جم نما
    • 🏠 صفحه اصلی
    • 🎭 سرگرمی ها
    • 🎧 موسیقی ها
    • 🔬 مقاله و تحقیق
    • 📰 عناوین اخبار
    • ✍️ انتقاد و پیشنهاد
    1. 🏠صفحه اصلی
    2. 🔬 تحقیق و مقاله
    3. چرا نباید بیش از اندازه از آبهای زیرزمینی استفاده کرد

    چرا نباید بیش از اندازه از آبهای زیرزمینی استفاده کرد

    چرا نباید بیش از اندازه از آبهای زیرزمینی استفاده کرد
    امتیاز دهید ★★★★★ رتبه 5 از 5

    تعداد نظرات

    1 دیدگاه

    تعداد لایک

    5 پسندیدن

    تاریخ انتشار

    شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰

    بازدید

    67 نفر

    سوال های درس علوم

    نمونه سوالات متن کتاب علوم پایه سوم ابتدایی
    **************************************************
    ******
    درس ١ ( زنگ علوم )
    ١- مراحل کار پژوھشگر را به ترتیب بنویسید. ١) طرح پرسش ٢) جمع
    آوری اطّلاعات ٣) مرتّب کردن اطّلاعات ۴) تھیّه ی گزارش
    ٢- اولین مرحله ی کار پژوھشگر برای حلِّ مسایل علمی چیست؟ طرح
    پرسش
    ٣- پرسش ھا باید چگونه باشند؟ ١) ھر پرسش باید بتواند ما را به
    جواب مسأله نزدیک کند. ٢) تعداد پرسش ھا باید مناسب باشد.
    ۴- پژوھشگر پس از جمع آوری اطّلاعات چه کاری انجام می دھد؟با
    یادداشت کردن اطّلاعات به صورت دقیق و منظّم و رسم جد ول ھای
    منا سب به آن ھا نظم می دھد.
    ۵- دانش آموزان از چه منابعی استفاده کردند؟ دانش آموزان و افراد
    متخصّص مانند :مربّی بھداشت، پزشک و متخصّص تغذیه.
    ۶- دانش آموزان کلاس از چه روشی برای جمع آوری اطّلاعات استفاده
    کردند؟ پرسش نامه و مصاحبه.
    ٧- از چه منابعی برای جمع آوری اطّلاعات می توان استفاده کرد؟
    پرسش نامه – مشاھده –مصاحبه –مراجعه به کتابخانه
    درس ٢(خوراکی ھا)
    ١- در یک روز چند وعده غذا مصرف می کنیم؟ سه وعده. صبحانه-
    ناھار- شام.
    ٢- مھم ترین وعده ی غذایی کدام است؟ چرا؟ صبحانه – زیرا پس از آن
    به مدّت طولانی غذا نمی خوریم و از طرفی برای انجام کارھای روزانه
    نیز به انرژی زیادی نیاز زیادی نیاز داریم.
    ٣- خوراکی ھایی که در طول روز استفاده می کنیم به چند گروه
    تقسیم می شوند؟ برای ھر کدام چند مثال بزنید. به چھار گروه تقسیم
    می شوند. گروه اوّل :نان ، برنج ، ماکارانی ،سیب زمینی ،آرد ،ذرّت.
    گروه دوّم :انواع میوه ھا و سبزی ھا مثل: انگور ، خرما.گروه
    سوّم:سوّم:گوشت قرمز،ماھی،تخم مرغ،حبوبات،لبنیّات. گروه چھارم:انواع
    چربی ھا ،کره و روغن ھای مختلف ، دانه ھای چرب.
    ۴- استفاده زیاد از----------- و ------------ به بدن آسیب می رساند.۴- استفاده زیاد از----------- و ------------ به بدن آسیب می رساند.
    (شکر و نمک)
    ۵- موادِّ نگھدارنده چه نقشی دارند؟موادِّ نگھدارنده باعث ماندگاری بیش
    تر موادّ غذایی می شوند و از فاسد شدن آنھا جلوگیری می کنند.
