تعداد نظرات
0 دیدگاه
تعداد لایک
5 پسندیدن
تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰
بازدید
38 نفر
برای پژوهش و تحقیقات بهتر است از چه کسانی سوال کنیم و کمک بگیریم
منظور ما از اجرای تحقیق چیست؟
معمولا كلمه «تحقیق» تصویر كسی را تداعی میكند كه در یك آزمایشگاه نشسته و چشمهایش روی كتاب بزرگی با حروف ریز لوچ شده، یا در یك آزمایشگاه شیمی روی یك لوله آزمایش حاوی مادهای زشت و زننده خم شده است.
اجازه ندهید چنین تصاویری شما را بترساند، چرا كه معنای واقعی تحقیق، انجام كاری است برای پیدا كردن جواب سوالهایتان. سوال ممكن است نسبتا ساده باشد: چند درصد از كسانی كه به درمانگاه بهداشتی باهمستان مراجعه میكنند، راه دیگری برای دستیابی به درمانهای پزشكی ندارند؟ ممكن هم هست كه بینهایت پیچیده باشد: موثرترین راه برای تامین بیمه درمانی برای آن دسته از شاغلین باهمستان كه بیمه نیستند، چیست؟
سوالهای مختلف نیازمند جوابهای مختلف هستند و جوابهای مختلف نیازمند تحقیقات مختلف برای كاوش درباره آنها هستند. اولین قدم دانستن چیزهایی است كه نیاز دارید.
تحقیق شامل همه این روشها و حتی بیشتر میشود. نوع تحقیقی كه باید انجام دهید، بسته به نوع اطلاعاتی است كه به آن نیاز دارید.
چرا باید تحقیق كرد؟
ممكن است محاسن كاری كه میكنید برای شما واضح باشد، اما الزاما برای سایرین واضح نیست. باید به آنها نشان دهید كه ایدههای شما به شكل معناداری به سود باهمستان خواهد بود. تحقیق به طرق مختلف كمكتان میكند به این هدف برسید:
چه وقت باید برای ترویجگری تحقیق كنید؟
ترویجگری برای هر ادعایی نیاز به تحقیقات اولیه دارد، اما مواردی پیش میآید كه تحقیق ارزش خاص پیدا میكند.
وقتی تلاش میكنید قانونی را به تصویب برسانید
به دو دلیل نیاز به تحقیق خواهید داشت:
وقتی میخواهید توجه باهمستان را جلب مشكلی كنید كه نیاز به رسیدگی دارد
معمولا تحقیق مورد نیاز در اینجا آماری است. در باهمستان چند در صد از نوجوانان از مدرسه اخراج میشوند و آن درصد را چطور میشود با باهمستانهای مشابه مقایسه كرد؟ آیا ظرف سال گذشته، یا چند سال گذشته، بیخانمانی افزایش داشته است؟ آیا تعداد خانوادههای بیخانمان بیشتر شده است؟ آیا خشونت جوانان در باهمستان افزایش داشته است، و اگر داشته، قربانیانش چه كسانی بودهاند؟ در اینجا اعداد و ارقام خواسته باعث میشود افراد مشكلی را كه برای باهمستان اهمیت دارد، به روشنی ببینند.
وقتی مسئولین دولتی فاسد باشند یا مرتكب خطایی شده باشند
تحقیق میتواند دلایلی ارائه دهد كه فساد، نادرستی، یا غیراخلاقی بودن برخی مسئولین را به اثبات برساند. از خزانهدار یك شهر كوچك كه فقط چند هزار دلار از بودجه شهر را در جیب میگذارد گرفته، تا ریچارد نیكسون، كه سرپوش گذاشتنش روی رسوایی واترگیت به قیمت ریاست جمهوریاش تمام شد، تا مسئولینی كه نقض قانون میكنند و عموما از طریق تحقیقات دقیق رسوا میشوند و نه از طریق رویدادهای نمایشی. مثلا مصاحبههای باب وودوارد و كارل برنشتاین با شركتكنندگان مختلف در قضیه واترگیت، سرانجام آنها را به مرجعی معروف به «گلوی عمیق» هدایت كرد، كه زنگ خطر نسبت به تشكیلات نیكسون را به صدا درآورد.
