تعداد نظرات
0 دیدگاه
تعداد لایک
5 پسندیدن
تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
بازدید
104 نفر
شیراز ( ·) یکی از و مرکز در است. جمعیت شیراز در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، بالغ بر ۱٬۵۶۵٬۵۷۲ تن بوده، که این رقم با احتساب جمعیت ساکن در حومهٔ شهر به ۱٬۸۶۹٬۰۰۱ تن میرسد. شیراز پنجمین شهر بزرگ و پرجمعیت ایران و پرجمعیتترین شهر جنوب کشور بهشمار میرود.
شیراز در بخش مرکزی ، در ارتفاع ۱۴۸۶ و در منطقهٔ کوهستانی واقع شده و آب و هوای معتدلی دارد. این شهر، از سمت غرب به ، از سمت شمال به کوههای ، ، و (از رشتهکوههای ) محدود شدهاست.
شیراز، سومین شهر ایران بود که پس از و ، در سال ۱۲۹۶ خورشیدی، نهاد شهرداری در آن تأسیس شد. به ۱۱ منطقهٔ مستقل شهری، تقسیم شده و جمعاً مساحتی بالغ بر ۲۴۰ را شامل میشود.
نام شیراز در کتابها و اسناد تاریخی، با نامهای مختلفی نظیر: «تیرازیس»، «شیرازیس» و «شیراز» به ثبت رسیدهاست. محل اولیهٔ این شهر در محل بودهاست. شیراز در دوران به محل فعلی منتقل میشود، و به بهای نابودیِ – پایتخت قدیمیِ – رونق میگیرد. این شهر در دوران ، و ، پایتخت ایران بودهاست.
شیراز از دیرباز به واسطهٔ مرکزیت نسبیاش در منطقهٔ و واقعشدن در یک منطقهٔ به نسبت حاصلخیز، محلی طبیعی برای مبادلات محلی کالا بین کشاورزان، یک جانشینان و بودهاست. همچنین این شهر در مسیر راههای تجاری داخل ایران به بنادر جنوب مانند و قرار گرفتهاست.
شیراز به سبب جاذبههای تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی فراوان، همواره گردشگران بسیاری را به سوی خود فرامیخواند. بیشینه مردم شیراز هستند و به سخن میگویند. شیراز پنجمین شهر پرجمعیت ایران، ، دومین شهر ادبی جهان و سومین شهر مذهبی ایران است.
ریشه نام شیراز
اولین اشاره به نام شیراز، بر روی لوحهای گلی به ۲۰۰۰ سال ، بازمیگردد که در ژوئن ۱۹۷۰ در هنگام کندن زمین برای ساخت ، در گوشه جنوب غربی شهر یافت شدهاست. لوحهای نوشته شده در به شهری به نام تیرازیس اشاره دارد. با توجه به فونتیک چنین برداشت میشود: تیراسیس یا سیراسیس، این اسم از نام سیراجیس در ، گرفته شدهاست که بر اثر تغییر منظم صداها در زبان فارسی مدرن به شیراز تغییر نام دادهاست. نام شیراز بر روی سفالهای پیدا شده از ویرانههای دوره ساسانی در سده دوم پس از میلاد نیز، رویت شدهاست. بر اساس نوشتههای برخی از نویسندگان بومی، با توجه به ، نام شیراز از نام پسر سومین شاه جهان یعنی مشتق شدهاست. در کاوشهای باستانشناسی در ، به سرپرستی جورج کامرون در سال ۱۳۱۴ خورشیدی، به پیدایش خشتنبشتههایی انجامید، که بر روی چند فقره از آنها به قلعهای بنام «تیرازیس» یا «شیرازیس» اشاره شدهاست. همچنین مهرهایی مربوط به اواخر و اوایل اسلام، در محل یافت شدهاست، که حاوی نام «شیراز» میباشند.، جغرافیدان مسلمان سده چهارم هجری، وجه تسمیه شیراز را، شباهت این سرزمین به اندرون شیر میداند؛ چرا که به قول او عموماً خواربار نواحی دیگر بدانجا حمل میشد و از آنجا چیزی به جایی نمیبردند. براساس تحقیقات تدسکو، شیراز به معنای مرکز انگور خوب است. هرچند این نظر توسط محققین دیگر مانند: بنونیست و هنینگ رد شدهاست.
پیشینه
از دیدگاه تاریخی
برطبق تاریخ ایران، چاپ ، «سکونت دایمی در محل شهر شیراز شاید به دوران و حتی پیش از آن برسد. اما اولین اشارههای معتبر در مورد این شهر به اوایل دوران اسلامی بر میگردد.» به نوشته دانشنامه اسلامی نیز شیراز شهری است بنا شده در دوران اسلامی در محلی که از زمان یا احتمالاً پیش از آن سکونت گاه دایمی انسان بودهاست.
بگفته در دانشنامه ایرانیکا «این ادعا که شیراز اردوگاه مسلمانان بوده تا اینکه برادرزاده یا برادر حجاج ابن یوسف آن را در سال ۶۹۳ پس از میلاد به شهر تبدیل کرد، اثبات نشدهاست.»
، چنین جمعبندی میکند که هر چند تاریخ نگاران اسلامی بر این عقیده هستند که شیراز در سده اول هجری به توسط عبدالملک مروان بنیان نهادهشدهاست، اما باید دانست که شهری با نامی نزدیک به نام شیراز پیش از در محل یا نزدیک شهر وجود داشتهاست که نام خود را به شهر فعلی شیراز دادهاست. خصوصاً با توجه به اشارهای که داشتهاست. مستوفی در نزهتالقلوب (۷۴۰ ق) معتبرترین روایت را این میداند که شهر شیراز را محمد برادر حجاج ابن یوسف به زمان اسلام تجدید عمارتش کرد. روایت دیگری هم آوردهاست که تجدید بنا بر دست عمزادهٔ حجاج محمد بن قاسم بن ابی عقیل صورت پذیرفتهاست. آثاری (شامل یک سهپایه برنزی) مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد در جنوب شرقی شیراز یافتشدهاست. همچنین در تعدادی لوحهای مکشوفه در به کارگاههای مهمی در تی/شی-را-ایز-ایز-ایش (تیرازیس یا شیرازیس) اشاره میکند که بیشک همان شیراز امروزی است.
