تعداد نظرات
0 دیدگاه
تعداد لایک
5 پسندیدن
تاریخ انتشار
دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱
بازدید
85 نفر
امام : پیشوا
بیزاری: تنفر/بی میلی
قرائت: خواندن
ترقی :پیشرفت /برتری یافتن
غنیمت شمردن: فایده و سود بردن از چیزی، قدر دانستن
شیفته: عاشق
وجد: خوشی بسیار/ذوق
نصیب: قسمت
اخلاص: پاکی عقیده
عطا کردن: بخشیدن
کسالت: بیماری
عطش: تشنگی
صید: شکار
دار الشفا : خانه ی تن درستی
حجره: اتاق کوچک
تعالی: بالارفتن
علامه: بسیار دانا / بسیار دانشمند
نشاط: شادمانی
ضریح: سازهای که از چوب سر مقبره ی امامان و بزرگان دین سازند
گشت و گذار :تفریح و گردش
نور چشمان: عزیزان
جواب خودارزیابی درس نهم فارسی هفتم صفحه ی ۸۴
١- چرا دانش آموزان از نصیحت کردن امام خودداری کردند؟
زیرا اعتقاد داشتند که امام فردی بزرگوار و دانا بودند و از همهی گناهان به دورند و خجالت کشیدند که ایشان را نصیحت کنند.
۲- چگونه میتوان برای اسلام و جمهوری اسلامی و کشور مفید بود؟
خوب دس خواند، عمل به وظایف انسانی و اسلامی، احترام گذاشتن به بزرگتر ها ، نیکو کردن اخلاق، اطاعت از امر پدر و مادر و احترام به معلمان، تلاش و کوشش برای پیشرفت
۳- دربارهٔ عبارت «حرم، دل او را آرام میکرد و مدرسه، اندیشهاش را» توضیح دهید.
وقتی به حرم حضرت معصومه (س) می رفت دلش آرام می گرفت و وقتی به مدرسه می رفت فکر ها و اندیشه های او شکوفا می شد و فکرش باز میگشت.
۴- امام خمینی (ره) در پاسخ نامه دانش آموزان چه نوشتند؟
فرزندان عزیزم، نامه محبت آمیز شما را خواندم. کاش شما عزیزان مرا نصیحت میکردید که محتاج آنم. امید است با نشاط و خرّمی درس های تان را خوب بخوانید.
دانش های زبانی درس نهم فارسی پایه هفتم
نکته
– هوا روشن است.
– زهرا شاد بود.
– چای سرد شد.
چنان که ملاحظه میکنید فعل جملههای بالا اسنادی است. در جملهٔ اوّل روشن به هوا، در جملهٔ دوم شاد به زهرا و در جملهٔ سوم، سرد به چای نسبت داده شده است.
به کلمههای «روشن»، «شاد» و «سرد» که به نهاد نسبت داده میشود، «مسند» میگویند.
– در نوشتن املای دو کلمهٔ گزاردن و گذاردن نباید باهم اشتباه کرد. گزاردن به معنای ادا کردن و به جا آوردن و گذاردن به معنای نهادن و قرار دادن است.
– بهتر است هنگام شنیدن نشانههای اختصاری در املا، شکل نوشتاری کامل آنها نوشته شود؛ مانند «ص» : صلوات اللّه علیه.
جواب کار گروهی درس نهم صفحه ی ۸۴ فارسی هفتم
۱- درباره ی یکی از بزرگان محله ی زندگی خودتان گفت و گو کنید.
معمولاً اسم برخی کوچه ها، به نام شهیدانِ خانواده های ساکن در همان محله نامگذاری شده اند. می توانید درباره یکی از این شهیدان اطلاعاتی کسب کنید و درباره آن گفتگو کنید.
۲- قسمت هایی از کتابی را که درباره ی زندگی یکی از دانشمندان یا شهیدان است، در کلاس بخوانید و درباره ی آن گفت و گو کنید.
شهید مصطفی احمدی روشن یکی از پایه گذاران سایت هسته ای نطنز بود و تاثیر بسیار مطلوبی در بخش تامین کالاها و خرید تجهیزات هسته ای در حوزه غنی سازی در زمان تحریم ها داشت. سرانجام ساعت ۸:۳۰ صبح ۲۱ دی ماه ۱۳۹۰، دکتر مصطفی احمدی روشن در حالیکه عازم محل کار خود بود، هدف عملیات تروریستی دو موتور سوار قرار گرفت و به شهادت رسید.
نوشتن صفحه ۸۵ درس نهم فارسی پایه هفتم
١- در جملههای زیر مسند را مشخّص کرده، مُسند مناسب دیگری جایگزین آن کنید.
– علّامه جعفری کنجکاو بود. مسند (کنجکاو) = علامه جعفری فعال بود. یا علامه جعفری دقیق بود.
– او شیفتهٔ طبیعت است. مسند (شیفته) = او علاقه مند طبیعت است. او عاشق طبیعت است.
۲- برای هریک از واژههای زیر دو کلمهٔ هم خانواده بنویسید.
درس: تدریس، مدرس، دروس، مدرسه سعادت: سعید، مسعود راضی: راضیه، مرضیه طبیعت: طبیعی، طبع
۳- با حروف درهم ریختهٔ روبرو واژههایی بنویسید که ارزش املایی داشته باشند و در متن درس به کار رفته باشند.
(ج – ح – م – ر – ه – ض – ی – ت) حجره، حضرت، ضریح، حرم، محضر
۴- با توجّه به معنی، املای صحیح واژه را انتخاب کنید.
الف) (نصیب – نسیب) : قسمت == نصیب
ب) (گشت و گزار – گشت و گذار) : گردش == گشت و گذار
معنی عبارت ،خودارزیابی ،نوشتن صفحه ۸۰ تا ۸۵ درس نهم
ارائه شده توسط : کاربر پایه ی هفتم
در وب سایت : جم نما
به نظرتان بیشتر چه محتوای در جــم نـما منتشر شود؟