وقتی دولت یا نهادی دیگر به مردم دروغ میگوید
گاهی چیزهایی هست كه حتی در مردمیترین جوامع، عموم نباید بدانند. مثلا در جنگ دوم جهانی، اگر مطبوعات به طور روزانه محل قرار گرفتن كشتیهای متفقین را منتشر میكردند، دشمن بسیار خوشحال میشد و كشتیهای مذكور هم غرق میشدند. اما اگر دولت یا نهادی به ضرر عموم، یا به خاطر محافظت سیاسی از خود دروغ بگوید، آن مبحث دیگری است.
دو نمونه
تولیدكنندگان سیگار، سالها تحقیقات علمی ساختگی ارائه میدادند كه ثابت میكرد سیگار بیضرر است و اعتیاد نمیآورد. در حالی كه دانشمندان مشهور و مورد اعتماد، همواره خلاف آن را ثابت میكردند. سرانجام تحقیقات قابل اعتماد، اداره كل پزشكی و بخش اعظم جمعیت آمریکا را متقاعد كرد كه برای كارخانجات تولید سیگار، سودآوری مهمتر از جان مردم است و مصرف سیگار در آمریکا افت چشمگیر كرد.
در دوران ریاست جمهوری ریگان در آمریكا، جیمز وات، دبیر امور داخلی ضد محیط زیست آمریكا، مدام در جراید مورد مخالفت دانشمندان یا روزنامهنگارانی قرار میگرفت، كه در مورد صحت گفتههای او تحقیق كرده و آنها را كذب یافته بودند. سرانجام وت تبدیل به عنصری سیاسی شد كه لاجرم باید تعویض میشد. اگر كسی به خود زحمت بررسی نمیداد، او همچنان میتوانست مسائل محیط زیست را به دلایل سیاسی و به قیمت منافع عموم موجه جلوه دهد.
وقتی پیشگیری از آسیب ضرورت داشته باشد
منشا بارانهای اسیدی در شرق آمریکا ناشناخته بود، تا اینكه تحقیقات نشان دادند كه علتش موادی بودند كه توسط كارخانههایی در میدوست در هوا پخش میشدند. اگر نمیدانید كه چرا در رودخانه محل، دیگر ماهی وجود ندارد، یا اگر آب آشامیدنی زیر سوال است، شاید لازم باشد نگاهی به اثرات بارانهای اسیدی بیندازید، یا زمانی را در بایگانیهای شهر و كتابخانه بگذرانید، تا بفهمید كارخانههای محلی چه موادی را در رودخانه تخلیه میكنند و آن مواد چه تاثیرات شیمیایی دارند.
تهدیداتی كه از جانب محیط زیست متوجه سلامت عموم میشود، تنها آسیبهایی نیستند كه تحقیقات میتوانند از آنها جلوگیری كنند. بررسی تاثیرات سیاستهای پیشنهادی دولت، میتواند شهروندان را از تبعات نامطلوب اجتماعی و سیاسی حفظ كند ... یا اگر آن سیاستها قبلا موفقیتآمیز بوده باشند، میتواند آن تبعات را اصلاح كند. شاید تحلیلگران والاستریت با تحقیق در مورد روابط میان شركتهای بزرگ و شركتهای حسابداری میتوانستند سرمایهگذاران را از فاجعه مالیای مانند سقوط اِنرون، یكی از بزرگترین شركتهای آمریکا نجات دهند. چندین هزار شهروند با درآمدهای متوسط، پول بازنشستگیشان را چه مستقیما و چه از طریق سرمایهگذاری برای بازنشستگی، در آن سقوط ناگهانی از دست دادند.