    ۶- چند نمونه از خورا کی ھایی که موادّ نگھدارنده دارند را نام ببرید.در
    آبمیوه ھا،کنسروھا و شیرھای مدّت دار از موادّ نگھدارنده استفاده می
    شود.
    ٧- گروه گوشت،مرغ و ماھی،تخم مرغ،حبوبات و لبنیات چه نیازھایی از
    بدن ما را برآورده می کنند؟ این غذاھا موادّ لازم را به بدن ما می
    رسانند و به رشد بدن کمک می کنند.
    ٨- چند مورد از چربی ھای خوب را نام ببرید.روغن دانه ھای ذرّت و
    آفتاب گردان و روغن میوه ی زیتون.٩- برای محکم کردن دندان ھا باید----------- مصرف کرد.(لبنیّات)
    ٩- برای محکم کردن دندان ھا باید----------- مصرف کرد.(لبنیّات)
    ١٠ -در ھنگام خرید موادّ غذایی باید به ----------- آن ھا توجّه کرد.(تاریخ
    مصرف)
    ١١ -برای ناھار از کدام گروه موادّ غذایی می توان استفاده کرد؟از چھا
    گروه غذایی برای وعده ی ناھار می توان استفاده کرد.
    ١٢ - برای شام باید از غذاھای ------------- استفاده کرد.(کم حجم و
    ساده)
    ١٣ -چند مورد موادّ خوراکی که از نظر بھداشتی برای بدن مناسب
    نیست را نام ببرید. پفک – چیپس –لواشک.
    ( { درس ٣ (موادّ اطراف ما { ١
    ١- ماد چند حالت دارند١- ماد چند حالت دارند؟سه حالت –جامد، مایع و گاز.
    ٢- ھوا مادّه ای است که حالت ---------- دارد.(گاز)
    ٣- ھوا مانند صابون و آب ، یک--------- است.(مادّه)
    ۴- صابون حالت ------------ و آب حالت ---------- دارد.(جامد – مایع)
    ۵- به چه موادّی مایع می گویند؟مثال بزنید.به موادّی که به اندازه ی
    مقدارشان در ظرف پخش می شوند مایع می گویند.مانند :آب و شیر۶- به چه موادّی گاز می گویند؟دو مادّه بنویسید که حالت آن ھا گاز
    باشد. به موادّی که در ھمه جای ظرف پخش می شوند گاز می
    گویند.مانند:ھواو بخار آب.
    ٧- فرق بین مایعات و گازھا چیست؟ گازھا در ھمه جای ظرفی که در
    آن قرار می گیرند پخش می شوند .امّا مایعات به اندازه ی مقدارشان
    در ظرف پخش می شوند.
    ٨- چھار مورد از کاربرد گازھا را بنویسید.باد کردن بادکنک- کپسول
    اکسیژن برای تنفّس بیماران- تنفّس کردن غوّاصان در زیر دریا و
    کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتش.
    ١٠ -انسا نھا و ھمه ی گیاھان و جانوران برای زنده ماندن به ----------
    نیاز دارند.(ھوا)
    ١١ -ذوب را تعریف کنید.تبدیل یک مادّه از حالت جامد به حالت مایع را
    ذوب می گویند.
    ١٢ -برای تبدیل کردن موادّ جامد به مایع،به ------------ نیاز
    داریم.(گرمای کافی)
    ١٣ -یک آزمایش بنویسید که ذوب شدن مادّه ای را نشان دھد.بستنی
    یک مادّه ی جامد است که اگر به مقدار کافی گرم شود،به مایع تبدیل
    می شود یعنی ذوب می شود.
    ١۴ -انجماد را تعریف کنید. تبدیل یک مادّه از حالت مایع به جامد را
    انجماد می گویند.
    ١۵ -یک آزمایش بنویسید که انجماد مواد را نشان دھد.اگر شربت آبلیمو
    را در فریزر قرار دھیم بعد از گذشت چند ساعت شاھد یخ زدن ان
    خواھیم بود. این اتّفاق انجماد را نشان میدھد.
