تعداد نظرات
0 دیدگاه
تعداد لایک
5 پسندیدن
تاریخ انتشار
یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰
بازدید
104 نفر
کارگاه درس پژوهی دوستان همدل درس پنجم صفحه 48 فارسی ششم
جواب کارگاه درس پژوهی صفحه ۴۸ کتاب ادبیات فارسی پایه ششم کارگاه درس پژوهی دوستان همدل درس پنجم
2. به نظر شما انسان دانا چه ویژگیهایی دارد؟ در گروه درباره ی آن گفت وگو، و فهرستی از این ویژگیها تهیه کنید
3. از متنهای این فصل چند جمله را انتخاب، و سپس نهاد و فعل آنها را مشخّص کنید.
جواب
2. انسان عاقل و ویژگی های انسان عاقل
1) در روز حداقل یک بار بگوید «من نمیدانم»
2) کمتر از کسی تقاضایی داشته باشد و عمدتا به همت، فکر، برنامهریزی و زحمات خود اتکا کند.
3) در موضوعاتی که اطلاعات کلی دارد، اظهارنظر نکند.
4) دغدغه کانونی زندگی او، بهترین عملکرد در حرفهاش باشد.
5) به استقبال کسی برود که با او تفاوت یا حتی تضاد فکری دارد.
3. الف) مهدی به درس خواندن علاقه ی زیادی نداشت. نهاد: مهدی فعل: نداشت
ب) آنها چند روزی به مدرسه نرفتند. نهاد: آنها فعل: نرفتند
پ) یونس تازه از شیراز به تبریز آمده بود. نهاد: یونس فعل: آمده بود
خوبه…. کاش مثال هاش برای نهاد و فعل بیشتر بود ۳ تا اصلا زیاد نیست
مثال:۱_ من و بابا، رفته بودیم اداره ی آموزش و پرورش. نهاد:من و بابا. فعل:بودیم.
۲_ صدای همهمه ی بچه ها مدرسه را پر کرده بود. نهاد:صدای همهمه ی بچه ها. فعل:بود.
جواب درس پنجم فارسی ششم
گام به گام فارسی ششم
درس پنجم :: هفت خان رستم
درک مطلب صفحه ۴۱ فارسی ششم
۱- منظور از عبارت زیر، چیست؟ «از هفت خان گذشتن»
وقتی کسی کاری را با سختی و دشواری زیادی انجام دهد این عبارت را به کار میبرند.
۲- رستم در هفت خان چه مراحلی را پشت سر میگذارد؟
۱- نبرد رخش با شیر ۲- گذر از بیابان و گرفتار شدن در آن ۳- نبرد با اژدها
۴- نبرد با جادو گران ۵- نبرد با اولاد دیو ۶- نبرد با ارژنگ دیو ۷- نبرد
با دیو سپید .
۳- به نظر شما چه نیرویی باعث شد رستم بتواند هفت خان را با موفقیت پشت سر بگذارد؟
قدرت و اعتقاد به خداوند و توکل به او و نترسیدن از مشکلات پیش آمده
درک و دریافت صفحه ۴۸ فارسی ششم
۱- یونس و مهدی چه تفاوتها و چه شباهت هایی با هم داشتند؟
شباهت:
۱- یونس و مهدی پسر و دانش آموز یک کلاس بودند.
۲- هر دو اهل شیراز بودند که به تبریز آمده بودند.
تفاوت ها:
۱- یونس تازه به تبریز آمده بود؛ اما مهدی از چند سال پیش در آنجا بود.
۲- یونس درسش خوب بود؛ ولی مهدی درسش ضعیف بود.
۳- یونس زبان ترکی نمی دانست؛ اما مهدی ترکی را یاد گرفته بود.
۲- اگر شما به جای یونس بودید در برابر پیشنهاد مهدی چه می کردید؟
همان روز اول پیشنهادش را قبول نمی کردم و سعی می کردم او را هم به مدرسه بیاوریم.
۳- به نظر شما چه عاملی باعث برگشت یونس به مدرسه شد؟
یونس به کمک دوستانش به مدرسه بازگشت و با رفتار مناسب معلم در کلاس پذیرفته شد و دوستان جدیدی پیدا کرد.
۴- با توجّه به متن، جمله ها را به ترتیب رویدادها شماره گذاری کنید:
۳- مهدی به درس خواندن علاقه ی زیادی نداشت.
۱- یونس تازه از شیراز به تبریز آمده بود.
۶- تا اینکه یک روز هم کلاسی ها یونس را به مدرسه برگرداندند.
۸- یونس تصمیم گرفت مهدی را نیز به مدرسه باز گرداند.
۲- زبان آنها را نمی دانست.
۷- معلم گفت: نتیجه ی به مدرسه نیامدن، عقب ماندن از هم کلاسی هاست.
۴- معلم از او خواست به مهدی کمک کند تا درس هایش را بهتر یاد بگیرد.
۵- آنها چند روزی به مدرسه نرفتند.
کارگاه درس پژوهی صفحه ۴۸ فارسی ششم
۱- با مراجعه به کتابخانه، داستان دیگری از شاهنامهی فردوسی انتخاب، و شخصیت های آن را مشخّص کنید.
داستان: رستم و سهراب
شخصیت های داستان:
رستم: پهلوان ایرانی، همسر تهمینه، پدر سهراب
سهراب: پهلوان توران، فرزند رستم
افراسیاب: پادشاه توران
کیکاووس: پادشاه ایران
۲- به نظر شما انسان دانا چه ویژگی هایی دارد؟ در گروه درباره ی آن گفت و گو، و فهرستی از این ویژگی ها تهیه کنید.
۲- قبل از انجام کاری به عاقبت آن فکر می کند.
۳- انسان دانا و راست گو است.
۴- انسان دانا خوش اخلاق است و با مردم رابطه ی خوبی دارد.
۳- از متن های این فصل چند جمله را انتخاب، و سپس نهاد و فعل آنها را مشخّص کنید.
– من هم مانند شما موجودی زنده هستم
نهاد فعل
– دو کس رنج بیهوده بردند.
از داستان دوستان همدل چند جمله بنویسید و نهاد و فعل آن را مشخص کنید.
هی یونس!صبر کن باهم برویم
نهاد:هی یونس،فعل:برویم
ارائه شده توسط : حسین ایزدی
در وب سایت : جم نما
به نظرتان بیشتر چه محتوای در جــم نـما منتشر شود؟