وقتی كه تحقیق برای پیشبرد منافع عموم اهمیت دارد
در چنین شرایطی شاید به دنبال موضوع خاصی نباشید. مثلا مدافعین مراقبتهای بهداشتی، اغلب برای تعیین نیازهای مربوط به مراقبتهای بهداشتی در باهمستان و اینكه چه چیز میتواند به بهترین وجه آن نیازها را برطرف كند، تحقیق میكنند. به این ترتیب آنها دقیقا میفهمند كه مدافع چه چیز باید باشند.
چطور تحقیق میكنید؟
همانطور كه در ادامه با جزئیات خواهیم گفت، از آنجا كه انواع مختلف تحقیقات وجود دارد، روش خاصی از تحقیق برای همه انواع آن وجود ندارد. لذا ما رهنمودهایی كلی ارائه میكنیم كه به درد هر نوع تحقیق برای ترویجگری میخورد. همچنین نكات خاصتری را برای انجام هر یك از انواع تحقیقهایی كه پیش رو دارید، ارائه خواهیم كرد.
رهنمودهای عمومی برای تحقیق
كمك بخواهید
الزاما نیازی نیست كه همه كارها را خودتان انجام دهید. احتمال زیادی وجود دارد كه دستیارانی از خارج به كمكتان بیایند.
ببینید آیا كسی قبلا تحقیقی را كه برنامهریزی میكنید (در صدد انجامش هستید)، انجام داده است؟
ممكن است در رابطه با مشكلی كه مورد نظر شماست، قبلا مطالعاتی انجام شده باشد، یا ممكن است شخص دیگری در باهمستان هفتهها وقت صرف یافتن اطلاعاتی كرده باشد كه شما در جستجویش هستید. زندگی را سختتر از آنچه كه هست، نكنید. پیش از شروع، نگاهی به اطرافتان بیاندازید.
اصول اولیه در مورد مشكلتان را یاد بگیرید
اگر تحقیقتان دقیق و متمركز نباشد، برایتان فایدهای نخواهد داشت. اگر قوانینی در كار هستند، پیش از آنكه به دنبال شواهدی دال بر شكستن آن قوانین یا نیاز به تغییر آن قوانین باشید، حتما آنها را بخوانید و بفهمید. اگر مظنون هستید كه كسی اصول اخلاق حرفهای را زیر پا گذاشته است، اول بفهمید كه آن حرفه دستورالعملی برای رعایت اصول اخلاقی دارد یا نه و اگر دارد بهدقت آن را بخوانید. اگر مشكلی مربوط به محیط زیست در بین باشد، دانش مرتبط با آن را یاد بگیرید، حداقل تا آن اندازه كه بتوانید آن مشكل را توضیح دهید، تا به این وسیله بتوانید استدلالهایی را كه بر خلاف نظر شما میشوند، درك و با آنها مقابله كنید.
اگر مطلبی را مطالعه میكنید كه نمیفهمید، كمك بگیرید. با یك وكیل یا قانونگذار، یك معلم علوم، باجناقتان، با هر كسی كه ممكن است درباره حوزهای كه تحقیق میكنید و مطالبش را نمیفهمید چیزی بداند، مشورت كنید. اگر اطلاعاتتان غلط است، یا دقیقا نمیدانید كه راجع به چه صحبت میكنید، جایگاه خود را از بنیان سست میكنید و گوشها برای شنیدن دفاعیات شما ناشنوا خواهند شد.
