رياضيات سال دوم دبستان تفريق يک عدد دو رقمي از عدد يک رقمي توضيح: مثلا" تفريق عدد 2 رقمي از يک رقمي را با کمک محور اعداد ياد گرفتيد. حال با کمي فکر مي توانيد بدون محور اعداد و يک عدد 2 رقمي را از يک عدد 1 رقمي کم کنيد. مثلا" اگر 12 گنجشک بر درخت نشسته باشند و ناگهان 4 گنجشک به آسمان پرواز کنند. چند گنجشک باقي مي ماند ؟ گنجشک بر درخت باقي مانده است 8 = 4 – 12 3 = 7 – 10 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 در جاي خالي عدد مناسب بنويس. 6 = 4 + 10 8 = 2 – 10 2 = 8 – 10 1 = 9 – 10 7 = 3 – 10 5 = 8 - 13 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 2 5 تمرين1– جواب تفريق هاي زير را بنويسيد. 8 = 6 – 14 2 = 8 – 10 5 = 8 – 13 6 = 8 – 14 9 = 8 – 17 7 = 8 - 15 7 = 5 - 12 7 = 3 - 10 7 = 6 - 13 8 = 8 - 16 2- مسئله هاي زير را حل کنيد. الف) پروانه 17 دانه بادام داشت. او 9 تاي آن را به خواهرش داد. پروانه چند بادام دارد؟او 8 بادام دارد 8 = 9 – 1ب) مريم 8 سال دارد و برادرش 5 سال از او بزرگتر است. برادرش چند سال دارد؟برادرش 13 سال دارد 13 = 5 + 8ج) زهرا 16 صفحه کتاب داستان خواند و سيما 7 صفحه کتاب داستان خواند. زهرا چند صفحه بيشتر خوانده است؟زهرا 9 صفحه بيشتر خوانده است 9 = 7 – 1 تمرين جمع اعداد1– براي هر خانه دو جمع بنويسيد. 18 = 3 + 15 18 = 15 + 3 15 = 4 + 11 15 = 11 + 4 13 = 3 + 10 13 = 10 + 3 15 = 3 + 12 15 = 12 + 3 نوشته شده توسط ( نبی اله ابراهيمي) در 6:23 بعد از ظهر | لینک ثابت • آرشیو نظرات دوشنبه نوزدهم اسفند 1387 رياضيات سال دوم دبستان رياضيات سال دوم دبستان تمرين تناظر جمع و تفريق 1- براي هر شکل دو جمع و دو تفريق بنويسيد. 12 = 5 + 7 5 = 7 – 12 12 = 7 + 5 7 = 5 – 12 2– براي هر شکل يک جمع و يک تفريق بنويسيد. 14 = 5 + 9 5 = 9 – 14 17 = 8 + 9 8 = 9 – 17 3– با توجه به جمع يا تفريق داده شده ، خط هاي مربوط را رسم کنيد. 13 = 7 + 6 6= 7 – 13 8 = 7 – 15 15 = 7 + 8 بازي و رياضي – تمرين جمع هاي اساسيبه کمک جدول باد کنک ها را رنگ کنيد. زرد از عدد 5 تا 10 قرمز از عدد 10 تا 13 آبی از عدد 14 تا 17 سبز از عدد 18 تا 20 تمرين و مسئله هاي جمع و تفريق1– در جاي خالي عدد مناسب بنويسيد. 10 = 4 + 6 10 = 5 + 5 10 = 9 + 1 10 = 1 + 9 10 = 7 + 3 10 = 2 + 8 10 = 3 + 7 10 = 4 + 6 2– در جاي خالي عدد مناسب بنويسيد. 6+ 10 = 16 4 + 10 = 14 7 + 10 = 17 2 + 10 = 12 3 + 10 = 13 5 + 10 = 15 3- مسئله هاي زير را حل کنيد. الف) فاطمه 7 گل شمعداني و 5 گل شب بو کاشته است. فاطمه چند گل کاشته است؟ 12 گل کاشته است 12= 5 + 7ب) در يک جعبه 10 مداد بود، ناهيد 6 مداد را برداشت. چند مداد باقي مانده است؟ 4 مداد باقي مانده است 4 = 6 – 1ج) در کنار آب 10 اردک بازي مي کردند 7 تاي آنها در آب پريدند چند اردک در کنار آب ماندند؟3 اردک در کنار آب ماندند . 3 = 7 – 10 نوشته شده توسط ( نبی اله ابراهيمي) در 6:21 بعد از ظهر | لینک ثابت • آرشیو نظرات دوشنبه نوزدهم اسفند 1387 رياضيات سال دوم دبستان رياضيات سال دوم دبستان جمع و تفريق اعداد با استفاده از محور اعداد توضيح : به اين خط توجه کنيد: 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 به اين خط در رياضي محور اعداد گفته مي شود. که به کمک آن و اعداد زير نقطه ها که هميشه از0 شروع مي شود مي توان جمع و تفريق اعداد يک رقمي با هم و يا دو رقمي را انجام داده مثلا : 8 = 5 + 3 مي شود: 8 7 6 5 4 3 2 1 0 يعني از0 به تعداد 5 واحد يا 5 عدد جلو مي رويم و از بالاي محور خط را رسم مي کنيم از0 تا 5 حالا بايد 3 واحد ديگر هم جلو برويم. پس سر ديگر خط را از نقطه 5 شروع کرده و 3 عدد به جلو مي رويم. 6، 7، 8، جواب جمع ما عدد 8 است. اگر شما روي محور اعداد خود عدد ديگري بدست آورده ايد اشتباه کرديد و مجددا تمرين کنيد. حال براي تفريق دو عدد يک رقمي از دو رقمي چه بايد کرد؟ ابتدا عبارت تفريق را مي نويسيممثلا" = 3 – 11 حال محور اعداد را رسم مي کنيم. 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 ابتدا از0 به اندازه 11 عدد جلو مي رويم و خط محور را با فلش بر دو عدد 11 رسم مي کنيم. حال بايد 3 عدد از 11 برداريم پس به اندازه سه عدد به عقب بر مي گرديم يعني 10، 9، 8 پس عدد 8 بدست مي آيد يعني 8 = 3 – 11 اگر شما هم با استفاده از محور اعداد، عدد 8 را بدست آورديد کارتان صحيح بوده است 1- مانند نمونه، هر يک از جمعهاي زير را روي محور پيدا کنيد و در جاي خالي عدد مناسب بنويسيد 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 15 = 6 + 9 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 10 = 4 + 6 2- مانند نمونه، هر يک از تفريقهاي زير را روي محور پيدا کنيد و در جاي خالي عدد مناسب بگذاريد. 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 9 = 6 – 15 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 8 = 9 - 17 تمرين بخش 161- هر يک از جمعهاي زير را روي محور نشان دهيد و در جاي خالي عدد مناسب بنويسيد. 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 8 = 8 + 0 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 12 = 9 + 3 2- هر يک از تفريقهاي زير را روي محور اعداد مشخص کنيد. 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 18 = 0 - 18 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 6 = 5 - 11 نوشته شده توسط ( نبی اله ابراهيمي) در 6:20 بعد از ظهر | لینک ثابت • آرشیو نظرات دوشنبه بیست و یکم بهمن 1387 رياضيات سال دوم دبستان رياضيات سال دوم دبستان نام گذاري و معرفي خط راست و خط خميده توضيح : در رياضيات سال گذشته آموختيد که خطي که تنها با گذاشتن خط کش بتوان کشيد خط راست نام دارد مانند اما در رياضيات سال دوم شما با خطهاي شکسته و خميده هم آشنا مي شويد به اين خط توجه کنيد اين خط در واقع با جابجا شدن خط کش رسم شده است پس خط راست نيست بلکه خط شکسته ناميده مي شود. حال اگر خطي داشته باشيم که نتوانيم آن را با خط کش رسم کنيم خط خميده ناميده مي شود. مانند 1- به اين خط ها توجه کنيد. خط هاي بسته را نشان دهيد : شکل مربع و مثلثخط هاي باز را نشان دهيد : (به عهده دانش آموز)کدام خط ها رانمي توان با خط کش کشيد؟ (شکل 2 و شکل 9)کدام خط ها را مي توان بدون جابجا کردن خط کش با خط کش کشيد : شکل 1 ، 4 ، 7کدام خط ها را مي توان با جابجا کردن خط کش کشيد؟ شکل 3 ، 5 ، 6 ، 8 شکل 1 ، 4 ، 7 يک خط راست است.شکل 2 و 9 خط خميده است. شکل 3 ، 5 ، 6 ، 8 يک خط شکسته است. بازي و رياضي در اين صفحه شکل يک وسيله مسافرت پنهان شده است اگر مي خواهيد اين شکل را ببينيد با خط کش شماره هاي 1 تا 36 را به هم وصل کنيد.(به ترتيب اعداد). نام گذاري و معرفي خط راست و خط خميده توضيح : در رياضيات سال گذشته آموختيد که خطي که تنها با گذاشتن خط کش بتوان کشيد خط راست نام دارد مانند اما در رياضيات سال دوم شما با خطهاي شکسته و خميده هم آشنا مي شويد به اين خط توجه کنيد اين خط در واقع با جابجا شدن خط کش رسم شده است پس خط راست نيست بلکه خط شکسته ناميده مي شود. حال اگر خطي داشته باشيم که نتوانيم آن را با خط کش رسم کنيم خط خميده ناميده مي شود. مانند 1- به اين خط ها توجه کنيد. خط هاي بسته را نشان دهيد : شکل مربع و مثلثخط هاي باز را نشان دهيد : (به عهده دانش آموز)کدام خط ها رانمي توان با خط کش کشيد؟ (شکل 2 و شکل 9)کدام خط ها را مي توان بدون جابجا کردن خط کش با خط کش کشيد : شکل 1 ، 4 ، 7کدام خط ها را مي توان با جابجا کردن خط کش کشيد؟ شکل 3 ، 5 ، 6 ، 8 شکل 1 ، 4 ، 7 يک خط راست است.