تعداد نظرات
0 دیدگاه
تعداد لایک
5 پسندیدن
تاریخ انتشار
جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱
بازدید
193 نفر
ارزشیابی مستمر درس ۸بی عدالتی ونابرابری در جهان
الف) درستی یا نادرستی جمله های زیر را مشخص کنید.
۱- امروز تخمین زده میشود که مالکیت ۲۰ درصد درآمد جهان در دست ۸۰ درصد از ساکنان آن است.
نادرست،امروزه تخمین زده میشود که مالکیت ۸۰درصد درآمد جهان در دست ۲۰درصد ساکنان آن است.
۲-از نظر شاخص توسعه انسانی کشور ما در گروه کشورهای با توسعۀ انسانی بالا قرار دارد.
درست
ب )جاهای خالی را با کلمه های مناسب پر کنید. ۳-میزان درآمد و رفاه جنبۀ اقتصادی دارد و به معنای سطح مطلوب زندگی و رفاه اجتماعی است.
۴-یکی از عوامل مهمی که همواره در سنجش نابرابری کشورها با هم مورد توجه قرار میگیرد عامل اقتصادی وعناصری چون میزان ،تولید درآمد و اشتغال است.
۵- برای پی بردن به کیفیت زندگی در کشورها و مقایسۀ آنها با یکدیگر از شاخص توسعه انسانی استفاده میشود.
ج) گزینۀ درست را مشخص کنید.
۶-کدام گزینه از ملاکهای توسعه انسانی است؟
(۱) سواد آموزی صحیح
(۲) رضایت از زندگی
۳) آزادی
۴) امنیت
۷- کدام یک از ملاکهای توسعۀ انسانی زیر جنبه فرهنگی دارد؟
۱) اشتغال
(۲) امکانات درمانی
(۳) تعداد معلمان به ازای دانش آموز صحیح
۴) درآمد
د) به پرسشهای زیر پاسخ دهید
۸-دو کشور نام ببرید که در نیمه دوم قرن بیستم رشد اقتصادی سریعی داشتند و جایگاه مهمی در اقتصاد جهانی به دست آوردند؟ ژاپن،چین
۹-در کشورهایی مانند سوریه و عراق چه عواملی موجب کاهش تولید و درآمد آنها شده است؟ بحران سیاسی یا جنگ
۱۰- یکی از نشانه های بی عدالتی گسترده در جهان که لزوم تلاش و مبارزه برای رسیدن به عدالت را می طلبد چیست؟ زیاده خواهی بی رحمانه برخی از کشورها در عین فقر وجان سپردن سالانه میلیون ها انسان از گرسنگی در کشورهای دیگر
۱۱-برای هر یک از شاخصهای انسانی زیر یک مثال بزنید. (با توجه به نقشۀ اول صفحه ۴۹کتاب)
توسعه انسانی خیلی بالا :کانادا
توسعه انسانی بالا :برزیل
توسعه انسانی متوسط:مغولستان
توسعه انسانی پایین:سودان
۱۲-این شاخص توسعه انسانی جنبۀ اقتصادی دارد و به معنای سطح مطلوب زندگی و رفاه اجتماعی است. آن را نام برده و توضیح دهید؟
میزان درآمدورفاه،منظور از آن ،این است که اعضای یک جامعه به چه میزان از درآمد کافی وشغل مناسب وقدرت خرید برخوردارندوبه کالاها وخدمات موردنیاز چون مسکن،پوشاک،غذا،آموزش وتفریح دسترسی دارند.
۱۳- با توجه به جدولهای صفحهٔ ۵۳ کتاب، امید به زندگی و میانگین سالهای تحصیلی را در کشورهای چین و ایران با هم مقایسه کنید.
متوسط طول عمر در چین ۷۶/۴وبه اندازه۰/۲سال بالاتر از ایران است اما سالهای تحصیلی درایران ۹/۸سال وبه اندازه۲سال بیشتر از کشور چین است.
۱۴-از بین عوامل نابرابری در جهان که در زیر آمده است کدام یک داخلی و کدام یک از علل خارجی نابرابری است؟
الف) استعمار :خارجی
ب) فرهنگ و باورهای غلط: داخلی
ج) اشغال نظامی: خارجی
د )نداشتن پشتکار و اراده برای تغییر :داخلی
ه )نبودن وحدت و مشارکت بین مردم: داخلی
و) چپاول و غارت کشورها :خارجی
۱۵- به نظر شما میزان طول عمر یا امید به زندگی در یک جامعه نشان دهنده چیست؟ با مثال توضیح دهید
نشان دهنده وضعیت سلامت وبهداشت در آن جامعه است.در کشورهایی که مردم در محیطی پاک وبدون آلودگی زندگی میکنند وبه غذای کافی وآب سالم دسترسی دارند امید به زندگی در آن جا بالا است.
ارزشیابی مستمر درس ۸
بی عدالتی و نابرابری درجهان
مطالعات پایه نهم
ارائه شده توسط : کاربر پایه ی نهم
در وب سایت : جم نما
به نظرتان بیشتر چه محتوای در جــم نـما منتشر شود؟