لیمبرت، شهبازی و هر سه فهرستی از نشانههای متعددی از سکونت دایم در دشت شیراز و اطراف محل کنونی شیراز در دوران پیش از اسلام را ذکر کردهاند. مانند نگارههای سنگی مربوط به اوایل ، اشارات موجود به دو (بنامهای هرمزد و کارنیان) و قلعهای باستانی بنام شاه موبد و آثار کشف شده در قلعه در محل فعلی .
شهبازی میگوید که شواهد بالا چنین مینمایاند که شیراز تا پایان دوره شهری با جمعیتی عمده و احتمالاً مرکزی اداری بودهاست. آرتور آربری چنین نتیجه میگیرد که بزرگی شیراز به هر اندازه بوده، این شهر در زمان داریوش زیر سایه و پس از حمله زیر سایهٔ شهر همسایه استخر بودهاست.
همچنین نام شیراز همراه بخش اردشیر خوره دوره به مرکزیت ذکر شدهاست و شیراز جزئی از آن بودهاست. اردشیر خوره یکی از پنج بخشی بودهاست که استان فارس را تشکیل میدادهاست. این اطلاعات در مهرهای ساسانی مربوط به اواخر و اوایل دوران اسلامی کشف شده در محل در شرق محل کنونی شهر شیراز بدست آمدهاست و لیمبرت چنین پیشنهاد مینماید که استحکامات موجود در محل همان قلعه تیرازیس یا شیرازیس یاد شده در لوحهای است و بعدها پس از آنکه شهر فعلی شیراز در نزدیک این قلعه بنیان نهاده شده، این شهر نام خود را از این قلعه در حوالی شهر به یادگار گرفتهاست.
باستان شناسان نیز با توجه به نتایج حفاریهای خود در محل ، این استحکامات و احتمالاً روستاهای اطراف را به عنوان محل شیراز پیش از اسلام پیشنهاد میکنند. آنها گفتههای بلخی در سده ۱۲ نقل میکنند که میگوید: در محلی که شیراز کنونی وجود دارد منطقهای بودهاست با چند قلعه در میان دشتی باز. آنان در مورد داستان بنیان نهاده شدن شهر جدید شیراز و انتقال آن به محل جدید چنین نظر میدهند که انتقال یک شهر در بسیاری جاهای دیگر مانند و نیز اتفاق افتادهاست. در این حالت پس از تحولات یا تغییراتی سیاسی، شهر به محلی در نزدیکی شهر قدیم منتقل شده و شهر قدیمی رها گشته تا به شهری حاشیهای یا تلی از خرابه تغییر پیدا کند.
در اسطورهها و روایات سنتی
طبق روایتی سنتی بنای شیراز توسط ، از پادشاهان صورت گرفته و با گذشت زمان این شهر رو به ویرانی گذاشت. همچنین طبق روایت سنتی دیگری در محل شهر شیراز شهری بنام فارس بودهاست که برگرفته از نام فارس پسر ماسور، پسر شِم، پسر نوح میباشد.
فتح فارس توسط مسلمانان
استان فارس شامل ، ، حاشیه و جزایر آن و بخشی از کنونی بود، و طی حملات اعراب بین سالهای ۶۴۰–۶۵۳ میلادی که از سازماندهی میشد به تسخیر درآمد. در آن زمان در محل شیراز کنونی شهری نبود. اما قلعههایی در حوالی شیراز کنونی وجود داشت که در سال ۶۴۱ میلادی به تسخیر اعراب درآمد. در طی این دوران اعراب حملات متعددی از محل این قلعه به استخر تدارک دیدند. ، پایتخت فارس تا سال ۶۵۳ میلادی مقاومت کرد. «شهر اصلی فارس، استخر، پیوندهایی نزدیک با سلسله و دین داشتند. حکمرانان عرب میخواستند که مرکزی رقیب و اسلامی در قلمرو تازه فتح شده خود درست کنند.» هنگامی که اعراب شهر شیراز را بنیان نهادند، شهر را بگونهای بنیان گذاشتند که بزرگتر از باشد.
شهبازی مینویسد که به سبب قرار داشتن شیراز در محل تلاقی راههای منتهی به ، ، ، و ، شیراز به پایگاه (سپاه مسلمانان) در و مقر دولت و کارگزاران ارشد نظامی و اداری تبدیل شد و برای دو سده محل استقرار فرمانداران عرب فارس بود. هرچند تا دو سده شیراز زیر سایه شهر رقیب، استخر بود. اما به تدریج با اسلام آوردن ایرانیان و انحطاط شهر ، اهمیت شهر استخر به شیراز منتقل شد. از این دوران اطلاعات کمی در دسترس است ولی مشخص است که تا سده نهم میلادی شیراز دارای مسجد جامع نبودهاست. یعنی تا زمانی که شیراز را پایتخت حکومت خود قرار دادند
در سده چهارم و پنجم سلسلهٔ ، شیراز را به پایتختی برگزیدند و مساجد، قصرها، کتابخانه و کانال آبرسانی از رودخانه کر در آن بنا نمودند. در این دوران شیراز به بزرگترین شهر استان فارس (شامل و سواحل شمالی ) تبدیل شده بود. آل بویه پیرو شیعه ۱۲ امامی بودند و را تبلیغ نموده و مراسمی مانند و عید را پاس میداشتند. با اینحال آل بویه سیاستمدارا و پذیرا بودن با سایر مذاهب مانند اهل سنت را در پیش داشتند. در زمان آنها غیر مسلمانان مانند مجبور نبودند که علامت مشخصکننده به تن داشته باشند یا در محلههای خاصی زندگی کنند. در زمان آل بویه بازار شهر در هنگام و نورانی میشد و هنگامی که در سال ۳۶۹ هجری مصادف با ۹۸۰ میلادی مسلمانان شیراز علیه زرتشتیان به اغتشاش پرداختند، عضدالدوله لشکری برای تنبیه اغتشاشکنندگان به شیراز فرستاد.