شکل 2 و 9 خط خميده است. شکل 3 ، 5 ، 6 ، 8 يک خط شکسته است. بازي و رياضي در اين صفحه شکل يک وسيله مسافرت پنهان شده است اگر مي خواهيد اين شکل را ببينيد با خط کش شماره هاي 1 تا 36 را به هم وصل کنيد.(به ترتيب اعداد). نوشته شده توسط ( نبی اله ابراهيمي) در 6:19 بعد از ظهر | لینک ثابت • آرشیو نظرات شنبه نوزدهم بهمن 1387 رياضيات سال دوم دبستان رياضيات سال دوم دبستان جمع دو عدد يک رقمي با حاصل دو رقمي توضيح : در اين بخش شما ياد مي گيريد که به صورت هاي مختلف مي توانيم دو يا چند يک عدد يک رقمي را با هم جمع کرده و يک عدد دو رقمي بدست آوريم به عنوان مثال: 5 + 7 و يا : ( 2 + 3 ) + 7 و يا : 2 + ( 3 + 7 ) 12 = 2 + 10 شما تا بحال با هر يک از اين راه حل ها و يا صورت هاي جمع آشنا شده ايد و مي توانيد براحتي پاسخ را بدست آوريد. عدد 7 يا 5 وقتي جمع مي شود پاسخ عدد 12 بدست مي آيد. در صورتيکه عدد 7 و 5 هر دو يک رقمي هستند ولي عدد 12 يک عدد دو رقمي است. و يا (2 + 3) مي شود 5 و باز هم 5 و 7 مي شود 12 و يا (3 + 7) مي شود 10 و بالاخره 10 با 2، عدد 12 را به ما مي دهد 1– جمع هاي زير را انجام دهيد و مانند نمونه در جمع با حاصل برابر به هم وصل کنيد. 10 14 = 4 + ( 3 + 7 ) 6 12 = ( 2 + 4 ) + 6 10 12 = 2 + ( 6 + 4 ) 7 16 = ( 6 + 1 ) + 9 10 15 = 5 + ( 2 + 8 ) 7 14 = ( 3 + 4 ) + 7 10 16 = 6 + ( 1 + 9 ) 7 15= ( 5 + 2 ) + 8 2– جمع هاي زير را انجام دهيد. 12 = 2 + ( 3 + 7 ) = ( 2 + 3 ) + 7 15 = 5 + ( 2 + 8 ) = ( 5 + 2 ) + 8 13 = 3 + ( 3 + 7 ) = ( 3 + 3 ) + 7 14 = 4 + ( 1 + 9 ) = ( 4 + 1 ) + 9 14 = 4 + ( 2 + 8 ) = ( 4 + 2 ) + 8 تمرين جمع هاي اساسي1– دور ده تاي اول خط بکشيد، سپس مانند نمونه تساوي را کامل کنيد. 4 + 7 11 = 1 + 10 = 4 + 7 6 + 6 2 + 10 = 6 + 6 8 + 4 12 = 2 + 10 = 8 + 4 2– جمع هاي زير را انجام دهيد. 11 = 7 + 4 14 = 6 + 8 11 = 8 + 3 12 = 5 + 7 16 = 9 + 7 17 = 8 + 9 12 = 6 + 6 11 = 5 + 6 نوشته شده توسط ( نبی اله ابراهيمي) در 6:17 بعد از ظهر | لینک ثابت • آرشیو نظرات یکشنبه هشتم دی 1387 رياضيات سال دوم دبستان جمع دو عدد يک رقمي با حاصل دو رقمي توضيح : در اين بخش شما ياد مي گيريد که به صورت هاي مختلف مي توانيم دو يا چند يک عدد يک رقمي را با هم جمع کرده و يک عدد دو رقمي بدست آوريم به عنوان مثال: 5 + 7 و يا : ( 2 + 3 ) + 7 و يا : 2 + ( 3 + 7 ) 12 = 2 + 10 شما تا بحال با هر يک از اين راه حل ها و يا صورت هاي جمع آشنا شده ايد و مي توانيد براحتي پاسخ را بدست آوريد. عدد 7 يا 5 وقتي جمع مي شود پاسخ عدد 12 بدست مي آيد. در صورتيکه عدد 7 و 5 هر دو يک رقمي هستند ولي عدد 12 يک عدد دو رقمي است. و يا (2 + 3) مي شود 5 و باز هم 5 و 7 مي شود 12 و يا (3 + 7) مي شود 10 و بالاخره 10 با 2، عدد 12 را به ما مي دهد 1– جمع هاي زير را انجام دهيد و مانند نمونه در جمع با حاصل برابر به هم وصل کنيد. 10 14 = 4 + ( 3 + 7 ) 6 12 = ( 2 + 4 ) + 6 10 12 = 2 + ( 6 + 4 ) 7 16 = ( 6 + 1 ) + 9 10 15 = 5 + ( 2 + 8 ) 7 14 = ( 3 + 4 ) + 7 10 16 = 6 + ( 1 + 9 ) 7 15= ( 5 + 2 ) + 8 2– جمع هاي زير را انجام دهيد. 12 = 2 + ( 3 + 7 ) = ( 2 + 3 ) + 7 15 = 5 + ( 2 + 8 ) = ( 5 + 2 ) + 8 13 = 3 + ( 3 + 7 ) = ( 3 + 3 ) + 7 14 = 4 + ( 1 + 9 ) = ( 4 + 1 ) + 9 14 = 4 + ( 2 + 8 ) = ( 4 + 2 ) + 8 تمرين جمع هاي اساسي1– دور ده تاي اول خط بکشيد، سپس مانند نمونه تساوي را کامل کنيد. 4 + 7 11 = 1 + 10 = 4 + 7 6 + 6 2 + 10 = 6 + 6 8 + 4 12 = 2 + 10 = 8 + 4 2– جمع هاي زير را انجام دهيد. 11 = 7 + 4 14 = 6 + 8 11 = 8 + 3 12 = 5 + 7 16 = 9 + 7 17 = 8 + 9 12 = 6 + 6 11 = 5 + 6 نوشته شده توسط ( نبی اله ابراهيمي) در 7:49 بعد از ظهر | لینک ثابت • آرشیو نظرات یکشنبه هشتم دی 1387 رياضيات سال دوم دبستان تمرينات تکميل جمع و تفريق – مسئله هاي مجهول يابي 1– در جاي خالي عدد مناسب بنويسيد. 