تعداد نظرات
0 دیدگاه
تعداد لایک
5 پسندیدن
تاریخ انتشار
پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
بازدید
62 نفر
ارزشیابی مستمر درس ۵عربی
۱-كلمات مشخص شده را به فارسی ترجمه کنید.
الف-هذَا التَّعْلَبُ ثَقيلُ السَّمْعِ.
کم شنوا
ب -قالَتْ لَهُ الحَمامَةُ: «اقْبَلْ مَصِيرَكَ.»
سرنوشت
۲- مترادف و متضاد را از میان کلمه های داده شده بیابید و دوبه دو کنار هم بنویسید (یک کلمه اضافه است.)
«طَرَقَ - كِبَر - قَرَعَ - وَلَجَ ـ صِغَر - حَلَفَ»
الف- طَرَقَ = قَرَعَ
ب- کِبَر ≠ صِغَر
۳-عبارتهای زیر را به فارسی روان ترجمه کنید.
الف) قَولُ لا أَعْلَمُ نِصْفُ الْعِلمِ .
گفتن نمیدانم،نیمی از دانش است.
ب) مَن طَلَبَ شيئاً وَجَدَّ، وَجَدَ .
هرکس چیزی را بخواهد وتلاش کند [آن را]می یابد.
ج) حاوَلَتِ الغَزَالَةُ الْخَرُوجَ مَرَّةً أُخْرَى، فَخَرَجَت.
آهو بار دیگر برای خارج شدن تلاش کرد وبیرون آمد.
د) هُوَ ظَنَّ أَنَّ الْحَمامَةَ تُشَجِّعُهُ عَلَى الْخُروج .
او گمان کرد که کبوتر اورا به خارج شدن تشویق میکند.
هـ) أَلْفِيلُ اسْمُ أَكْبَرِ حَيَوانِ جاءَ ذِكرُهُ في القرآن .
فیلم اسم بزرگترین حیوانی است که اسمش در قرآن آمده است.
۴-ترجمه ناقص عبارت زیر را کامل کنید.
التَّعْلَبُ حاوَلَ كثيراً وَ خَرَجَ مِنَ الحُفْرَةِ.
روباه بسیار تلاش کرد و از گودال خارج شد.
۵- ترجمه صحیح را انتخاب کنید.
الصَّيَادُونَ سَتَرُوا حُفْرَةً لَصَيْدِ الْحَيَواناتِ وَ بَيْعِها لِحَدِيقَةِ الحَيَواناتِ. شکارچیان ................
(1) حفره ای برای صید جانوران و فروششان به باغ حیوانات کندند .
(۲) گودالی را برای شکار حیوانات و فروش آنها به باغ وحش پوشاندند.
گزینه ۲،حدیقه الحیوانات:باغ وحش وستروا:پوشاندند
که در گزینه ۱ اشتباه معنا شده است.
۶- فعل های مشخص شده را ترجمه کنید.
الف) أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَموا أَنَّ كَمالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَالْعَمَلُ بِهِ.
بدانید
ب) كَلُّ شَيْءٍ يَنْقُصُ عَلَى الْإِنفَاقِ، إِلَّا الْعِلَمَ.
کم می شود.
ج) يا مُحَمَّدُ لا تَجْعَلْ شَيئاً عَلَى الْمِنضَدَةِ.
قرار نده
د) الطالِبَةُ سَكَتَتْ فِي الصَّفِّ.
تلاش کرد
۷-در جاهای خالی فعل «نهى مناسب قرار دهید.
الف) أَنتِ تَقْدِرِينَ عَلَى الْخُرُوجِ بِسُهُولَةٍ فَ
(لا تَيْأَسُ - لا تيأسي -لا تيأس)
انتِ ضمیر مفرد مونث مخاطب است پس فعل مناسب لا تيأسي است.
ب) یا شهاب. في البيت.
(لا يَصْرُخُ- لا تَصْرُخ-لا تصرخي)
شهابُ مفرد مذکر است ویا بر مخاطب دلالت دارد پس فعل مناسب آن لاتَصْرُخ است.
