تعداد نظرات
0 دیدگاه
تعداد لایک
5 پسندیدن
تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
بازدید
95 نفر
ارزشیابی مستمر درس ۱۰عربی
۱ -کلمات مشخص شده را به فارسی ترجمه کنید.
الف) هو كَتَبَ رِسالَةً إِلَى الْعَائِلَةِ المُحْتَرَمَةِ.
خانواد
ب) كانَتْ عَمَلِيَّاتُ تَحرير «البوكمال» في سورية.
آزادسازی
۲-کدام گزینه از نظر معنایی با کلمه مشخص شده هماهنگ است؟
السَّحاب: (الْمُحاوَلَة/البكاء/المطر/المصباح)
ترجمه کلمات به ترتیب:ابر:تلاش/گریه/باران/چراغ
۳-در جمله زیر یک جمع مکسر بیابید و مفردش را بنویسید.
أطلبوا مِنِّي ثَمَنَ الْأَضرارِ، فَهَذَا رَقَمُ هَاتِفِي.
اَضرار:ضرر
۴-عبارتهای زیر را به فارسی روان ترجمه کنید.
الف) مَنْ طَلَبَ أَخًا بِلاعَيبٍ بَقِيَ بِلا أَخِ .
هرکسی که دوستی(برادری)بی عیب بخواهد بدون دوست (برادر)می ماند.
ب) هُم مُسْتَعِدُونَ لِدَفْعِ الثَّمَنِ.
آنهاآماده پرداخت بهای آن هستند.
ج) يُمْكِنُ الْقَولُ بِأَنَّنا مِن أَهلِ السُّنَّةِ لِأَنَّنا نَسيرُ عَلَى سُنَّةِ رَسولِ اللهِ (ص).
می شود گفت که ما [نیز به نحوی]اهل سنت هستیم چون در[مسیر]سنت پیامبر خدا (ص)حرکت می کنیم.
د) يَظْهَرُ في تِلكَ الرِّسالَةِ تَواضُعِ الشَّهيد سُلَيماني وَ الْتِرَامُهُ بِالْحَقِّ.
درآن نامه فروتنی شهید سلیمانی وپایبندی ایشان به حقیقت ودرستی نمایان می شود.
هـ) أخي مُستَعِدٌ لِأَيِّ شَيْءٍ يُريده أصدقاؤه.
برادرم آماده است برای هر چیزی که دوستانش می خواهند.
۵-ترجمه صحیح را انتخاب کنید
عُصْفُورٌ فِي الْيَدِ خَيْرٌ مِن عَشَرَةٍ عَلَى الشَّجَرَةِ.
(۱) گنجشکی در دستانت بهتر از ده عدد بر روی درخت است.
(۲) یک گنجشک در دست بهتر از ده تا بر روی درخت است.
گزینه ۲،الْيَدِ:دست،در گزینه ۱ اشتباه معنا شده است.
۶-هر کلمه را در جای مناسب بنویسید.( یک کلمه اضافه است.)
«هَديَّتَينِ - شباب - فائزين - واجبات - تَدَبُّر»
مفرد مذکر: تَدَبُّر
مثنى مؤنث: هَديَّتَينِ
جمع مکسر: شباب
جمع مذکر سالم: فائزين
۷-نوع فعلهای مشخص شده را بنویسید و آنها را ترجمه کنید.
الف) أَطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّينِ.
فعل امر:بطلبید،طلب کنید
ب) يا ولدي متى سوفَ تَنْهَضُ صَباحاً؟
فعل مستقبل:خواهی برخاست
ج) لا تَتْرُكا الأطفال في الْمَشَاكِلِ.
فعل نهی:رها نکنید
د) لَا يَطْلُبْنَ مِنِّي ثَمَناً.
فعل نهی:طلب نکردند،نخواستند
۸-ترکیب اضافی - وصفی را در جمله زیر مشخص کنید و ترجمه کنید.
هوَ يَكتُبُ واجِباتِهِ الْمَدرَسيَّة .
واجِباتِهِ المَدرَسیَّهَ:تکالیف مدرسه ای (اش)
۹-به پرسشهای زیر پاسخ دهید.
الف) كم السَّاعَةُ ؟ الخامِسَهُ تَماماً
ب) كَمِ السَّاعَةُ ؟ اَلسّابِعَهُ الّا رُبعاً
۱۰-با توجه به تصاویر به سؤالها پاسخ کوتاه دهید.
الف) ما هُوَ طَعَامُ الْغَدَاء ؟
الرُّزُّ مع السَّمَکِ
ب) ماذا اشْتَرى والِدُهُ ؟
حاسوباً
۱۱-جمله های زیر را با استفاده از کلمه های داده شده کامل کنید .(دو کلمه اضافه است.)
«شَقاوة - المُسْتَوصَف ـ الجامعة - سَعادَة»
(الف) من شَقاوة ابْنِ آدَمَ سوء الْخُلْقِ .
ب) الجامعة مَرْكَزُ لِلتَّعليم العالي يَتَخَرَّجُ مِنْهُ الطَّلاب.
۱۲-پس از خواندن متن زیر به سؤالها پاسخ دهید .
سعيدٌ وَلَدٌ ذَكِيٌّ وَ مُجِدٌ . هُوَ فِي الرَّابِعَةَ عَشْرَةَ مِنَ الْعُمرِ وَ يَدرُسُ فِي مَدرَسَةِ سَعدي . يَنْهَضُ صَباحاً فی السَّاعَةِ السَّادِسَةِ إِلَّا رُبَعًا وَ بَعدَ أَداءِ الصَّلاةِ يَتَناوَلُ فَطُورَهُ فِي السَّاعَةِ السَّادِسَةِ وَالنَّصفِ . مَدرَسَتُهُ بَعِيدَةٌ مِنْ بَيْتِهِ وَ بِهذا السَّبَبِ يَذْهَبُ إِلَى المَدرَسَةِ بِالسَّيَّارَةِ.
الف) كَم عُمرُ سَعِيدٍ ؟ هُوَ فِي الرَّابِعَةَ عَشْرَةَ مِنَ الْعُمرِ
ب) مَا اسْمُ مَدرَسَةِ سَعِيدٍ ؟سعدی
ج) مَتَى يَنهَضُ سَعِيدٌ مِنَ النَّومِ؟فی السَّاعَةِ السَّادِسَةِ إِلَّا رُبَعًا
د) لِماذا سَعِيدٌ يَذْهَبُ إِلى المَدرَسَةِ بِالسَّيَّارَةِ؟ لِاَنَّ مَدرَسَتُهُ بَعِيدَةٌ مِنْ بَيْتِهِ
ارزشیابی مستمر درس ۱۰عربی نهم
ارائه شده توسط : کاربر پایه ی نهم
در وب سایت : جم نما
به نظرتان بیشتر چه محتوای در جــم نـما منتشر شود؟