(سَلغُریان) از نیمهٔ سدهٔ ۶ هجری (۱۲ میلادی) بر شیراز مستولی شدند. در دورهٔ آنها شیراز شکوفا شد و بناهای متعددی نظیر مدرسه، بیمارستان، بازار اتابک ساخته شد. به تدبیر اتابکان در حمله مغول، شیراز از تخریب و قتلعام در امان ماند چرا که حکمرانان سلغری، ابوبکر بن سعد به پرداخت مالیات به مغولان رضایت دادند. آخرین حکمران اتابک اَبِش بنت سعد بود که به همسری پسر هلاکوخان مغول درآمد. مهریه او بخشش خراج شیراز بود و بدین ترتیب اتابکان فارس در سال ۶۸۵ هجری (۱۲۸۷–۱۲۸۶ میلادی) منقرض شد. شیراز همچنین از قتلعام نیز در امان ماند زیرا ، فرماندار تسلیم شد. در سده سیزدهم میلادی، شیراز مرکزی پیشرو در علم و هنر بود. بخاطر تشویق حاکمان و وجود دانشمندان و هنرمند، این شهر توسط جغرافیدانان قدیمی دارالعلم نامیده میشددوران صفویه تا پایان قاجار
شیراز بسال ۹۰۹ هجری (۱۵۰۳ میلادی) به دست افتاد. شاه اسماعیل در راه توسعه تشیع رهبران مذهبی اهل سنت شهر را از دم تیغ گذرانید. در این دوران بناهای متعددی در شیراز مانند مدرسه خان، قصری در محل «میدان» و حصاری بدور شهر ساخت. شهر شیراز در دوران صفویه دو گروه رقیب را در خود جای دادهبود. حیدریها که پیرو بودند و در شرق شهر سکنا داشتند و نعمتیها که در غرب شیراز ساکن بودند و پیرو بودند.
پس از حمله افغانها به ایران و سقوط در سال ۱۷۲۲ میلادی، سپاه افغان در سال ۱۷۲۳ روانه شیراز شد. شیراز پس از نه ماه محاصره و تحمل قحطی تسلیم شد. گفته میشود طی این محاصره حدود ۱۰۰ هزار تن از مردم شیراز هلاک شدند. توانست در سال ۱۷۲۹ شیراز را از دست افغانها درآورد و خرابیهای به بار آمده را ترمیم نماید. اما با شورش حکمرانان محلی در دوره علیه ، نادر شاه سپاهی را روانه شیراز کرد و شهر پس از چهار ماه محاصره سقوط کرد. پس از این حمله بسیاری از مردم شیراز از دم تیغ گذشتند و دو کله مناره در اطراف شهر برپا شد و باغهای اطراف شیراز نابود شد.
شیراز را در سال ۱۱۸۰ هجری قمری (۷–۱۷۶۶ میلادی) بهعنوان سلطنت خود برگزید. در این دوران شیراز رونقی دوباره یافت و بر جمعیت آن افزودهشد. شیشه ساخت شیراز به تمام ایران صادر میشد و که عمدتاً توسط ارمنیان و یهودیان ساخته میشد از طریق به بازار صادر میشد. در دوره کریم خان استادکاران و کارگران از سراسر ایران به شیراز آورده شدند. گفته شدهاست که تنها ۱۲٬۰۰۰ تن در ساختن جدید دور شهر شرکت داشتند. بدستور کریم خان بناهای متعددی مانند ارگ جدید شهر، ، دیوانخانه، توپخانه، یک مسجد باشکوه و چند هزار مسکن برای که در سپاه کریم خان بودند بنا شد. در آن زمان شیراز یازده بخش داشت که پنج تای آنها بخشهای حیدری، پنج تای آنها نعمتی و یک بخش متعلق به یهودیان بود. پس از کریم خان، جانشینان وی موفق به حفظ سلسله نشدند و پس از روی کار آمدن ، پایتخت را به منتقل نمود. در دوره ، در سال ۱۲۶۱ هجری قمری (۱۸۴۵ میلادی) در شهر شیراز شروع تبلیغ آیین خود نمود. او دستگیر و از شهر اخراج شد. در زمان ، شیراز از کانونهای مبارزه با نیروهای خارجی بود و در این شهر فعالیت میکرد
دوران معاصر
در اثر شیوع در سال ۱۹۱۸ حدود ۱۰٬۰۰۰ تن از مردم شیراز جان خود را از دست دادند. شیراز از دوران صنعتی شدن زمان که در شهرهای مختلف ایران رخ داد، چندان بهرهای نبرد؛ ولی پس از شیراز پیشرفت زیادی داشت. در سال ۱۳۵۳ شیراز از نظر بزرگی پس از شهرهای صنعتی و و شهر مذهبی قرار داشت. در سالهای منتهی به انقلاب شیراز شاهد رشد خوبی بود. هر چند شیراز دیگر در سر شاهراه ترانزیت کالا از بنادر به داخل ایران را نداشت، چون نقش سنتی بندر با ساخته شدن راهآهن سراسری به بنادر دیگری انتقال یافته بود. با اینحال مراکز آموزش عالی، پایگاههای نظامی و صنعت گردشگری رشد خوبی در این شهر داشت.
پس از انقلاب، احیا و مرمت آثار تاریخی مورد توجه قرار گرفتهاست که از مهمترین کارهای انجام گرفته میتوان به احیای ، مرمت و بازسازی آرامگاه و ، و اشاره نمود.
یه علت گازرسانی از پالایشگاه گازی بیدبلند به مجتمع پتروشیمی شیراز، شهر شیراز یکی از اولین شهرهای گازرسانی شده در ایران بودهاست، شرکت گازرسانی منطقه ۵ از سال ۱۳۴۲ در این شهر فعالیت داشتهاست که در اسفند ماه ۱۳۷۷ به شرکت گاز استان فارس تغییر نام یافت.