7 = 4 = 4 = 6 3 = 5 = 5 = 2 = – 9 6 = 2 = – 5 5 = 9 3 = 5 = – 10 2– در جاي خالي عدد مناسب بنويسيد. 3- اين مسئله ها را حل کنيد. الف) حسين 7 سال دارد و خواهرش زينب 3 سال بزرگتر است. سن زينب چند سال است؟خواهر حسين 10 سال دارد 10 = 3 + 7توضيح: در اين مسئله سن حسين معلوم است. 7 سال اما سن خواهرش زينب مجهول است و در صورت مسئله آمده که او 3 سال از حسين بزرگتر است. پس ما دو عدد رابطه رياضي را داريم. آن ها را با هم جمع کرده و عدد سوم يا همان مجهول مسئله را بدست مي آوريم.ب) احمد 10 قاب عکس درست کرده است. او 8 تاي آنها را رنگ کرد. چند تاي ديگر را بايد رنگ کند؟2 قاب عکس ديگر را رنگ نکرده است . 2 = 8 – 1ج) مصطفي 8 بادام دارد. خواهرش فريده 3 بادام کمتر از او دارد. فريده چند بادام دارد؟فريده 5 بادام دارد . 5 = 3 – 8د) زينب دو پيراهن براي پسرانش دوخته است و براي هر کدام 5 دکمه احتياج دارد او چند دکمه بايد بخرد؟او به 10 دکمه احتياج دارد تا به دو پيراهن بدوزد 10 = 5 + 5توضيح : شما براي حل اين مسئله چه فکري کرده ايد؟ اگر تصميم داريد 5 را با 2 جمع کنيد بايد در تصميم خود بيشتر دقت کنيد. در نظر بگيريد در مسئله آمده است زينب 2 پيراهن دوخته که براي هر کدام 5 دکمه احتياج دارد. يعني يک پيراهن 5 دکمه و يک پيراهن ديگر هم 5 دکمه پس جواب مسئله همان 10 = 5 + 5او به 10 دکمه احتياج دارد تا به دو پيراهن بدوزد. تمرين – آماده سازي براي جمع هاي اساسي، تمرين توضيح : به اين دايره ها خوب نگاه کنيد O O O O O O O O O O O O O O O يک دسته ده تايي و 5 يکي يعني 15 و يا 15 = 5 + 10 و يا O O O O O O O O O O O O O O O که ميشود: 15 = 5 + (3 + 7) ما مي توانيم اين دو عبارت جمع را به اين صورت هم بنويسيم5 + 10 = 5 + (3 + 7) 1– در جاهاي خالي عددهاي مناسب بنويسيد. 1 = 4 + 10 1 = 3 + 10 1 = 8 +10 1 = 5 + 10 1 = 6 + 10 17 +10 1 = 4 + 10 1 = 6 + 10 1 = 8 + 10 1 = 3 + 10 1 = 7 + 10 1 = 5 + 10 10 14 = 4 + ( 5 + 5 ) 10 13 = 3 + ( 9 + 1 ) 10 18 = 8 + ( 7+ 3 ) 10 19 = 9 + ( 8 + 2 ) 10 12 = 2 + ( 6 + 4 ) 10 16 = 6 + ( 2 + 8 ) 10 15 = 5 + ( 6 + 4 ) 10 11 = 1 + ( 4 + 6 ) 10 17 = 7 + ( 1 + 9 ) 10 17 = 7 + ( 3 + 7 ) نوشته شده توسط ( نبی اله ابراهيمي) در 7:46 بعد از ظهر | لینک ثابت • آرشیو نظرات شنبه هجدهم آبان 1387 رياضيات سال دوم دبستان جمع سه عدد توضيح : شما حتما" تا بحال با مفهوم جمع آشنايي کامل پيدا کرده ايد و مي توانيد دو عدد را به راحتي با هم جمع کنيد اما حالا به اين عبارت توجه کنيد: 3 + (1 + 5) اين عبارت جمع چيز عجيبي نيست خوب توجه کنيد شما اول بايد دو عدد داخل پرانتز را با هم جمع کنيد يعني: (1 + 6) و حال بايد جواب اين دو عدد يعني عدد 6 را با 3 جمع کنيد که مي شود 9. اما آيا مي توانيم اين جمع را به صورت ديگري هم بنويسيم؟ امتحان مي کنيم مثلا":(3 + 1) + 5 درست است، تنها با جابجا کردن دو پرانتز اين عبارت به شکل ديگري تغيير مي يابد. حال بايد ببينيم که آيا جواب جمع اين سه عدد تغيير مي کند يا خير؟ 9 = (3 + 1) + 5. پس جواب جمع هم تغييري نمي کند. 1– حاصل جمع اين اعداد را بدست آوريد. 9 = 3 + ( 4 + 2 ) 9 = ( 2 + 3 ) + 4 8 = 1 + ( 4 + 3 ) 8 = ( 4 + 1 ) + 3 7= 2 + ( 3 + 2 ) 7 = ( 2 + 2 ) + 3 10 = 3+ ( 2 + 5 ) 10 = ( 2 + 3 ) + 5 تمرين بخش 121– حاصل جمع اين عبارات را بدست آوريد. 5 9 = 4 + ( 3 + 2 ) 7 9 = ( 4 + 3 ) + 2 5 7 = 2 + ( 0 + 5 ) 2 7 = ( 2 + 0 ) + 5 7 0 1 = 3 + ( 5 + 2 ) 8 10 = ( 3 + 5 ) + 2 7 10 = 3 + ( 3 + 4 ) 6 10 = ( 3 + 3 ) + 4 2– مسئله هاي زير را حل کنيد. الف) در ماه گذشته، مريم 3 پيراهن مردانه، 4 پيراهن زنانه و 2 پيراهن دخترانه دوخته است. او در ماه گذشته چند پيراهن دوخته است؟