ج) أَيَّتُهَا الْبِنْتُ ، رَجاءً مِنَ الْبَيْتِ في أَيَّامٍ كُرونا
(لا تَخْرُجي-لا تَخْرُجين-لاتخرُج)
البنت مفرد مونث است و ایتها بر مخاطب دلالت دارد پس فعل مناسب آن لا تَخْرُجي است.
۸-در جاهای خالی فعل مناسب قرار دهید.
الف) يا عزيزتي صداقة.
(تَزْرَعُ -ازْرَع -ازْرَعي)
عزیزه مفرد مونث است و یا بر مخاطب دلالت دارد پس فعل مناسب آن اِزرَعی است.
ب) الْفَلَاحُ إِلَى الْمَرْرَعَةِ .
(لا تَذْهَبُ -لا يَذهَبُ -لا تَذْهَبْ)
الفلاح مفرد مذکر غایب است پس فعل مناسب آن لا يَذهَبُاست.
ج) لِدُنياكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً.
(اعْمَلي- يَعْمَلُ-اِعْمَلْ)
با توجه به ک که ضمیر مفرد مذکر مخاطب است فعل ومناسب آن اِعمَل است.
د) رجاء مِن سَيَّارَتِكُنَّ.
(اِنزِلنَ-انزلوا-تَنْزِلنَ)
باتوجه به رجاء وکنَّ که ضمیر جمع مونث مخاطب است فعل مناسب فعل امر اِنزِلنَ است.
ه)الثَّعلَبُ وَالْغَزَالَةُ فِي الْحُفْرَةِ بَعْتَةً.
(وقعنا-وقَعَ-وقَعتا)
فعل در ابتدای جمله به صورت مفرد به کار میرود حتی اگر انجام دهنده آن الثَّعلَبُ وَالْغَزَالَةُ مثنی میباشد.
۹-زیر فعلها خط بکشید و فقط آنها را ترجمه کنید. الف) الحَمامَةُ تُشجِّعُهُ عَلَى الْخُروج.
تُشجِّعُ:تشویق میکند.
(ب) أَنْتُما سَتَقْدِرَانِ عَلَى نَشْرِ الْعِلمِ.
سَتَقْدِرَانِ:خواهید توانست
ج) يا صديقتي لا تَتْرُكي شَيئاً مِنَ الْخَيْرِ، حَيَاءً.
لا تَتْرُكي :رها نکن
۱۰- با توجه به تصاویر به پرسشها پاسخ کوتاه دهید.
الف) مَا اسْمُ هَذَا الحَيَوانِ ؟اَسَدب) كم صياداً فِي الصَّوَرةِ؟اَربَعَه
۱۱-هر کلمه را به توضیح مناسب آن وصل کنید (دو کلمه اضافه است.)
الْكَلْبُ ⬅️حَيَوانٌ يَحْرُسُ أَمْوالَ النّاس.
النَّجاحُ
التَّعْلَبُ
الرائد⬅️الَّذِي يَمْشِي أَمَامَ قَومِهِ لِهدَايَتِهِم.
الذِّئبُ⬅️حَيَوانٌ حَريصٌ .
۱۲-درستی و نادرستی هر جمله را براساس واقعیت معلوم کنید.
الف) الْمَصِيرُ عَاقِبَةُ الْإِنسانِ فِي حَيَاتِهِ.
درست
كَلِمَةُ الْقُرْآنِ بِمَعْنَي «الْقِرَاءَةِ»
درست
ج) الْقَمِيصُ الْأَسْوَدُ مُناسِبٌ لِعُبُورِ الشَّارِعِ فِي اللَّيلِ.
نادرست
ارزشیابی مستمر درس ۵عربی نهم
ارائه شده توسط : کاربر پایه ی نهم
در وب سایت : جم نما
به نظرتان بیشتر چه محتوای در جــم نـما منتشر شود؟