شهر شیراز، مرکز به طول ۴۰ کیلومتر و عرضی متفاوت بین ۱۵ تا ۳۰ کیلومتر با مساحت ۱۲۶۸ کیلومتر مربع به شکل مستطیل و از لحاظ جغرافیایی در جنوب غربی و در بخش مرکزی فارس قرار دارد. اطراف شیراز را رشته کوههای نسبتاً مرتفعی به شکل حصاری استوار، احاطه کردهاند که از لحاظ سوقالجیشی و حفظ شهر اهمیت ویژهای دارند. این شهر از سمت غرب به کوه ، از سمت شمال به کوههای ، ، و (از ) محدود شدهاست. مختصات جغرافیایی شیراز عبارتست از ۲۹ درجه و ۳۶ دقیقه شمالی و ۵۲ درجه و ۳۲ دقیقه و ارتفاع آن از سطح دریا بین ۱۴۸۰ تا ۱۶۷۰ متر در نقاط مختلف شهر متغیر است. رودخانهٔ فصلی است که پس از عبور از شهر شیراز به سمت جنوب شرقی حوضهٔ خود متمایل شده و به میریزد
دریاچه مهارلو
نوشتار اصلی:این دریاچه با ابعاد ۱۰×۶ در ۲۳ کیلومتری و وسعت ۲۵ هزار هکتاری جنوب شرقی شهر شیراز و در باختر قرار گرفتهاست. دریاچه مهارلو خاوریترین بخش است. مهارلو دارای آبی بسیار شور است و در فصلهای خشکی یکی از کانسارهای بزرگ نمک ایران بهشمار میآید. فرآوری نمک از این دریاچه توسط مجتمع نمک وابسته به انجام میشود
آب و هوا
میانگین دما در تیرماه (گرمترین ماه سال) ۳۰ درجهٔ سانتیگراد، در دیماه (سردترین ماه سال)، ۵ درجهٔ سانتیگراد، در فروردینماه ۱۷ درجهٔ سانتیگراد و در مهرماه ۲۰ درجهٔ سانتیگراد میباشد و میانگین سالانهٔ دما ۱۸ درجهٔ سانتیگراد است. میزان بارندگی سالیانهٔ شهر شیراز ۳۳۷٫۸ میلیمتر میباشد
فرهنگ
نوشتارهای اصلی: ، وشیراز ، دومین شهر ادبی جهان و سومین شهر مذهبی ایران است. از میان شاعرهای بانویِ معروف ایران میتوان از که در شیراز میزیسته نام برد. شیراز به شهر ، ، ، و و و معروف است. باغ در فرهنگ ایرانیان از جایگاه ویژهای برخوردار است و شیراز از قدیم به داشتن باغهای بسیار و زیبا مشهور بودهاست. شیراز از دوران باستان باغهای فراوانی داشته و همین باعث شهرت جهانی شیراز در دنیا شدهاست. امروزه بیشتر باغهای این شهر در شمال غرب آن و در مناطق قصرالدشت، کشن، چمران و معالیآباد واقع شدهاند. تعدادی از باغهای شیراز از لحاظ تاریخی بسیار حایز اهمیت هستند و بهعنوان مراکز مهم گردشگری بهشمار میآیند. از معروفترین این باغها میتوان به ، ، و اشاره نمود.
شهر شیراز در بین سالهای ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ محل برگزاری بود. این جشنواره در زمان خود بزرگترین رویداد فرهنگی در نوع خود در سطح جهان بود. این رویداد با هدف تشویق هنرهای سنتی و بالا بردن استانداردهای فرهنگی ایران تشکیل شدهبود. همچنین این رویداد محلی بود برای گرد آمدن بزرگترین هنرمندان سنتی و مدرن ایران و سراسر دنیا در رشتههای مختلف هنری.
هنر
نوشتار(های) وابسته: وجشن هنر شیراز
نوشتار اصلی:از هنر نمایشی و موسیقی بود که از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۶ در پایان تابستان هر سال در شهر شیراز و تختجمشید برگزار میشد. این جشنواره زیر نظر دفتر مخصوص و با مدیریت اجرا میشد. از این جشنواره هنری به عنوان جنجالیترین جریان فرهنگی و هنری در تاریخ معاصر ایران یاد میشود، و در جهان به عنوان یکی از رادیکالترین جشنوارههای مخلوط از هنرهای گوناگون و فرهنگهای شناخته میشود.
مکتب شیراز اولیک مکتب ایرانی است. مغولها تمامی ایران را تصرف کردند به جز شیراز که خود تسلیم شد. این مسئله باعث شد که در طی حکومت مغولان، در شیراز یک حکومت محلی شیرازی شکل بگیرد و این مسئله باعث پیدایش مکتب نگارگری شیراز شد که از بسیار بیشتر به مایههای ایرانی و شیوهٔ کهن نقاشی ایرانی نزدیک است. از آثار مکتب شیراز میتوان به توپقاپوسرای استانبول (۷۳۱ هجری)، (۷۴۱ ه.ق) و محمد بن بدر (۷۴۲ ه.ق) اشاره کرد.
مکتب شیراز دومبه مجموعهای هنری که از اواخر سده هشتم هجری در شیراز و خصوصاً دوره تیموری تولید شدهاند اطلاق میشود. پس از فروپاشی حکومت مغولان در سال ۷۷۱ ه.ق توسط تیمور، مکتب شیراز ادامه یافت و تأثیراتی را از مکتب تازه تأسیس هم دریافت کرد. از آثار این دوره گلچین اسکندر سلطان (۸۱۴ ه.ق)، شاهنامهٔ ابراهیم سلطان (۸۲۳ ه.ق) و با نگارگری فرهاد (۸۸۱ ه.ق) است. در دوران (سده۹ ه.ق) و حضور و در شیراز زمینه برای بروز دوباره ویژگیهای دیداری (سده۸) فراهم شد.
صنایع دستی
با بررسیهای شورای جهانی صنایع دستی در بهمن ۱۳۹۸ شیراز به فهرست یونسکو برای شهرهای جهانی صنایع دستی افزوده شد. مجموعهٔ وکیل از مهمترین مجموعه بناهای عمومی زندیه در این شهر است که امروزه میتوان در بازار آن از انواع صنایع دستیهای شیراز بازدید کرد. آثار صنایع دستی این شهر دارای تنوع بسیاری است و نمیتوان آن را شهری تک رشتهای در این حوزه معرفی کرد. تولید محصولات صنایع دستی در تمامی این رشتههای با رعایت شاخصههای کیفیت، اصالت، پیشینهٔ تاریخی، مرغوبیت، نوآوری و خلاقیت نشان از توجه خاص هنرمندان و صنعتگران این شهر از به هنرهای دستی و پیوند عمیق تولیدات دستساز در این منطقه با حیات فردی و اجتماعی مردمان آن دارد.