او در ماه گذشته 9 پيراهن دوخته است.9 = ( 2 + 3 ) + 4 = 2 + ( 3 + 4 )ب) قاسم 7 نخل خرما دارد و عباس 4 نخل خرما، چه کسي بيش تر دارد؟ چند ماه؟قاسم بيش تر دارد 3 = 4 – 7 3 تا نخل خرما بيش تر دارد.ج) در تعاوني محل که تازه تشکيل شده است. ديروز 2 نفر، امروز صبح 5 نفر و بعد از ظهر 3 نفر عضو شدند. چند نفر روي هم عضو شده اند.10 نفر روي هم عضو شده اند10 = (3 + 5) + 2 = 3 + (5 + 2)د) روي تمام صندلي هاي اتوبوس مسافر نشسته بود. در ايستگاه 6 مسافر پياده شدند و 4 مسافر ديگر سوار شدند. حالا چند صندلي خالي است2 صندلي خالي است 2 = 4 – 6 تمرين – آماده سازي براي جمع هاي اساسي، تمرين توضيح: به اين دايره ها خوب نگاه کنيد O O O O O O O O O O O O O O O يک دسته ده تايي و 5 يکي يعني 15 و يا 15 = 5 + 10 و يا O O O O O O O O O O O O O O O که ميشود:15 = 5 + (3 + 7) ما مي توانيم اين دو عبارت جمع را به اين صورت هم بنويسيم 5 + 10 = 5 + (3 + 7) 1– در جاهاي خالي عددهاي مناسب بنويسيد. 5 9 = 4 + ( 3 + 2 ) 7 9 = ( 4 + 3 ) + 2 5 7 = 2 + ( 0 + 5 ) 2 7 = ( 2 + 0 ) + 5 7 0 1 = 3 + ( 5 + 2 ) 8 10 = ( 3 + 5 ) + 2 7 10 = 3 + ( 3 + 4 ) 6 10 = ( 3 + 3 ) + 4 1 = 4 + 10 1 = 3 + 10 1 = 8 +10 1 = 5 + 10 1 = 6 + 10 17 +10 1 = 4 + 10 1 = 6 + 10 1 = 8 + 10 1 = 3 + 10 1 = 7 + 10 1 = 5 + 10 10 14 = 4 + ( 5 + 5 ) 10 13 = 3 + ( 9 + 1 ) 10 18 = 8 + ( 7+ 3 ) 10 19 = 9 + ( 8 + 2 ) 10 12 = 2 + ( 6 + 4 ) 10 16 = 6 + ( 2 + 8 ) 10 15 = 5 + ( 6 + 4 ) 10 11 = 1 + ( 4 + 6 ) 10 17 = 7 + ( 1 + 9 ) 10 17 = 7 + ( 3 + 7 ) نوشته شده توسط ( نبی اله ابراهيمي) در 7:44 بعد از ظهر | لینک ثابت • آرشیو نظرات جمعه دهم آبان 1387 رياضيات سال دوم دبستان جمع و تفريق و رابطه آن با کمتري و بيش تري. توضيح : به اين عبارت توجه کنيد 2 + 7 7، در يک طرف ما عدد 7 را داريم و در طرف ديگر 2 + 7 يعني 9 پس کدام بيشتر است؟ عدد 9 و يا به عبارت 2 + 7 کدام کمتر است؟ عدد 7, پس علامت کوچکتر مي گذاريم. يعني 2 + 7 7 1– در جاي خالي علامت مناسب بنويس. 3 + 4 4 5 – 3 5 0 + 6 6 2 + 7 1 3 9 5 4 8 5 + 4 4 4 – 8 8 0 – 2 2 5 – 5 5 1 9 نوشته شده توسط ( نبی اله ابراهيمي) در 10:40 قبل از ظهر | لینک ثابت • آرشیو نظرات سه شنبه هفتم آبان 1387 رياضيات سال دوم دبستان مقايسه اعداد يک و دو رقمي توضيح: به اين عبارت توجه کنيد 6 5 يعني 5 کوچکتر است از 6 حال اگر اين عبارت را به اين شکل بنويسيم 2 + 6 2 + 5 چه پاسخي بدست مي آيد؟ آيا باز هم علامت کوچکتر ميان اين دو عدد درست است يا چند؟ پاسخ عبارت را مي نويسيم 8 7 پس همين علامت در ميان اين دو عدد قرار مي گيرد. حال اگر دو دسته ده تايي به عدد 5 و دو دسته ده تايي به عدد 6 اضافه کنيم يعني 26 و 25 چه ؟ بله باز هم علامت کوچکتر قرار مي گيرد چون 5 کوچکتر از 6 است و 25 نيز کوچکتر از 26 است. حال اگر به جاي دو دسته ده تايي، سه دسته ده تايي به عدد اضافه کنيم وضعيت متفاوت مي شود چگونه؟ ببينيد. 26 و 35 چون رقم دهگان 3 بزرگتر از 2 است پس عدد 35 بزگتر از عدد 26 است يعني 26 1– در جاي خالي علامت مناسب بنويس. 2- نامساويهاي زير را بخوانيد. 56 بيشتر است از 32 32 25 کمتر است از 37 37 3– باهر جفت عدد يک نامساوي بنويسيد. 37 59 37 72 63 51 68 61 81 71 11 16 61 99 85 34 21 71 25 31 97 61 تمرين بخش 101– در جاي خالي علامت مناسب بنويس 2– باهر جفت عدد يک نامساوي بنويسيد. 60 کمتر است از 80 80 و 60 30 بيشتر است از 10 10 و 30 88 بيشتر است از 44 44 و 88 34 بيشتر است از 31 31 و 34 3– در ميان جاهاي خالي علامت مناسب بنويس. 