تعداد نظرات
0 دیدگاه
تعداد لایک
5 پسندیدن
تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰
بازدید
128 نفر
بهداشت مدارس
بهداشت مدارس شامل کلیه فعالیت هایی است که به منظور تأمین، حفظ و ارتقا سطح سلامت دانش آموزان صورت می گیرد.
فعالیت سالانه هر مربی بهداشت، همزمان با روز آغازین سال تحصیلی دانش آموزان یا همان جشن شکوفه ها آغاز می شود.
مهمترین کار مربی بهداشت پس از آشنایی با محیط ، بررسی اتاق بهداشت، بررسی محیط و کلاس ها، سرویس های بهداشتی و… از نظر رعایت استانداردهای بهداشتی می باشد.
مهمترین وظایف مربیان بهداشت:
مربی بهداشت چه کمکی می تواند در مدرسه به بچه ها کند
نوشتن دفاتر بهداشتی برای معاینات دوره ای
این معاینات، شامل معاینه چشم، گوش، دندان، قد و وزن و همچنین بررسی طبیعی بودن وضعیت ظاهری کودک (بررسی علائم کم خونی، گواتر و اختلال ستون فقرات) می شود.
بررسی بهداشت محیط مدرسه شامل :
مربی بهداشت چه کمکی می تواند در مدرسه به بچه ها کند
ارائه خدمات بهداشتی به دانش آموزان شامل :
کلیه دانش آموزان باید درطول سال تحصیلی یکبار از نظر سلامتی سنجیده شوند این سنجش شامل :
الف- اندازه گیری قد و وزن:
قد و وزن دانش آموزان در طول سال تحصیلی یکبار انــدازه گیری می شود و روند رشد در نمودارهای مربوط برای دختران و پسران جداگانه رسم می گردد. دانش آموزانـــی که طبق این معیـار دچـار اختلال هستند شناسائی و باید مشکل آنان پی گیری شود.
ب- معاینه ستون فقرات:
در این معاینه ستون فقرات از نظر اختلالاتی مانند قوز ، انحراف ستون مهره ها و گود پشتی مورد بررسی قرار می گیرند.
ج- ارزیابی و سنجش بینائی:
اختلالات بینائی درسلامت دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی آنها اثر منفی دارد.
بنابراین دانش آموزان هر سال باید مورد معاینه بینائی قرار گیرند.
د- ارزیابی و سنجش شنوائی:
تعدادی از کودکانی که در مدرسه به عنوان شاگـرد تنبـل وکم استعـــداد معرفی می شوند ممکن است کسانی باشند که به علت کاهش شنــوائی قـادر به استفاده از کلاس نیستند بنابراین معــاینه شنـوائی دانش آموزان از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.
ه- ارزیابی تغذیه و اختلالات تغذیه ای:
با توجه به نقش و اهمیت تغذیه در سلامت جسمی و فکری دانش آموزان لازم است وضعیت تغذیه آنان مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد .
در همین راستا اقدامات ذیل انجام می گیرند:
· آموزش مسائل تغذیه به دانش آموزان والدیـن و کارکنان
· نظارت بر وضعیت تغذیه دانش آموزان و بوفـه مدارس و بررسی ارزش غذائی مجـاز یا غیر مجــاز بودن و مسائل مربوط به فساد مواد غذائی
· بررسی مشکلات و اختلالات تغذیه ای شایــع در سنین مدرسه از قبیل کم خونی فقر آهن ، گواترو ..
و- معاینه دهان و دندان:
با توجه به اینکه درسنین 7 تا 12 سالگی دندانهـای شیری کودکان به تدریــــج می افتند و جای آنـها دندانهای دائمی در می آیند و اگر دندانهای دائمی صدمه ببینندو از بین بروند دیگر جایگزین نخواهند شد. بنـابراین لازم است که هر دانش آموز حداقـل سالی یکبار از نظر سلامت دهان و دندان معاینـــه شود.
ز- معاینات پوست و مو و ناخن:
در این معاینات به وجود ضایعات پوستـی از قبیل جوش – کهیـر تــاول – خشکی پوست – پوست ریزی و …توجه می گردد و همچنیـن بیماریهایی از قبیل بیماریهای قارچی مو ناخن- کچلی و شپش مورد توجه قرار می گیرند.
ح- ارزیابی اختلالات روانی و رفتاری:
رفتـــارهایی مانند ناخـن جویدن – لکنت زبــان – بی اختیاری ادرار و گوشه گیـری و پرخاشگری نشانه هایی از وجود اختلالات مهم روانی ور فتاری در دانش آموزان می باشند که در معاینات مورد توجه قرار می گیرند .
مربی بهداشت چه کمکی می تواند در مدرسه به بچه ها کند
ط- تشخیص و پیشگیری از بیماریهای واگیر:
از بیماریهای مهم واگیــــر در سنین مدرسه می توان گلودرد چرکی انگلــهای دستگاه گوارش – بیماریهای اسهالی – هپاتیت – کچلی سرماخوردگی آنفولانـــزا – ژیاردیا – سرخجه – گال – شپش و آبله مرغان ، کرونا را نام برد.
ازبیماریهای مهم غیر واگیـــر می توان به بیماریـهای قلبی – دیابت – آسم – صرع و… اشاره کرد.
درزمینه بیماریهای فوق اقداماتی از قبیل آموزش راههای پیشگیری – شناسائی – درمان و در موراد لزوم ارجاع به مراکز تخصصی انجام می گیرد.
ارائه شده توسط : حسین ایزدی
در وب سایت : جم نما
به نظرتان بیشتر چه محتوای در جــم نـما منتشر شود؟