    ١۶ -تبخیر را تعریف کنیدتبدیل یک مادّه از حالت مایع به گاز را تبخیر می
    گویند.
    ١٧ -یک ازمایش بنویسید که تبخیر را نشان دھد.بخار شدن آب درون غذا
    بر اثر حرارت،به این تغییرِ حالت مایع به بخار،تبخیر می گویند.
    ١٨ -دلیل تبخیر آب ھای روی زمین چیست؟گرمای نور خورشید.
    ١٩ -آیا مواد ھمیشه به یک حالت باقی می مانند؟برای پاسخ خود دلیل
    بیاورید.خیر – می توان مادّه ی مایعی را با حرارت دادن به گاز تبدیل
    کرد و یا مادّه ی جامدی را با حرارت دادن به مایع تبدیل کردو....
    .( درس ۴ (مواد اطراف ما ٢
    ١- اگر مقدار یک مایع را با ظرف ھای مختلف اندازه گیری کنیم،چه نتیجه
    ای حاصل می شود؟ عددھای مختلفی به دست می آید.
    ٢- برای این که عدد ثابتی برای مقدار یک مایع به دست آوریم چه باید
    بکنیم؟باید از واحد لیتر برای اندازه گیری مقدار مایعات استفاده کنیم.
    ٣- برای اندازه گیری مقدار مایعات از واحدی به نام ----------- استفاده
    می شود.(لیتر)
    ۴- ھمه ی اجسام از ------------- تشکیل شده اند.(مادّه)
    ۵- جرم را تعریف کنید.مقدار مادّه ی تشکیل دھنده ی یک جسم است.
    ۶- جرم اجسام را با چه وسیله ای اندازه گیری می کنند؟ ترازو
    ٧- جرم اجسام را با چه واحدھایی بیان می کنند؟ گرم و کیلو گرم .
    ٨- جرم اجسام سبک را با مقیاس -------------- نشان می دھیم.(گرم)
    ٩- آزمایشی بنویسید که نشان دھد با تغییر شکلِ جسم،جرم آن تغییر
    نمی کند. جرم یک عدد سیب را با ترازو اندازه می گیریم.سپس آن را
    خَرد کرده ،دوباره جرم آن را با ترازو اندازه می گیریم و مشاھده می
    کنیم.جرم سیب در ھر دو مرحله یکسان است.
    ١٠ -جرم یک لیوان عسل و یک لیوان آب را به طورِ جداگانه با ترازو
    مشخّص می کنیم،اندازه ی جرم آن ھا متفاوت است.چه نتیجه ای می
    گیریم؟مایعاتی که مقدار آن ھا با ھم یکسان است،جرم ھای متفاوت
    دارند.
    درس ۵ (آب مادّه ی با ارزش)
    ١- چرخه ی آب چیست؟ گرمای خورشید ،.باعث بخارشدن آب دریاھا
    می شود.بخار آب ھنگام بالا رفتن سرد می شود و به ابر تبدیل می١- چرخه ی آب چیست؟ گرمای خورشید ،.باعث بخارشدن آب دریاھا
    می شود.بخار آب ھنگام بالا رفتن سرد می شود و به ابر تبدیل می
    شود.اگر ابرھا به اندازه ی کافی سرد شوند و ازآنھا باران یا برف می
    بارد.. قسمتی از آب باران و برف درون زمین فرو می رود و قسمتی به
    دریا بر می گردد و دوباره تبخیر می شود. به این جریان آب در طبیعت
    چرخه ی آب می گویند.
    ٢- دریاھای بسیار بزرگ چه نام دارند؟اقیانوس.
    ٣- آب ھا جای بیشتری را در روی زمین گرفته اند یا خشکی ھا؟آب ھا.
    ۴- ما و بسیاری از موجودات زنده ی دیگر به ----------- نیلز داریم. (آب)
    ۵- از آب چه استفاده ھایی می کنیم؟ برای آشامیدن ، شست و شو ،
    کشاورزی و.....