37 59 37 72 63 51 68 61 81 71 11 16 61 99 85 34 21 71 25 31 97 61 نوشته شده توسط ( نبی اله ابراهيمي) در 10:39 قبل از ظهر | لینک ثابت • آرشیو نظرات جمعه سوم آبان 1387 رياضيات سال دوم دبستان ياد آوري تساوي – کم تري و بيشتري تساوي چيست؟ اگر شما در هر يک دست هاي خود، 6 تراش داشته باشيد و بخواهيد آنها را به صورت يک رابطه رياضي بنويسيد چگونه مي نويسيد؟ بله حتما" به ياد داريد که اين رابطه را بايد به اين شکل نشان دهيد 6 = 6 و يا 6 مساوي است و يا برابر است با 6. حال اگر دو تا از اين تراش ها را در جيب خود بگذاريد اين رابطه چگونه مي شود؟ بله در يک دست شما يک تراش و در دست ديگرتان 4 تراش وجود دارد يعني 4 کمتر است از 6 و يا 6 4 ( 4 کوچکتر است از 6 ) حال مي توانيم اين رابطه را به شکل ديگري نيز بنويسيم چگونه؟ به اين شکل 4 1- هر يک از جمله هاي زير را با يکي از عبارتهاي برابر است از و يا بيستر است از، تکميل کنيد. الف) حسن 4 فرفره درست کرد احمد هم 4 فرفره درست کردتعداد فرفره هاي حسن برابر است با تعداد فرفره هاي احمدب) نرگس 3 سال و برادرش هادي 8 سال داردسن نرگس کم تر است از سن هاديج) سعيده 7 ستاره درست کرد سارا هم 5 ستاره درست کرد. تعداد ستاره هاي سعيده بيش تر است از تعداد ستاره هاي سارا 2– در جاي خالي علامت مناسب بنويس. 6 4 3 7 4 8 5 6 5 9 1 9 0 7 = 7 1 3 7 3 4 9 7 3 8 = 8 2 5 4 1 = 1 8 5 = 5 8 7 نوشته شده توسط ( نبی اله ابراهيمي) در 7:37 بعد از ظهر | لینک ثابت • آرشیو نظرات دوشنبه بیست و نهم مهر 1387 رياضيات سال دوم دبستان نام گذاري و معرفي خط راست و خط خميده توضيح : در رياضيات سال گذشته آموختيد که خطي که تنها با گذاشتن خط کش بتوان کشيد خط راست نام دارد مانند اما در رياضيات سال دوم شما با خطهاي شکسته و خميده هم آشنا مي شويد به اين خط توجه کنيد اين خط در واقع با جابجا شدن خط کش رسم شده است پس خط راست نيست بلکه خط شکسته ناميده مي شود. حال اگر خطي داشته باشيم که نتوانيم آن را با خط کش رسم کنيم خط خميده ناميده مي شود. مانند 1- به اين خط ها توجه کنيد. خط هاي بسته را نشان دهيد : شکل مربع و مثلثخط هاي باز را نشان دهيد : (به عهده دانش آموز)کدام خط ها رانمي توان با خط کش کشيد؟ (شکل 2 و شکل 9)کدام خط ها را مي توان بدون جابجا کردن خط کش با خط کش کشيد : شکل 1 ، 4 ، 7کدام خط ها را مي توان با جابجا کردن خط کش کشيد؟ شکل 3 ، 5 ، 6 ، 8 شکل 1 ، 4 ، 7 يک خط راست است.شکل 2 و 9 خط خميده است. شکل 3 ، 5 ، 6 ، 8 يک خط شکسته است. بازي و رياضي در اين صفحه شکل يک وسيله مسافرت پنهان شده است اگر مي خواهيد اين شکل را ببينيد با خط کش شماره هاي 1 تا 36 را به هم وصل کنيد.(به ترتيب اعداد). نوشته شده توسط ( نبی اله ابراهيمي) در 7:50 بعد از ظهر | لینک ثابت • آرشیو نظرات دوشنبه بیست و نهم مهر 1387 رياضيات سال دوم دبستان مجهول يابي در جمع مجهول چيست؟ مجهول يعني عددي که معلوم نيست به اين عبارت توجه کنيد 8 = ؟ + 3 يعني يک طرف عبارت جمع يا عدد 3 معلوم است. حاصل جمع نيز بدست آمده عدد 8 ، چه چيزي در اين عبارت جمع مجهول است؟ بله عددي که با 3 جمع شود و جواب آن 8 شود؟ کمي فکر کنيد چه عددي با 3 جمع مي شود و جواب آن مساوي 8 مي شود؟ بله عدد 5 در جاي خالي بگذاريد و امتحان کنيد. در جاي خالي عدد مناسب بنويسيد. 7 = 4 + 3 6 = 4 + 2 8 = 5 + 3 7 = 2 + 5 7 = 0 + 7 8 = 4 + 4 6 = 5 + 1 5 = 5 + 0 2 = 1+ 1 7 = 4 + 3 2 = 2 + 0 10 = 8 + 2 5 = 3 + 2 10 = 5 + 5 4 = 2 + 2 8 = 4 + 4 7 = 6 + 1 9 = 3 + 6 9 = 7 + 2 9 = 7 + 2 8 = 4 + 4 8 = 1 + 7 10 = 6 + 4 6 = 3 + 3 9 = 5 + 4 تمرين يادآوري جمع – تفريق، جمع و تفريق هاي متناظر – مسئله1- در جاي خالي عدد مناسب بنويسيد. 10 = 3 + 7 10 = 7 + 3 3 = 1 + 2 3 = 2 + 1 6 = 2 + 4 6 = 4 + 2 9 = 7 + 2 9 = 7 + 2 6 = 4 + 2 6 = 2 + 4 4 = 2 + 2 4 = 2 + 2 8 = 5 + 3 8 = 3 + 5 9 = 3 + 6 9= 6 + 3 2- ابتدا تمام جمع هاي سمت چپ را انجام دهيد و بعد با استفاده از آنها جواب تفريق هاي سمت راست را بنويسيد. 