تعداد نظرات
0 دیدگاه
تعداد لایک
5 پسندیدن
تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱
بازدید
107 نفر
در خودارزیابی صفحه 151 درس 16 شانزدهم کتاب ادبیات فارسی هفتم سوالاتی مطرح شده است که در زیر به پاسخ آنها پرداخته ایم.
سوال 1) چرا آدم آهنی از شاپرک خوشش آمد؟
پاسخ: چون به او گفته بود: تروم عزیزم، صدایش بسیار شیرین بود
سوال 2) چرا آدم آهنی پس از مرگ شاپرک به سؤالات جواب درست نمی داد؟
پاسخ: چون آدم آهنی ناراحت بود که شاپرک را نجات نداد و به سوالات شاپرک جواب درستی نداده بود.
سوال 3) آخرین جمله درس، چه پیامی دارد؟
پاسخ: شاپرک با محبت و مهربانی در وجود آدم آهنی حس و عاطفه ایجاد کرده بود. محبت توانایی تغییر همه، حتی آدم آهنی را دارد.
سوال 4) وقتی شاپرک برای بار اول رفت برای آدم آهنی چه اتفاقی افتاد؟
پاسخ: وقتی شاپرک رفت، آدم آهنی دو سوال اول را باهم اشتباه کرد و به سوال سوم هم جواب غلطی داد.
پاسخ سوال های کارگروهی صفحه 152 درس 16 شانزدهم فارسی هفتم
سوال 1) درباره شخصیت های داستان این درس گفت و گو کنید.
پاسخ: شاپرک نماد انسان های مهربان و آدم آهنی نماد انسان های بیعاطفهای که در جامعه وجود دارند. انسان های مهربان به دیگران کمک می کنند ولی انسان های بیعاطفه رفتار مناسبی با دیگران ندارند و نسبت به آنها بیتفاوت می باشند.
سوال 2) یک داستان نمادین دیگر در کلاس بخوانید و شخصیت هاى آن را بررسی کنید.
پاسخ: داستان پینوکیو، عروسک چوبی که پدر ژپتو آن را میسازد و با نثار مهربانی او خلق و خوی انسانی مییابد. گربه نره و روباه مکار نیروهای پلید وجود او هستند که در تلاش هستند او را از درجه انسانی پایین بیاورند و پری مهربان نماد نیروی عشق و محبت است که در هر بار به او کمک میکند. در نیمهی داستان پینوکیو تحت تأثیر نیروی پلید وجودش تبدیل به حیوان میشود و در نهایت با تأثیر عشق درونی، به شکل انسانی کامل درآمده و روحش متعالی میشود.
جواب سوال های نوشتن صفحه ۱۵۳ درس شانزدهم فارسی هفتم
سوال 1) ترکیب های وصفی و اضافی را مشخّص کنید.
درخت بلوط، احساس خوب، افراد سرشناس، صدای بلند، مربّای زردآلو، اسم من
پاسخ: درخت بلوط: ترکیب اضافی / احساس خوب: ترکیب وصفی / افراد سرشناس: ترکیب وصفی / صدای بلند: ترکیب وصفی / مربّای زردآلو: ترکیب اضافی / اسم من: ترکیب اضافی
سوال 2) برای هر کلمه، یک هم خانواده بنویسید.
پاسخ:
مطئمن: اطمینان
سؤال: مسئول
قصّه: قصص
توجّه: وجهه
سوال 3) در جمله های زیر نهاد، مفعول و متمم را معیّن کنید.
پاسخ: در مقابل هر جمله نهاد و مفعل را مشخص کرده ایم.
شناسنامه ما، عمر حقیقی ما را تعیین نمیکند. (نهاد: شناسنامه ما – مفعول: عمر حقیقی ما)
فرصتهای خوب و عزیز میگذرند. (نهاد: فرصتهای خوب و عزیز)
دانش آموزان شهید رجایی را دوست داشتند. (نهاد: دانش آموزان – مفعول: شهید رجایی)
آفتاب برگلها و سبزهها میتابد. (نهاد: آفتاب – مفعول: برگلها و سبزهها)
سوال 4) فعل های «ایستادند، می آید، پرسیدند، گفت» را به فعل آینده، تبدیل کنید.
پاسخ:
ایستادند: خواهند ایستاد
میآید: خواهد آمد
پرسیدند: خواهند پرسید
گفت: خواهد گفت
خود ارزیابی ،کارگروهی و نوشتن صفحه ۱۵۱تا ۱۵۳فارسی هفتم درس ۱۶
ارائه شده توسط : کاربر پایه ی هفتم
در وب سایت : جم نما
به نظرتان بیشتر چه محتوای در جــم نـما منتشر شود؟