    ۶- چرا آب دریا ھا برای آشامیدن،کشاورزی و شست و شو مناسب
    نیست؟ چون شور است.
    ٧- باران و برف چگونه به وجود می آیند؟ اگر ابرھا به اندازه ی کافی
    سرد شوند از آن ھا باران یا برف می بارد.
    ٨- آب شیرین به چه صورت ھایی وجود دارند؟به صورت برف،دریاچه،
    رود و آب زیر زمینی.
    ٩- مقدار آب ھای شیرین و آب ھای شور روی کره ی زمین را با ھم
    مقایسه کنید.مقدار آب ھای شیرین خیلی کم تر از آب ھای شور است.
    ١٠ -آیا ھمیشه بخار آب در ھوا وجود دارد؟ بله
    ١١ -از ------------ ابر درست می شود.(بخار آب)
    ١٢ -ابرھا چگونه حرکت می کنند؟ توسط باد.
    ١٣ -مادّه ای را نام ببرید که در طبیعت به سه صورت دیده می شود. آب
    ،که در حالت جامد به صورت یخ و در حالت گاز به صورت بخار است.
    ١۴ -در زندگی ذوب شدن چه موادّی را مشاھده کرده اید؟ بستنی- برف
    ھا – یخ.
    درس ۶ (زندگی ما و آب)فرو می رود؟ خیر .
    ٢- چرا آب، ھمه جا در زمین فرو نمی رود؟زیرا جنس خاک در زمین ھای
    مختلف با ھم فرق می کند و مقدار آبی که در زمین فرو می رود به
    جنس خاک بستگی دارد.
    ٣- آب ھای زیرزمینی چگونه تشکیل می شوند؟مقداری از آب باران و
    برف در زمین فرو می رود.وقتی این آب به سنگ ھا یا خاک رس برسد
    در ھمانجا جمع می شود، این آب ھا را آب ھای زیرزمینی می نامند.
    ۴- در بیشتر استانھا ی ایران مردم برای مصارف خانگی یا کارھای
    کشاورزی،از آب -------------- و ------------- استفاده می کنند.
    (چشمه – قنات )
    ۵- چرا نباید بیش از اندازه از آب ھای زیر زمینی استفاده کرد؟ زیرا این
    کار باعث خشک شدن بیشترر چاه ھا و یا کم شدن آب آنھا می شود.
    ۶- رود چگونه به وجود می آید؟آبی که از باران و ذوب شدن برف ھا به
    وجود می آید،در سرازیری ھا به راه می افتد و ابتدا جوی ھای کوچک و
    سپس رودھا به وجود می آورد.
    ٧- ھمه ی رودھا از آب شدن -----------تشکیل می شود.(برف کوه ھا)
    ٨- رود بزرگ از متصل شدن -------- و ---------- به وجود می آید.(نھرھا
    – جوی ھای کوچک)
    ٩- آب لوله کشی خانه ھا چگونه تھیه و قابل آشامیدن می شود؟ آب
    رودھا را در پشت سد یا استخرھای بزرگ جمع می کنند و بعد آن را به
    تصفیه خانه می فرستند. سپس آب سالم و پاکیزه، به وسیله ی لوله
    به شھرھا و روستاھا فرستاده می شود.
    ١٠ -در تصفیه خانه چه کاری انجام می شود؟گِل و لایِ موجود در آب را
    می گیرند و به آن موادّ میکروب کش اضافه می کنند.
    درس ٧ (نور و مشاھده ی اجسام )
    ١- برای دیدن اجسام........... لازم است. (نور)
    ٢- منبع نور چیست؟ جسمی است که نور تولید می کند.
    ٣- چرا عقربه ھا و اعداد بعضی از ساعت ھا در ھنگام تاریکی شب
    قابل دیدن ھستند؟زیرا از موادّی ساخته شده اند که در تاریکی از خود
    نور تولید می کنند.
    ۴- چند منبع نور را نام ببرید. شمع- لامپ – کرم شب تاب و خورشید.