بدانید كه از اطلاعات در چه موردی یا مواردی میخواهید استفاده كنید
دانستن علت جمعآوری اطلاعات به شما كمك میكند كه دقیقا بدانید به دنبال چه اطلاعاتی باید بگردید، چه مقدار اطلاعات لازم دارید و آن اطلاعات به چه شكل باید باشند. بعضی از دلایل مشترك برای تحقیق مربوط به ترویجگری عبارتند از:
همانطور كه پیشتر گفتیم، این شرایطی است كه در آن تحقیق شما باید بیعیب و نقص باشد. سرهمبندی نكنید. همواره یك نفر منتظر فرصت است تا به كمترین بیدقتی یا خطا با چنگ و دندان حمله كند و با استفاده از آن، كل عملكرد شما را بیاعتبار كند. فقط از اعداد و ارقام واقعی و معتبر استفاده كنید و مفهوم آنها را دستكم یا دست بالا نگیرید. هیچ نكتهای را تعمیم ندهید. مثلا این فرض كه همه كسانی كه از دبیرستان اخراج میشوند، بیسوادند، زمانی باز خواهد گشت تا تاوانش را از شما بگیرد. روایت و تمثیل را با واقعیت اشتباه نگیرید. یك روایت نمیتواند یك نكته را ثابت كند. و شاید مهمتر از همه اینكه تسلیم این گرایش طبیعی نشوید كه در ارزش یك قطعه اطلاعات را كه نقطه نظر شما را تایید میكند، اغراق کنید. اگر نمیتوانید با اطلاعات موجود یك دعوی محكم تشكیل دهید، شاید لازم باشد كه فرضیاتتان را از نو بررسی كنید.
در خصوص منابعتان شكگرا باشید و همه واقعیتهایتان را دو بار چك كنید
همه منابع اطلاعاتی به یك اندازه قابل اعتماد نیستند.
اینترنت منبع بزرگی از اطلاعات است، اما تضمینی وجود ندارد كه همه آن اطلاعات صحیح باشند. هر كسی میتواند یك وبسایت درست كند و هر چیزی را كه دلش میخواهد در وبسایتش قرار بدهد، بدون اینكه مقید به دقیق بودن آن باشد.
همانطور كه بارها در این بخش ذكر شد، اگر واقعیات شما، حتی واقعیاتی كه الزاما بخش مهمی از استدلال شما را تشكیل نمیدهند، اشتباه باشند، مخالفینتان از شما تاوان خواهند گرفت. ممكن است حتی چیزی مانند یك متن شیمی كه ظاهرا باید قابل اعتماد باشد، معتبر نباشد. اگر آن متن ۳۰ سال پیش منتشر شده باشد، ممكن است حاوی «واقعیت»هایی باشد كه امروزه برداشتهای تازهای از آن شده است. اگر منبعتان ذرهای مشكوك است، یافتههایتان را دوباره بررسی كنید.
مصر باشید
یافتن اطلاعات ممكن است سخت و خستهكننده باشد. ممكن است یك آژانس یا سازمان، الزاما نه همان آژانس یا سازمانی كه دربارهاش تحقیق میكنید، جلوی راهتان سنگ بیندازد. شاید ناچار شوید برای دستیابی به سندی كه میخواهید ببینید، یا برای به دست آوردن مقدار ناچیزی اطلاعات، از مناطق دشوار و ممنوع عبور كنید. معمول است كه گروههای شهروند با رجوع به قانون آزادی اطلاعات (در زیر ملاحظه كنید) به دادگاه شكایت میكنند تا دولت را وادارند اسناد عمومی را ارائه دهد. شاید یكی از مهمترین ابزارهای موجود تحقیق، توسل به همین مورد باشد.