تولیدات چوبی از جمله ، که شاید بیش از تمامی هنرها در شیراز مشهور است، ، ، صنایعدستی سفالی و سرامیکی، از جمله ، ، ، هنرهای فلزی از جمله و ، دستبافتههایی چون و ، و ، در کنار سنتی با پیشینهٔ وسیع تاریخی، ، ، و نیز که از دیرباز نام این شهر را در میان مکاتب نقاشی ایران برجسته کرد، شیراز را در کنار سه شهر و روستای دیگر در ایران شایستهٔ حضور در فهرست شهرهای جهانی صنایع دستی در سال ۲۰۲۰ کرددین
نوشتار(های) وابسته:شیراز شهر ایران میباشد. اگرچه دین اکثر مردم شیراز میباشد. بیشتر یهودیان شیراز در طی پنجاه سال دوم سده بیستم به و مهاجرت کردهاند. این شهر هنوز پذیرای اقلیتی ۶۰۰۰ تنی از یهودیان میباشد. به دلیل فعالیتهای تبلیغاتی مسیحی در قرون نوزده و بیستم میلادی گروههای کوچکی از مسیحیان فرقه مانند و در شیراز زندگی میکنند. در حال حاضر در شیراز دو کلیسای فعال وجود دارد که یکی متعلق به ارامنه و دیگری متعلق به کلیسای انگلیکن میباشد
زبان
نوشتار اصلی:مردم شیراز را با تکلم میکنند. لهجه شیرازی دارای ۲۳ همخوان /P/ , /b/ , /f/ , /v/ , /t/ , /d/ , /k/ , /g/ , /q/ , /c/ , /j/ , /s/ , /z/ , /s/ , /z/ , /m/ , /n/ , /l/ , /r/ , /h/ , /x/ , /?/ , /y/ و ۹ واکه ساده /a/ , /a:/ , /e/ , /e:/ , /o/ , /o:/ , /a/ , /i/ , /u/ و ۵ واکه مرکب /y/ , /ay/ , /ou/ , /ey/ , /ow/ میباشد و ساخت هجایی آن cvc(c) است. تحقیقات در مورد وضع حاضر لهجه شیرازی نشان میدهد که در میان شیرازیان میزان آشنایی با این لهجه در سنین بالاتر بیشتر میباشد. در میان بانوان میزان آشنایی زنان خانهدار و در میان مردان، کسانی که کار آزاد دارند آشنایی بیشتری با این لهجه دارند. ظهور دو شاعر بزرگ فارسی نو، و ، باعث تأثیرپذیری تمام جنبههای زندگی مردم شیراز از عصر مغول به پس از آثار این شاعران شد. بگونهای که باعث افول گویش پیشین مردمان این شهر و حکمفرما شدن در این شهر شد
با تصویب شیراز و تأیید روز میانی بهار، ۱۵ به نام نامگذاری شدهاست. به همین مناسبت، همه ساله برنامههای ویژهای از طرف شهرداری شیراز، در این روز برگزار میگردد. به عنوان مثال در سال ۱۳۸۹ هجری خورشیدی برای اولین بار در ۱۲ هوای داغ بهطور همزمان بر فراز آسمان شیراز به پرواز درآمدند. به مناسبت هفته شیراز بالنهایی از کشورهای مختلف اروپایی توسط بالن سواران حرفهای با حضور شهروندان شیرازی در آسمان شیراز پرواز کردند. بالنها از ۲ منطقه و برخاسته و پس از پروازی تقریباً ۲ ساعته بر فراز شهر شیراز، در نقاط مختلف فرود آمدند
در نخستین سرشماری رسمی ایران که در سال ۱۳۳۵ خورشیدی انجام گرفت، شهر شیراز با ۱۷۰٬۶۵۹ تن جمعیت ششمین شهر پرجمعیت ایران بود. در سرشماری سال ۱۳۵۵ خورشیدی این شهر با پیشیگرفتن بر به پنجمین شهر پرجمعیت ایران تبدیل شد؛ و تا سرشماری سال ۱۳۷۵ خورشیدی همین جایگاه را در اختیار داشت. در آخرین سرشماری انجامگرفته در سال ۱۳۸۵ خورشیدی، با رشد سریع خود بر شیراز پیشی گرفت.
براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ خورشیدی، جمعیت شهرستان
شیراز در این سال بالغ بر ۱٬۸۶۹٬۰۰۱ تن بودهاست که از این تعداد ۹۴۲٬۴۴۴
تن مرد و ۹۲۶٬۵۵۷ تن زن بودهاند. همچنین تعداد خانوارهای ساکن این شهر،
۵۶۷٬۵۶۷ خانوار بودهاست که ازین تعداد ۱٬۵۶۵٬۵۷۲ تن در شهر شیراز زندگی
میکنند.
طی پژوهشی که شرکت پژوهشگران خبره پارس به سفارش در سال ۸۹ انجام داد و براساس یک بررسی میدانی و یک جامعه آماری از میان ساکنان ۲۸۸ شهر و حدود ۱۴۰۰ روستای سراسر کشور، درصد اقوامی که در این نظر سنجی نمونهگیری شد در شیراز به قرار زیر بود
جاذبههای تاریخی
شیراز به عنوان یکی از مهمترین مراکز گردشگری و توریستی مطرح بوده و با جاذبههای تاریخی فراوان برای گردشگران داخلی و خارجی شناخته شدهاست. از جاذبههای تاریخی شهر شیراز میتوان به ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، اشاره کرد.
در سال ۱۳۷۴ در پروژه بین الحرمین ۷ هکتار از بافت تاریخی شیراز که متشکل از ۸۷ خانه تاریخی، مسجد و مدرسه تاریخی بود تخریب شد. هماکنون نیز تصمیم بر این است که تحت همان پروژه ۵۷ هکتار دیگر بدون در نظر گرفتن آثار و بناهای ارزشمند تاریخی تخریب و جایش را به پاساژهای تجاری بدهد.
جاذبههای طبیعی
از جاذبههای طبیعی شهر شیراز میتوان به ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، رکنآباد، ، ، ، ، ، و اشاره کرد.
چشمههای طبیعی موجود در اطراف شیراز هم از جهت آبدرمانی و هم از جهت جذب گردشگر برای صنعت گردشگری استان فارس از اهمیت ویژهای برخوردار هستند و صنعت گردشگری این استان را رونق میبخشند.
جاذبههای مذهبی
مقبره که در شیراز وجود دارد، در طول سدهها ساختار اجتماعی و اقتصادی این شهر را شکل دادهاست. گفته میشود که در زمان خلیفهٔ عباسی، تعدادی از فرزندان و نوادگان -امام هفتم - به شیراز پناه آورده بودند. برطبق روایتهای مختلف، آنان به مرگ طبیعی درگذشتند یا توسط حاکم عباسی کشته شدند. پس از سالها تعدادی از این مزارها شناسایی شدند و زیارتگاه شیعیان قرار گرفتند. برخی از این امامزادگان -همچون - در دورهٔ شناسایی شدند؛ ولی برای بعضی دیگر -مانند - حدود چهارصد سال زمان لازم بود تا توسط حکمرانان شیراز شناسایی شوند. شناسایی بیشتر این مزارها بیش از آنکه براساس شواهد و اسناد تاریخی باشد، بر مبنای احادیث و روایات اسلامی بودهاست.