    ۵- بازتابش نور را تعریف کنید. وقتی نور خورشید یا چراغ قوه به آینه
    میتابد،از آن برمی گردد.به این پدیده بازتابش نور گفته می شود.
    ۶
    ١- آیا آب در ھمه ی خاک ھا به یک اندازه۶- چه اجسامی می شناسید که می توانند مثل آینه نور را بازتاب می
    دھند؟ سطح آب صاف و زلال ،سینی برّاق ، قاشق استیل و شیشه.
    ٧- اگر نور به سطح صاف و صیقلی برخورد کند به طور .............
    بازتابش می کند.(منظّم)
    ٨- وقتی نور به سطح ناصاف و غیر صیقلی برخورد کند،به طور
    .................بازتابش می کند.(نامنظّم)
    ٩- یک نمونه سطح صاف و صیقلی و یک نمونه سطح ناصاف و غیر
    صیقلی نام ببرید. سطح صاف و صیقلی مثل آینه و سطح ناصاف و
    غیر صیقلی مثل کاغذ آلومینیمِ چروک.
    ١٠ -ھر چیزی که بتواند نور را به طور منظّم بازتاب
    دھد،مانند...........عمل می کند.(آینه)
    ١١ -آینه ھای معمولی را چه می نامند؟ آینه ی تخت.
    ١٢ -انواع آینه ھا را نام ببرید.آینه ھای معمولی،آینه ھای فرورفته و آینه
    ھای برآمده.
    ١٣ -چند نمونه از کاربردھای آینه را نام ببرید. آینه ی دندانپزشکی ، آینه
    ھایی که در پیچ جاده ھا وجود دارند،آینه ھای جلوی خودروھا،آینه
    ھایی که در معماری و تزیین سطح دیوارھا استفاده می شوند.
    ١۴ -ما چگونه اجسام را می بینیم؟ وقتی نور از منبع نور به جسم می
    تابد و بازتاب آن وارد چشم می شود،ما می توانیم اجسام را ببینیم.
    ١۵ - شرایط لازم برای دیدن اجسام را بنویسید. ١) نور وجود داشته
    باشد. ٢)مانعی بین جسم و نور وجود نداشته باشد(نور به جسم
    برخورد کند) ٣- نور پس از برخورد به جسم ،به چشم ما برسد.
    ١۶ -زیردریایی ھا برای دیدن اجسامی که در سطح آب قرار دارند
    از...............استفاده می کنند.( زیر دریایی)
    ١٧ -چشم زیر دریایی از چه چیزھایی ساخته می شود؟ از دو آینه ی
    موازی که به طور سر و ته مقابل ھم قرار گرفته اند، ساخته می شود.
    درس ٨ (جستجو کنیم و بسازیم)
    ١- برای جلوگیری از نشتی آب در لوله ھای انتقال آب از چه ابزار و
    وسایلی می توان استفاده کرد؟چسب ،واشر، نوار تفلون و..
    ٢- روش ھای جلوگیری از نشتی آب را بنویسید. ١)بستن محل نشتی
    به کمک نوار تفلون. ٢)استفاده از چسب در محل نشتی آب. ٣)استفاده
    از واشر در محل اتصالات لوله ھای آب. ۴)بریدن شیلنگ از محل نشتی
    و اتصال دو قسمت بریده شده با استفاده از رابط پلاستیکی یا
    فلزی. ۵)استفاده از یک نی یا لوله ی سِرُم برای جلوگیری از نشتی
    بطری و بستن انتھای آن.
    ٣- از نشتی آب چه استفاده ھایی می توان کرد؟آبیاری قطره ای
    گیاھان،پر کردن ظرف آب خوری پرندگان ،ھدایت آب نشت شده به
    وسیله ی لوله ی سِرُم به ظرف دیگر و استفاده از آن در مصارف دیگر.
    ۴- ھنگام ساخت وسایلی برای جلوگیری از نشتی آب چه نکات ایمنی
    را باید رعایت کرد؟ ھنگاماستفاده از ابزار تیز مثل قیچی یا اَرّه مواظب
    سلامتی خود و دیگران اطرافیان باشیم. از تعمیر لوله ھای متّصل به
    آب گرمکَن،پکیج و انواع کولرھا خودداری کنیم.
