تعداد نظرات
0 دیدگاه
تعداد لایک
5 پسندیدن
تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۳
بازدید
111 نفر
فعالیت صفحه 59 مطالعات هشتم
✅ ۲- کاربرگه شماره (۶) منشور حکومتی امام علی (ع) را انجام دهید.
پاسخ: به ترتیب 1: ت
2: د) نیکی کردن به مردم
3: پ) نظارت بر رفتار کارگزاران
4:ب) توجه ویژه به تهیدستان و ضعیفان
5: خ)ارتباط و نزدیکی با مردم
6:الف) عدالت
7:چ) صلح طلبی
8:ح) عطوفت و مهربانی نسبت به مردم
9:ج) پرهیز از ظلم و ستم
10:ث) توجه به عمران و آبادانی
✅ ۳- به طور گروهی با مراجعه به کتاب نهجالبلاغه، چند عبارت از آن انتخاب کنید و با خط خوش روی مقوا بنویسید و در کلاس نصب کنید.
پاسخ: سه کار شرم برنمیدارد: خدمت به مهمان، برخاستن از جا در برابر معلم و گرفتن حق خود.
درباره آنچه از آن شناختی نداری، سخن مگوی.
دانشی که تو را اصلاح نکند، گمراهی است.
سینه عاقل، صندوق اسرارش میباشد.
انسان در زیر زبان خویش پنهان است.
قناعت پیشه کردن، از عزت نفس است.
احمقترین خلق کسی است که خود را عاقلترین خلق بداند.
✅ ۴- با مطالعهٔ درس، سه ویژگی برای حکومت معاویه بنویسید. این ویژگیها چه مغایرتی با دستورات اسلام داشت؟
جواب: تأکید بر حکومت موروثی و سلطنتی: ویژگی: معاویه خلافت را به سلطنت تبدیل کرد و با تعیین فرزندش یزید بهعنوان جانشین، حکومت اسلامی را از شکل شورایی و مردممحور به یک نظام موروثی تغییر داد.
استفاده از حیلهگری و فریب در سیاست: ویژگی: معاویه برای دستیابی به اهداف سیاسی خود از روشهای غیر اخلاقی مانند فریب، رشوه، و وعدههای دروغین استفاده میکرد. او از ابزارهایی چون تبلیغات و جعل احادیث برای تثبیت جایگاه خود بهره گرفت.
مغایرت با اسلام: اسلام بر صداقت، امانتداری و پرهیز از دروغ تأکید دارد. فریبکاری و سیاستهای ناپاک با اصول اخلاقی اسلام در تضاد است.
سوءاستفاده از بیتالمال: ویژگی: معاویه بیتالمال را نه بهعنوان امانت مسلمانان، بلکه بهعنوان ابزاری برای خرید نفوذ و قدرت شخصی به کار میبرد. او با توزیع ناعادلانه ثروت، مخالفان را ساکت میکرد و حامیان خود را تقویت میکرد.
ارائه شده توسط : کاربر پایه ی هشتم
در وب سایت : جم نما
به نظرتان بیشتر چه محتوای در جــم نـما منتشر شود؟