5 = 2 + 3 2 = 3 - 5 4 = 2 - 6 2 = 4 - 6 8 = 5 + 3 3 = 5 - 8 6 = 3 - 9 3 = 6 - 9 10 = 4 + 6 4 = 6 - 10 7 = 1 - 8 1 = 7 - 8 6 = 2 + 4 4 = 2 - 6 7 = 3 - 10 3 = 7 - 10 3– مسئله هاي زير را حل کنيد. 1– پدر علي 5 ميز چوبي ساخت. علي 3 ميز را رنگ کرد او چند ميز را رنگ نکرده است؟(2 ميز را رنگ نکرده) 2 = 3 – 52- مادر پروين، ديروز 3 پيراهن دوخت. او امروز هم دو پيراهن دوخت. تا حالا مادر پورين چند پيراهن دوخته است ؟5 = 2 + 3 او تا حالا 5 پيراهن دوخته است. 3- زهرا 5 سيب دارد. او 2 سيب را به مهري داد. حالا زهرا چند سيب دارد؟3 = 2 – 5 او حالا 2 سيب دارد 4- يک مسئله بنويسيد که حل آن 6 = 2 + 4 باشد. در بشقاب ميوه مريم 4 سيب وجود داشت 1 و 2 سيب ديگر از يخچال برداشت و در بشقاب گذاشت. حالا بگوييد در بشقاب مريم چند ميوه وجود دارد 6 = 2 + 4 5- يک مسئله بنويسيد که حل آن 5 = 3 – 8 باشد ؟ (به عهده دانش آموز) نوشته شده توسط ( نبی اله ابراهيمي) در 7:35 بعد از ظهر | لینک ثابت • آرشیو نظرات پنجشنبه هجدهم مهر 1387 رياضيات سال دوم دبستان جمع و تفريقهاي متناظر توضيح : شما قبلا جمع و تفريق را ياد گرفتيد حال با جمع و تفريق هاي نظير هم آشنا مي شويد و در مي يابيد که با هر عمليات جمع شما مي توانيد دو تفريق بنويسيد يعني چه؟ مثلا" 9 = 1 + 8 را در نظر بگيريد. حال براي تفريق اين دو عدد مي توانيم يکبار حاصل جمع يعني عدد 9 را منهاي 1 کنيم و يک بار هم 9 را منهاي 8 کنيم يعني يکبار از 9 تا 1 عدد برداريم و يک بار هم از 9 تا 8 تا کم کنيم چه جوابي بدست مي آيد؟ دقت کنيد:9 = 1 + 88 = 1 – 91 = 8 – 9 1– در جاهاي خالي عدد مناسب بنويسيد. 9 = 2 + 7 2 = 7 - 9 7 = 2 - 9 7 = 4 + 3 3 = 4 - 7 4 = 3 - 7 2– براي هر يک از شکل هاي زير يک جمع و دو تفريق بنويسيد. 5 = 2 + 3 3 = 2 - 5 2 = 3 - 5 3 = 0 + 3 0 = 3 - 3 3 = 0 - 3 6 = 5 + 1 5 = 1 - 6 1 = 5 - 6 6 = 3 + 3 3 = 3 - 6 3 = 3 - 6 نوشته شده توسط ( نبی اله ابراهيمي) در 3:3 بعد از ظهر | لینک ثابت • آرشیو نظرات دوشنبه هشتم مهر 1387 رياضيات سال دوم دبستان رياضيات سال دوم دبستان ياد آوري جمع و تفريق يادآوري : در سال پيش خوانديد که براي جمع دو عدد از علامتي به نام + استفاده مي کنيم و مي گوييم مثلا 3 به اضافه 4 مي شود 7 و يا 7 = 4 + 3 و براي تفريق نيز از علامت منها يا (-) استفاده مي کنيم يعني مثلا 7 شکلات داريم 3 شکلات را بين بچه ها تقسيم کرده ايم چند شکلات باقي مانده است ؟ 4 = 3 – 7 1– جاهاي خالي را تکميل کنيد. 6=4+2 7=6+1 6=5+1 9=7+2 8=4+4 9=5+4 2– جاهاي خالي را تکميل کنيد. 2= 3 - 5 1 = 4 - 5 0= 5 - 5 3 = 5 - 8 3 = 4 - 7 6= 3 - 9 نوشته شده توسط ( نبی اله ابراهيمي) در 6:9 بعد از ظهر | لینک ثابت • آرشیو نظرات دوشنبه هشتم مهر 1387 رياضيات سال دوم دبستان رياضيات سال دوم دبستان معرفي رقم توضيح : عدد 3 چند رقم دارد؟ 1 رقم عدد 10 چند رقمي است؟ دو رقم1 و 0- عدد 55 دو رقم دارد که هر دو عدد هستند. اما عدد 42 و 24 هم دو رقم دارد رقم هاي اين دو عدد 4 و 2 هستند. با دو رقم 2 و 4 مي توانيم دو عدد بسازيم. 24 و 42. 1– به سوالات زير پاسخ دهيد. § عدد 35 چند رقم دارد ؟ دو رقم§ رقم هاي آن را نام ببريد ؟ 3 و 5§ با اين دو رقم يک عدد ديگر 2 رقمي بنويسيد ؟ 53§ با دو رقم 6 و 8 دو عدد دو رقمي بنويسيد ؟ 68 و 86§ کوچکترين عدد يک رقمي صفر است بزرگترين عدد يک رقمي چيست ؟ 9§ دو عدد دو رقمي و دو عدد يک رقمي بنويسيد 35 ، 81 - 6 ، 2§ 22 چند رقم دارد ؟ 2 رقم يک عدد دو رقمي ديگر بنويسيد که رقمهايش مثل هم باشند. 