، مهمترین در بود، در و در جریان حوادث بعد از تخریب شد
فضای سبز
نوشتار(های) وابسته:سرانه فضای سبز در شیراز در سال ۱۳۸۷ برابر با ۱۲٫۷ متر مربع به ازای هر تن است. هماکنون در شهر شیراز ۱۱۸ فعالیت میکنند که این تعداد شامل ۴۸ پارک شهری و ۷۰ پارک محلهای میباشد که از این جهت مساحت کل پارکها در شیراز ۲٬۱۷۰٬۵۵۰ متر مربع میباشد که از این میزان ۱۲۸٬۰۴۴ متر مربع متعلق به پارکهای محلهای و ۲٬۰۴۲٬۵۰۶ متر مربع متعلق به پارکهای شهری است و همچنین با ۲۰۴٬۱۹۱ مترمربع مساحت بزرگترین پارک شیراز محسوب میشود.
یکی از بزرگترین بوستانهای ایران است که در شهر شیراز و در دامنه کوه در شمال غرب این شهر قرار دارد. فاز اول این بوستان در تابستان ۱۳۹۶ گشایش یافت. در این پارک مسیر مناسب سازی شدهای برای پیمایش کوه وجود دارد. همچنین هوای تمیز پارک و چشمانداز زیبایی که از کوه دراک به شهر و طبیعت اطراف آن دیده میشود که یکی از جاذبه این پارک است
نمایشگاه بینالمللی
نوشتار اصلی:نمایشگاه بینالمللی شیراز بزرگترین مرکز نمایشگاهی در جنوب میباشد. این نمایشگاه در فضایی بالغ بر ۷۶۰٬۰۰۰ متر مربع در شمال غرب شیراز در شهرک گلستان تأسیس گردیدهاست. نمایشگاه بینالمللی شیراز هماکنون دارای فضایی به میزان ۱٫۷ کیلومتر مربع بهصورت ۶ سالن سرپوشیده و سه سالن در حال ساخت و فضای باز نمایشی به میزان ۳٬۰۰۰ متر مربع میباشد.
از سوغات عمدهٔ شیراز میتوان به ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، و اشاره کرد.
نگارخانههای شیراز
شیراز دارای ۱۸ نگارخانهاست که به پرپایی و نمایش آثار هنری و فرهنگی میپردازند.
موزهها
شهر شیراز تعداد ۱۱ موزه را در خود جای دادهاست که از میان آنها میتوان به موزههایی همچون که به نمایش اشیای متعلق به زمان هخامنشی میپردازد، که به نمایش اشیایی از دوره ساسانی میپردازد، که به نمایش اشیاء زمان قاجار میپردازد، که به نمایش گونههای جانوری، گیاهی و میپردازد، که به نمایش اشیاء سفالی از هزارههای پیش از میلاد تا دوره قاجاریه میپردازد و که به نمایش سلاحهای گوناگون دوره صفویه تا دوره پهلوی میپردازد اشاره کرد
هتلها و مراکز اقامتی
نوشتار اصلی:شهر شیراز مجموعاً دارای ۱۳۱ و ثبت شده و همچنین ۳۴ میباشد که از این تعداد، هتلهای شیراز، زندیه، ، پارس و هما پنج ستاره، ۲۶ هتل چهار، سه، دو و یک ستاره و ۴ میباشند
در طول تاریخ شیراز به واسطه مرکزیت نسبیاش در منطقه زاگرس جنوبی و واقع بودن در یک منطقه به نسبت حاصلخیز به محل طبیعی برای مبادلات محلی کالا میان کشاورزان و یکجانشینان و عشایری مانند تبدیل گشته بود. همچنین این شهر در مسیر راههای تجاری داخل ایران به بنادر جنوب مانند بودهاست که این نقش با احداث شبکه راهآهن به بنادر دیگر ایران کمرنگ شدهاست. مرکزیت ادارای و نظامی این شهر نیز باعث رونق شهر در طول تاریخ بودهاست. در دهههای اخیر این صنعت گردشگری به رونق این شهر افزودهاست.
شهرک صنعتی بزرگ شیراز صنایع کوچک و بزرگ بسیاری را در خود جای دادهاست. شیراز جایگاه بودن کارخانجات الکترونیکی متعددی از جمله صنایع مخابراتی و الکترونیک ایران ()، ، و میباشد. صنایع فناوری اطلاعات از بزرگترین صنایع این شهر بهشمار میرود که با شهرهای بزرگی در زمینهٔ تبادل صنایع فناوری اطلاعات در جهان مانند و (در زمینهٔ کارخانجات زیمنس) در ارتباط میباشد.
همواره بخش مهمی از اقتصاد شیراز و حومهٔ آن بودهاست که دلیل آن فراوانی آب در این منطقه نسبت به بیابانهای اطراف است. تولیدات کشاورزی این شهرستان عبارتاند از: ، ، ، ، ، و . این شهر در تولید و نیز معروف است. از صنایع دستی این شهر میتوان به ، ، و اشاره کرد.