انواع تحقیقها و برخی توصیهها برای هر یك از آنها
تحقیق «دانشگاهی (علمی)»
در اینجا این عبارت اشاره دارد به جستجو برای واقعیتها، اطلاعات عمومی درباره موضوع، سوابق تاریخی، نتایج مطالعات و غیره، كه منتشر شده یا در میان اسناد عمومی وجود دارند. برای به دست آوردن این نوع اطلاعات راههایی وجود دارد از این قرار:
مصاحبهها و مكالمهها
وقتی اطلاعاتی كه به دنبالش هستید به تجارب گذشته باهمستان در ارتباط با یك مشكل مربوط میشود اعم از روابط میان افراد كلیدی، آنچه در داخل كارخانه میگذرد، یا تجربه شخصی یك نفر، معمولا بهترین راه برای فهمیدن آن، از طریق صحبت با تكتك افراد است. میتوانید با استفاده از گفتگوی غیررسمی، مصاحبههای دارای ساختار، یا چیزی میان این دو با افراد صحبت كنید، اما هدف از همه اینها كسب حداكثر اطلاعات ممكن است. چطور افراد درست را پیدا كنیم و با آنها صحبت كنیم:
مصاحبههای دارای ساختار
مصاحبه دارای ساختار به طرز خاصی انجام میشود كه بتواند به اطلاعات خاصی دسترسی پیدا كند. مطالعات رسمی، كه بر مبنای اطلاعاتی كه از مصاحبهشوندگان كسب شده انجام میشوند، معمولا از مصاحبههای دارای ساختار استفاده میكنند كه حتیالمقدور مطمئن شوند كه همه مصاحبهشوندگان به سوالات یكسان پاسخ میدهند. در تحقیقات غیررسمی ممكن است آنقدرها مراقب نباشید، اما قالببندیهای دارای ساختار واقعا تضمین میكنند كه پاسخهای افراد مختلف به سوالات همگون قابل مقایسه هستند.
در ساختن چنین قالببندی برای مصاحبه، شما باید:
نظرسنجیها
اگر میخواهید بدانید اغلب افراد باهمستان درباره موضوعی چه فكر میكنند، یا اگر خدمتی در دسترس باشد، چند نفر از آن استفاده خواهند كرد، نظرسنجی راهی است برای جواب گرفتن سریع از تعداد زیادی از افراد. نظرسنجی معمولا حاوی فهرستی از سوالات ساده درباره یك موضوع واحد است و همچنین به پاسخدهندگان فرصت میدهد كه نظرشان را مفصلتر بیان كنند یا درباره مشكل اظهارنظر كنند. شما میتوانید نظرسنجی را از طریق پست، تلفن، تماس شخصی، ایمیل، وبسایت، یا از طریق قرار دادن سوالات در جاهای عمومی (مثلا همراه گواهی ترخیص در مطب پزشكان، یا چاپ آنها در روزنامه) انجام دهید و صندوقهایی را برای دریافت پاسخها در نظر بگیرید. هر روش، معایب و محاسن خودش را دارد.
در اینجا چند نكته كلیدی آوردهایم كه در تهیه نظرسنجی باید به خاطر بسپارید.
تصادفی كردن و خودگزینی
حتما نمونهتان را به صورت تصادفی درآورید. اگر میخواهید نظر درست و دقیق باهمستان را بدانید، یا بیشتر، نظرات مختلف باهمستان را درباره هر چیزی بدانید، باید یك برش عرضی از باهمستان را برای پاسخ به نظرسنجیتان انتخاب كنید. یعنی زن و مرد از همه نوع زندگی، همه سنین، نژادها، فرهنگها و قومیتها و غیره. متصدیان حرفهایِ مراجعه به آرای عمومی، كه معمولا از درصد كمی از كل جمعیت به عنوان نماینده گروه استفاده میكنند، اطمینان حاصل میكنند كه یك نمونه تصادفی از افراد باهمستان را انتخاب كردهاند. استراتژیشان هم این است كه مثلا در دفتر تلفن نفر دهم در هر صفحه را انتخاب میكنند یا مطمئن میشوند نظرسنجیهای تلفن یا پست شده، به تناسب در همه قسمتهای باهمستان توزیع شدهاند.
