در طراحی این مأموریتها نیز تلاش شده است برخی حوادث واقعی تاریخ كشور بازسازی و به دست بازیكن انجام شوند تا بازیكنان ضمن لذت بردن از بازی و انجام دادن مأموریتهای كلیدی، با بخشی از تاریخ صنعت نفت كشور آشنا شوند. پوستر طلای سیاه