77 نوشته شده توسط ( نبی اله ابراهيمي) در 5:59 بعد از ظهر | لینک ثابت • آرشیو نظرات دوشنبه هشتم مهر 1387 رياضيات سال دوم دبستان رياضيات سال دوم دبستان پيدا کردن قبل و بعد يک عدد توضيح : حتما"به خاطر داريد که پيدا کردن قبل و بعد يک عدد به جهت آن عدد بستگي دارد. به عنوان مثال در شکل زير شما مي توانيد با جهت قرار گرفتن سنگ ها و قورباغه ها، عدد قبل و بعد مثلا" 2 يا 4 را پيدا کنيد يعني عدد 1 و 3. 1- به شکل زير نگاه کنيد. با توجه به عددهاي نوشته شده روي سنگ ها، شماره سنگ هايي که روي آن قورباغه هست را بنويسيد. نوشته شده توسط ( نبی اله ابراهيمي) در 5:56 بعد از ظهر | لینک ثابت • آرشیو نظرات سه شنبه دوم مهر 1387 رياضيات دوم دبستان رياضيات سال دوم دبستان ياد آوري اعداد 1 تا 99 آيا مي توانيد حدس بزنيد در اين صفحه چه شکلي است؟ از نقطه 1 به 2 خط بکشيد و از نقطه 2 به 3 و به همين ترتيب تا آخر ادامه دهيد تا شکل مورد نظر بدست آيد. نوشته شده توسط ( نبی اله ابراهيمي) در 5:55 بعد از ظهر | لینک ثابت • آرشیو نظرات پنجشنبه بیست و هشتم شهریور 1387 ریاضی دوم ابتدایی رياضيات سال دوم دبستان قسمت :۳ نوشتن و خواندن اعداد دو رقمي 1– مانند نمونه عمل کنيد. 5 ده تايي 50 پنجاه 7 ده تايي 70 هفتاد 2 ده تايي 20 بيست 2– مانند نمونه عمل کنيد. 58 - پنجاه و هشت يکي ده تايي 8 5 63 - شصت و سه يکي ده تايي 3 6 3– در جاهاي خالي عدد مناسب بگذاريد. 48 برابر است با 8 يکي و 4 ده تايي34 برابر است با ..... يکي و ..... ده تايي52 برابر است با ..... يکي و .......ده تايي92 برابر است با ...... يکي و ......ده تايي27 برابر است با ......يکي و ...... ده تايي نوشته شده توسط ( نبی اله ابراهيمي) در 12:24 بعد از ظهر | لینک ثابت • آرشیو نظرات شنبه شانزدهم شهریور 1387 ریاضی دوم ابتدایی رياضيات سال دوم دبستان ياد آوري ارزش مکاني توضيح : هر چيزي که تعداد آن به ده عدد برسد مي توان با آن يک دسته ده تايي درست کرد و با آن يک جدول يکي و ده تايي درست کرد تا ارزش مکاني هر عدد معلوم گردد مانند: 19 کلاه يعني 1 ده تايي و 9 يکي و يا 1 دسته ده تايي کلاه و 9 يکي. 1– در شکل هاي زير تا مي توانيد دسته هاي ده تايي درست کنيد و در آن ها خط بسته بکشيد. سپس در جاهاي خالي عددهاي مناسب را بنويسيد. 5 يکي و 3 ده تايي 9 يکي و 1 ده تايي 7 يکي و 1 ده تايي نوشته شده توسط ( نبی اله ابراهيمي) در 12:16 بعد از ظهر | لینک ثابت • آرشیو نظرات مطالب قدیمیتر درباره وبلاگ زندگی تنها به این درد می خورد که انسان به دو کار مشغول شود : اول ریاضیات را بخواند.دوم ریاضیات را به دیگران بیاموزد. و امامن رياضیات را دوست دارم نه به خاطر اینکه پایه صنعت ما برآن استوار است بلکه به این خاطر که بسیار زیباست ، ریاضیات ،همیشه و همه جا بلندگوی این شعار است که فعالیت و استعداد آدمی پایان ناپذیر است . من مفتون ریاضیات هستم، زیرا به عنوان علم، دقت و قدرت ، هنر زیبایی آن در حد کمال است، بعلاوه فواید و موارد استعمالش از شمار بیرون است. ریاضیات قطعیت، صدق، زیبایی، بصیرت و یک معماری باشکوه است. من ریاضیات را به عنوان بخشی از دانش بشری، چیز عظیم و مجللی میبينم.اما به راستی چگونه است که ریاضیدانان ریاضیات را حتی بالاتر از هر هنری دیگری زیبا و جذاب میبینند؟ آیا تا به حال سعی در کشف این زیباییها کردهاید؟ شاید اولین ابزار برای درک این زیباییها داشتن علاقه قلبی به ریاضیات باشد. کسی واقعاً میتواند زیباییهای موجود در ریاضیات را عمیقاً درک کند که به آن دلبسته و وابسته باشد. این وبلاگ سعي میکند برخی از جنبههای زیبای ریاضیات را به شما دلبستگان ریاضیات معرفی کند.
ارائه شده توسط : حسین ایزدی
در وب سایت : جم نما
ثبت دیدگاه برای این مطلب
نظرات شما عزیزان
فاطمه
04
لطفا جمع های عدد ۱۰ را بیارید لطفا لطفا لطفا لطفا لطفا لطفا لطفا لطفا لطفا لطفا پاسخ به: فاطمه از طرف حسین ایزدی
باید اشتراک سایت را داشته باشید