صنایع مهم شیراز شامل صنایع ، ، مجتمع ، کارخانهٔ ، صنایع ، صنایع و صنایع است و در بخش انرژی ، ، و از جمله نیروگاههای مهم شیراز هستندشیراز دومین شهر ایران پس از بود که دارای فرودگاه بینالمللی شد. این فرودگاه در دوران سلطنت با نام تأسیس شد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بهنام «فرودگاه بینالمللی شهید دستغیب» تغییر نام داد. فرودگاه شیراز پس از مجهزترین فرودگاه در سطح کشور محسوب میگردد. در حال حاضر فرودگاه بینالمللی شهید دستغیب شیراز با دارابودن دستگاههای کمک مدرن و کارآمد از قبیل دستگاه PSR-SSR که یکی از پیشرفتهترین رادارهای دنیا میباشد و همچنین دستگاههای NDB - DME - DVOR و ILS یکی از فرودگاههای ایمن و مجهز در سطح کشور بوده و پذیرای تمامی تایپهای پروازی میباشد و به لحاظ سیستمها ی ، ارتباطی و رادیویی از تجهیزات پیشرفته و قابل اطمینان برخوردار میباشد. فرودگاه شیراز در اسفندماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی به جمع چهار فرودگاه خودگردان کشور پیوست.راهآهن
نوشتار اصلی:خبر افتتاح شیراز در ۱۳ خرداد سال ۱۳۸۸ خورشیدی توسط رسانههای خبری منتشر شد. مدت کوتاهی پس از افتتاح این معلوم شد که این به صورت نیمهتمام و ناقص اجرا شده و با عبور اولین از روی آن بسیاری از در هم شکستهاند. از آن زمان تا شهریورماه سال ۱۳۹۰ خورشیدی، به علت آماده نبودن شیراز برای سوار و پیاده کردن مسافران از ایستگاه موقتی در استفاده میشد. شیراز که اکنون یکی از بهترین ایستگاههای راهآهن کشور محسوب میشود در مهرماه سال ۱۳۹۰ خورشیدی به بهرهبرداری کامل رسید و از آن زمان تمامی از ایستگاه اصلی حرکت میکنند.
هماکنون مسیرهای ریلی شیراز - - ، شیراز - - و همچنین شیراز - - - در دست ساخت میباشد.
پایانه مسافربری
نوشتار اصلی:چهار باب پایانهٔ مسافربری برونشهری در نزدیکی به ابتدای ۴ محور اصلی خروجی شهر قرار دارند. شهرداری شیراز در سال ۱۳۶۳ خورشیدی اولین پایانهٔ متمرکز خود را با نام «پایانهٔ شهید کاراندیش» مطالعه، طراحی و به اجرا درآورد که در دیماه ۱۳۶۶ خورشیدی به بهرهبرداری رسید. «پایانهٔ شهید مدرس» در شرق شیراز و «پایانهٔ امیرکبیر» در جنوب غرب این شهر نیز پس از احداث و تجهیز در اردیبهشتماه ۱۳۷۵ خورشیدی، بهطور همزمان به بهرهبرداری رسیدند. همچنین «پایانهٔ غیرمتمرکز سپیدان» جهت سرویسدهی به بخشهای شمال غربی شهر شیراز از سال ۱۳۷۵ خورشیدی شروع به فعالیت کردهاست.
اتوبوس
نوشتار اصلی:شیراز از اولین شهرهای است که دارای شرکت واحد اتوبوسرانی درونشهری شدهاست. سازمان اتوبوسرانی شیراز و حومه در سال ۱۳۴۵ خورشیدی تأسیس گردید. در آن سال ۱۰ دستگاه اتوبوس به صورت نقد و اقساط از شرکت «» خریداری شد و تعداد ۱۰ تن راننده، ۴۰ تن کمک راننده، ۵۰ تن بلیت فروش و ۱۰ تن تعمیر کار و بازرس، کارکنان شرکت واحد بودند. حقوق روزانهٔ هر راننده بهصورت تمام وقت (۶ صبح تا ۱۰ پس ازظهر) مبلغ ۱۶۰ ریال و هر تن کمک راننده و بلیت فروش ۸۳ ریال تعیین شدهبود. با اتوبوسهای خریداری شده، خطهای یک، دو و سه راهاندازی شدند که این امر با استقبال مردم روبهرو گردید. از ابتدای سال ۱۳۸۰ خورشیدی، سازمان اتوبوسرانی شیراز در امر واگذاری اتوبوسها به بخش خصوصی اقدام نمودهاست؛ بهطوریکه هماکنون بیش از ۹۰ درصد از این ناوگان به بخش خصوصی واگذار گردیدهاست.
قطار شهری
نوشتار اصلی:به عنوان سومین سامانه قطار شهری در ایران پس از و شناخته میشود. شبکه و خطوط مترو شیراز پس از خطوط دومین خطوط بزرگ مترو در کشور را دارا میباشد و پس از تکمیل، در افق بلند مدت قرار است سالانه بیش از دویست میلیون سفر را پشتیبانی کند.
عملیات ساخت در سال ۱۳۸۱ از غرب شیراز (پل احسان) آغاز گردید. فاز اول این خط در تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۹۳ و فاز دوم آن در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ افتتاح شد و این خط هماکنون به صورت کامل از پل احسان تا میدان الله (گلسرخ) در مجاورت فعال است. عملیات ساخت در سال ۱۳۹۰ آغاز گردید. پیشبینی شده فاز یک خط ۲ در چهار ایستگاه ، ، و تا سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسد. عملیات اجرایی و ساخت نیز در سال ۱۳۹۷ آغاز شدهاست.
تاکسی
نوشتار اصلی:شیراز دارای بیش از ۱۲٬۰۰۰ تاکسی از انواع مختلف میباشد که بخش بزرگی از حمل و نقل مسافرین درونشهری این شهر را برعهده دارد. این رقم براساس سهم سفر در شهر شیراز ۱٬۸۴ و جمعیت ۱٬۲ میلیون تنی نزدیک به ۴۰ درصد از سفرهای درونشهری را عهدهدار میباشد.
انواع مختلف تاکسی که در شیراز فعال میباشند عبارتند از: تاکسی درونشهری (زرد، سبز و سفید)، تاکسی موقت، تاکسی تلفنی، تاکسی سرویس مدارس، تاکسی فرودگاه، تاکسی ترمینال، تاکسی خطوط ویژه و تاکسی بیسیم. البته سواریهای مسافربر شخصی نیز اقدام به جابهجایی مسافر میکنند که بهدلیل استفاده از سهمیهٔ سوخت مربوط به آن، بخش بزرگی از آنها شناسایی شده و تحت نظارت سازمان تاکسیرانی قرار گرفتهاند
سیما و رسانه
نوشتار اصلی:که شامل دو بخش و است، برنامههای متعددی را به زبانهای ، و پخش میکند. شبکه فارس نخستین شبکهٔ استانی ۲۴ساعتهٔ کشور و همچنین قطب کشور محسوب میشود. رادیو فارس نیز بهعنوان یکی از رادیوهای محلی کشور هماکنون فعالیت میکند. در شیراز روزنامههایی مانند ، ، ، ، ، منتشر میشود.