مراقب پیامدهای خودگزینی باشید. كسانی كه مایل به پاسخ دادن به سوالات نظرسنجی هستند، تقریبا همیشه خودگزین هستند. یعنی كسانی هستند كه به قدر كافی به مسئلهای كه نظرسنجی در نظر دارد علاقه دارند. این پاسخدهندگان قبل از هر چیز درباره مسئله اطلاعات بیشتری دارند، نسبت به آن احساسی قوی دارند و نشاندهنده نظرات اكثریت باهمستان هم نیستند. اگر همه یا اغلب پاسخدهندگان شما خودگزین باشند، نظرسنجی شما، در واقع اطلاعاتی را كه میخواهید در اختیارتان نخواهد گذاشت. در نظرسنجیهای تلفنی احتمال گرفتن پاسخ از افراد تماس گرفتهشده، تا حدی بیشتر از سایر روشهاست. لذا تا اندازهای مشكل خودگزینی را حل میكند، اما مستلزم به كار گیری میزان قابل توجهی فرد در ساعت (و معمولا مقدار زیادی پول) است.
مورد خاصی از تكنیك نظرسنجی، موردی كه بعضی عناصر نظرسنجی را به همراه بعضی عناصر مصاحبه دارای ساختار در خود دارد، گروه تمركز است. این گروهی است متشکل از نمونههای تصادفی یا جمعیتی خاص، كه درگیر مباحثه با مصاحبهكنندهای میشوند كه سعی میكند اطلاعات خاصی را از اعضای گروه به دست آورد، بدون اینكه مستقیما به آنها بگوید كه طالب چه اطلاعاتی است. (منظور آن است كه اطلاعات دقیقتری كسب شود، چرا كه اعضای گروه آنچه را در ارتباط با موضوع میگویند تصحیح و بازنگری نمیكنند). در برخی شرایط، گروه تمركز میتواند ابزار تحقیقاتی مفیدی باشد.
مطالعات
مطالعه تحقیقی است مبتنی بر اصول علوم طبیعی یا اجتماعیِ یك پدیده یا مسئله. مطالعات برای رسیدن به مقاصدی همچون بررسی موثر بودن یك عملكرد، یافتن راههایی برای پیشگیری یا درمان یك بیماری، یا بررسی تاثیرات اقتصادی یا سایر تاثیرات یك وضعیت اجتماعی (مثلا بیخانمانی) بر یك باهمستان و اعضای آن.
مطالعات را به طرق مختلف میتوان انجام داد. مثلا مطالعات میتوانند كمّی باشند، با نتایجی تابع ارقام و روشهای آماری، یا كیفی باشند مبتنی بر مشاهده رفتار، گزارش شركتكنندگان از اینكه چطور خودشان یا زندگیشان تغییر كرده است و از این قبیل. بعضی از مطالعات در جستجوی علت و معلول هستند، چه چیز باعث میشود كه چیز دیگری اتفاق بیافتد. بعضی دیگر در جستجوی ارتباط و وابستگی دو عامل با هم هستند. مطالعات دیگری هم هستند كه فقط به دنبال پاسخ به سوالات بسیار خاص هستند: شركتكنندگان با چه سرعتی میتوانند یك مهارت جدید را از طریق روش الف، كه متضاد با روش ب است، یاد بگیرند؟
اگر میخواهید یك مطالعه انجام بدهید، یا میخواهید شخص دیگری، یك محقق دانشگاهی، یك سازمان تربیت سگ نگهبان، مطالعه را برایتان انجام دهد، این نكات مهم را در نظر داشته باشید:
مطالعهای كه در فكرتان بد تدوین شده باشد یا بد انجام شود، نه تنها اطلاعات مفیدی به دست نمیدهد، بلكه میتواند استدلال یا كل عملكرد شما را بیاعتبار كند. اگر مشغول انجام مطالعهای هستید و خودتان در آن زمینه تخصص ندارید، با کارشناسان مشورت كنید، از محققین حرفهای بخواهید كمكتان كنند، خود را به یك سازمان بزرگ متصل كنید، هر كاری كه لازم است انجام دهید تا مطمئن شوید نتایج مطالعه دقیق و معتبر خواهد بود.