    ({ درس ٩ (نیرو ، ھمه جا{ ١
    ١- چگونه می توانیم جسمی را به حرکت در آوریم؟ با ھُل دادن و
    کشیدن.
    ٢- نیرو به چه صورتھایی می تواند باشد؟ به صورت کشیدن- به
    صورت ھُل دادن – ھم به صورت کشیدن و ھم به صورت ھُل دادن.
    ٣- در انجام ھمه ی کارھا ........... به کار می رود.(نیرو)
    ۴- وقتی سنگ بزرگی را ھُل می دھیم و حرکت نمی کند آیا به آن
    نیرو وارد کرده ایم؟ بله- وقتی جسمی را ھُل می دھیم به آن نیرو
    وارد می کنیم.
    ۵- در بازی طناب کِشی کدام گروه برنده می شود؟ گروھی برنده می
    شود که نیروی بیشتری به طناب وارد می کند.
    ۶- نیرویی که دروازبان ھنگامِ گرفتنِ توپ به آن وارد می کند ، چه
    اثری بر توپ دارد؟ سبب توقُّفِ حرکتِ توپ می شود.
    ٧- نیرویی که ھنگامِ خمیر بازی به آن وارد می کنیم، باعثِ............آن
    می شود.(تغییر شکل)
    ٨- آیا وقتی یک پَر را فوت می کنیم به آن نیرو وارد کرده ایم؟ بله.٩- اثرھای نیرو بر اجسام را بنویسید.الف)به حرکت در آوردن اجسامِ
    ساکن. ب)متوقّف کردن اجسام در حالِ حرکت . ج) تغییر جھتِ حرکتِ
    اجسام .د) تغییر شکلِ اجسام.
    ( { درس ١٠ (نیرو ھمه جا { ٢
    ١- اگر دو آھن ربا نزدیک ھم قرار بگیرند چه اتفاقی می افتد؟ به ھم
    نیرو وارد می کند.
    ٢- اگر دو سر مثل ھم آھن ربا ھا را به ھم نزدیک کنیم ، ھم دیگر
    را......................؟(دفع می کنند)
    ٣- اگر دو سرِ مخالفِ آھن رباھا را به ھم نزدیک کنیم، ھمدیگر را
    .................(جذب می کنند)
    ۴- دو ................می توانند بدونِ تماس ،ھمدیگر را جذب یا دفع
    کنند.(آھن ربا)
    ۵- آیا دو جسم می توانند بدونِ تماس با یکدیگر به ھم نیرو وارد کنند؟
    مثال بزنید. بله – نیرویی که دو آھن ربا به یکدیگر وارد می کنند و
    نیرویی که کُره ی زمین به اجسام وارد می کند، ھر دو بدونِ تماس
    اجسام صورت می گیرند.
    ۶- نیروی کِششِ زمین چیست؟ کُره ی زمین به ھمه چیز نیرو وارد می
    کند و آنھا را به سمتِ خود می کِشَد. به این نیرو ، کِشِش زمین می
    گویند.
    ٧- نیروی کِشِشِ زمین در چه کارھایی به ما کمک می کند؟ ریختنِ آب
    در لیوان ، سرازیر شدنِ آب را از کوه ، فرو اُفتادن قطرات باران به زمین.
    ٨- نیروی کِشِشِ زمین اجسام را به سمت ...................می کشد.
    (پایین)
    ٩- آیا نیرویی کُره ی زمین بر اجسام مختلف وارد می کند، یکسان
    است؟ خیر.
    ١٠ -ھر چه جِرمِ جسم بیشتر باشد،زمینِ آن را با نیروی ...................به
    طرف خود می کشد.(بیشتری)
    ١١ -اگر یک طرف فنر را در دست بگیریم و طرف دیگر آن را به جسم
    وصل کنیم، مقدار کشیدگی فنر چه نیرویی را نشان می دھد؟نیروی
    کِشِشِ زمین.