سینما
نوشتار اصلی:شهر شیراز دارای ۱۲ سینما است که از این تعداد، سینماهای ، ، ، ، و بهمن در بلوار کریمخان زند، درخیابان لطفعلیخان، در خیابان ، سینما فرهنگ در چهارراه حافظیه، در و در مجتمع تجاری خلیج فارس قرار دارند
ورزش و تفریح
شهر شیراز دارای چند باشگاه فوتبال حرفهای است. تیم با سابقه حضور طولانی در و ۴ تیم ، و در و دارای ۲ تیم ارژن و صدرا در لیگ برتر است. همچنین شهر شیراز دارای تیمهای ، و در لیگ برتر میباشد.
ورزشگاهها
مراکز آموزش عالی و دانشگاهها
چند مهم ایران در شیراز قرار دارند. مهمترین آن میباشد که شامل دانشکدههای ، ، ، ، ، و ، و و و میشود. دانشگاه شیراز با تأسیس با هدف آموزش متخصصان علوم پزشکی با یک برنامه چهار ساله در سال ۱۳۲۵ تأسیس شد. در ابتدا مؤسسه عالی بهداشت نامیده شد، در سال ۱۳۲۹ به یک تبدیل شد. در سال ۱۳۳۲ آموزشکده پرستاری نمازی و دانشکدههای کشاورزی و هنر و علوم تأسیس شد. با افزودن دانشکده مهندسی و دانشکده دامپزشکی در سال ۱۳۳۳، به وضعیت دانشگاه ارتقاء یافت و دانشگاه پهلوی نامیده شد. سپس دانشکده دندانپزشکی در سال ۱۳۴۸، دانشکده تحصیلات تکمیلی و کالج الکترونیک در سال ۱۳۴۸، و دانشکدههای حقوق و آموزش در سال ۱۳۴۹ به دانشگاه اضافه شدند.
قدمت به ۷۰ سال میرسد. ، ، ، ، و از دیگر دانشگاههای شیراز میباشند. دانشکده صنعت الکترونیک شیراز به دلیل فعالیتهای خاص خود و موفقیتهایی نظیر ساخت نخستین در بسیار شناخته شدهاست در ضمن دانشکده صنایع مخابرات و راه دور ایران به دلیل وجود صنایع و در شیراز تأسیس شدهاست. دانشگاه آزاد شیراز که متشکل از چندین دانشکده میباشد از مراکز مهم دانشگاه آزاد است. همچنین نیز در شیراز وجود دارد.
در اشعار فارسی
شنیدم هر چه در شیراز گویند | به هفت اقلیم عالم باز گویند |
آخر ای باد صبا بویی اگر میآری | سوی شیراز گذر کن که مرا یار آن جاست |
کاروانی شکر از مصر به شیراز آید | اگر آن یار سفرکرده ما بازآید |
این نسیم خاک شیرازست یا مشک ختن | یا نگار من پریشان کرده زلف عنبرین |
خاک شیراز همیشه گل خوشبوی دهد | لاجرم بلبل خوشگوی دگر بازآمد | |
میلش از شام به شیراز به خسرو مانست | که به اندیشهٔ شیرین ز شکر بازآمد |
خاک شیراز چو دیبای منقش دیدم | وان همه صورت شاهد که بر آن دیبا بود |
چو پاکان شیراز، خاکی نهاد | ندیدم که رحمت بر این خاک باد |
که یارب پارس را مهد امان دار | به سعدی برج طالع توامان دار |
خوشا سپیدهدمی باشد آنکه بینم باز | رسیده بر سر شیراز | |
به حق کعبه و آن کس که کرد کعبه بنا | که دار مردم شیراز در تجمل و ناز | |
که سعدی از حق شیراز روز و شب میگفت | که شهرها همه بازند و شهر ما شهباز |
خوشا شیراز و وضع بیمثالش | خداوندا نگهدار از زوالش | |
به شیراز آی و فیض روح قدسی | بجوی از مردم صاحب کمالش |
نسیم باد مصلی و آب رکنآباد | غریب را وطن خویش میبرند از یاد | |
نمیدهند اجازت مرا به سیر و سفر | نسیم باد مصلی و آب رکنآباد |
اگرچه زندهرود آب حیات است | ولی شیراز ما از اصفهان به |
شیراز و آب رکنی واین باد خوش نسیم | عیبش مکن که خال رخ هفت کشور است |
هوای منزل یار آب زندگانی ماست | صبا بیار نسیمی ز خاک شیرازم |
دوهفته در این نیز بخشید مرد | سوم هفته آهنگ شیراز کرد | |
هیونان فرستاد چندی ز ری | سوی پارس، نزدیک کاوس کی |
ز شیراز و از ترف سیصدهزار | شتروار بد اندر آن کوهسار |
سلام ای شهر شیخ و خواجه شیراز | سلام ای مهد عشق و مدفن راز | |
سلام ای قبله تقدیس و تقوا | سلام ای قلعهٔ سیمرغ و عنقا | |
سلام ای شهر عشق و آشنایی | سلام ای آشیان روشنایی | |
بهار بوستانت بیزمستان | دعایت کرده سعدی در گلستان | |
که یارب پارس را مهد امان دار | به سعدی برج طالع تو امان دار | |
به تیر این دعا پیر دلآگاه | مغول را کرد دست فتنه کوتاه | |
دل و دلبستهٔ ایران توباشی | گل و گلدستهٔ ایران توباشی | |
اگر من دیهقان یا شهریارم | گدای عشق این شهر و دیارم |
نشنود از پرده کس آواز من | تا نکند راست لبش ساز من | |
چند ز شیراز و ز رومم، دگر | رخت به رومآور و شیراز من |
صفا هونم صفا هونم چه جابی | که هر یاری گرفتم بیوفا بی | |
بشم یکسر بتازم تا به شیراز | که در هر منزلی صد آشنا بی |
چشم بگشا و فرق کن آخر | عنبر از خاک و شکر از شیراز |
بود آیا که دگر بار به شیراز رسم | بار دیگر بمراد دل خود بازرسم | |
هست راز ازلی در دل شیراز نهان | خرّم آن روز که من بر سر آن راز رسم | |
برسر مرقد سعدی که مقام سعداست | بسته دست ادب و جبهه قدمساز رسم | |
همت از تربت حافظ طلبم وز مددش | مست و مستانه به خلوتگه اعزاز رسم |
ارائه شده توسط : حسین ایزدی
در وب سایت : جم نما
به نظرتان بیشتر چه محتوای در جــم نـما منتشر شود؟