جستجو برای روایات و مثالهای واقعی برای ترسیم مشكلتان
روایتهای دست اول درباره اشخاصی كه عملا درگیر یا تحت تاثیر مشكل مورد نظر هستند، میتواند بخش مهمی از تلاش برای ترویجگری در حل آن مشكل باشد. قانونگذاران، قضات و عموم مردم، معمولا با شنیدن روایتهایی كه بتوانند به وسیله آنها همسانسازی كنند، بیشتر از آمارها یا هشدارها هر قدر هم گویا باشند، به سمت موضوعی متمایل میشوند. لذا پیدا كردن كسانی كه روایتهای گیرا داشته باشند و مایل به تعریف كردن آنها باشند (و بتوانند روایتهایشان را بهسادگی و با قدرت بیان كنند) میتواند بخشی سرنوشتساز از یك مطالعه به منظور ترویجگری باشد.
اگر با كسانی كه چنین روایتهایی دارند كار نمیكنید، بهتر است با كسانی كه با آنها كار میكنند مشورت كنید: كاركنان خط، مدیران آژانسها، داوطلبان و كسان دیگری كه با اشخاص تحت تاثیرِ مشكل تماس دارند. آنها میدانند كه روایتهای چه كسانی گیرا هستند و چه كسانی میتوانند شنونده را به ادراك برسانند.
اگر مشكل طوری نیست كه كاركنان خدمات بهداشتی یا انسانی امكان تماس با افراد تحت تاثیر مشكل را داشته باشند، باید برای پیدا كردن روایتهای مناسب از شبكههای دیگر استفاده كنید. آشنایان شخصی، اشخاص كلیدی در باهمستان مورد نظر و سایر فعالین باهمستان همگی میتوانند منابع خوبی باشند.
خلاصه
ترویجگری موثر مستلزم تحقیق است. اگر تا آنجا كه میتوانید همه چیز را راجع به مشكلتان بدانید، خواهید توانست اظهاراتتان را با واقعیتها و آمار و ارقام تقویت كنید و در مقابل استدلالهای مخالف تجهیز شوید. این دانستهها به شما اعتبار میبخشند و شما را به عنوان متخصص موضوع معرفی میكند. اگر ترویجگری شما به صورت مخالفت با چیزی باشد، مثلا بخواهید عمل مضری را از جانب یك آلودهساز ثابت و آن را متوقف كنید، تحقیقات دقیق به شما كمك میكند ادعای خود را ثابت كنید و وقتی ثابت كردید، خواهید دانست چطور شرایط را تغییر دهید. سخن كوتاه، انجام تحقیق برای یك ترویجگری موفق، واجب و ضروری است.
تحقیق خصوصا در شرایط خاصی مفید است:
تحقیق به اشكال مختلف انجام میشود، از تحقیق «دانشگاهی» گرفته، شامل كسب اطلاعات از منابع اصلی یا منابع به چاپرسیده، تا مطالب در دسترس در كتابخانهها و بایگانیها، اینترنت و سایر مكانهای در دسترس عموم، تا صحبت با اشخاص، تا انجام نظرسنجی و مطالعات، تا انجام اقدامات واقعی تحقیقی و تجسسی.
صرف نظر از هر نوع تحقیقی كه انجام میدهید، بعضی رهنمودهای كلی وجود دارد:
اگر از این رهنمودها پیروی كنید و كار را انجام دهید، وقتی زمانش برسد كه موضوع مورد علاقهتان را با شواهدی تقویت كنید، تحقیقتان شما را در وضعیت خوبی قرار خواهد داد و شواهد را در دسترس خواهید داشت.
ارائه شده توسط : حسین ایزدی
در وب سایت : جم نما
به نظرتان بیشتر چه محتوای در جــم نـما منتشر شود؟