    ١٢ -ھر چه جسم سنگین تر باشدنیروی لازم برای بلند کردن آن
    .................است.(بیشتر)
    ١٣ -به کمک چه وسیله ای می توان اجسام سنگین را جا به جا کرد؟به
    کمک اھرم.
    ١۴ -اھرم چیست؟میله یا وسیله ای که با آن و به کمک تکیه گاه جسم
    را بلند یا جا به جا می کنیم، اھرم نام دارد.
    ١۵ -چند نمونه از اھرم ھا را نام ببرید.قیچی- اَلاکُلَنگ – ترازوی دو کفه.
    درس ١١ (بکارید و ببینید)
    ١- چه چیزی گیاه را در خاک نگاه می دارد؟ ریشه.
    ٢- ریشه ی گیاھان به چند گروه تقسیم می شوند؟آن ھا را نام ببرید و
    برای ھر کدام یک مثال بزنید. دو گروه. ریشه ھای راست مانند ریشه ی
    گیاه لوبیا و ریشه ھای افشان مانند ریشه ی گندم.
    ٣- چند نمونه از ریشه ھای خوراکیرا نام ببرید.ھویج،چغندر و تربچه.
    ۴- انواع برگ ھا را نام ببرید. برگ ھای دراز و باریک ،برگ ھای سوزنی
    شکل و برگ ھای پھن.
    ۵- انواع ساقه ھا را بنویسید و برای ھر کدام یک مثال بزنید.بعضی
    ساقه ھا کلفت و چوبی اند مانند ساقه ی درختان و بعضی از ساقه ھا
    نازک اند. مانند:ساقه ی گیاه لوبیا.
    ۶- از رشد ..........گیاه به وجود می آید.(دانه ھا)
    ٧- ریشه ی گیاه ھویج از چه نوعی است؟ریشه ی راست.
    ٨- دانه ھا به چند گروه تقسیم می شوند؟آن ھا را نام ببرید و برای ھر
    کدام یک مثال بزنید. دو گروه- دانه ھای یک قسمتی مانند دانه ی ذرّت
    و دانه ھای دو قسمتی .مانند: دانه ی آفتابگردان.
    ٩- برگ گیاه ذرّت و لوبیا از چه نوعی ھستند؟ برگ گیاه ذرّت باریک و
    برگ گیاه لوبیا پھن است.
    ١٠ -گیاھان مخروط دار را تعریف کنید و مثال بزنید. بعضی از گیاھان مثل
    درخت کاج به جای میوه و گل ، قسمت ھایی به نام مخروط دارند.به
    این گیاھان مخروط دار گفته می شود.
    ١١ -برگ درخت کاج از چه نوعی است؟ از نوع برگ ھای سوزنی.
    ( { درس ١٢ (ھر کدام جای خود{ ١
    ١- جانوران معمولاً چه جاھایی زندگی می کنند؟ جایی که بتوانند
    نیازھایشان را به خوبی برطرف کنند.
    ٢- ما به کمک ............نفس می کشیم. (شُش ھایمان)
    ٣- غوّاص ھا برای تنفّس از چه وسیله ای استفاده می کنند؟ از
    کپسول ھوا.
    ۴- آیا در آبی که مصرف می کنیم ھوا وجود دارد؟ بله.
    ۵- ماھی ھا به جای شُش،............. دارد.(آبشش)
    ۶- ماھی ھا چگونه تنفّس می کنند؟ از ھواد درون آب.
    ٧- ماھی ھا در چه جاھایی می توانند زندگی کنند؟در رودخانه ھا،
    دریاھا، اقیانوس ھا و حتّی یک تُنگ کوچک آب.
    ٨- بدن اغلب ماھی ھا را ............ پوشانده است.(پولک)
    ٩- وجود پولک روی بدن ماھی چه فایده ای دارد؟از بدن ماھی
    محافظت می کند.
    ١٠ -ماھی ھا با............ در آب شنا می کنند.(باله ھایشان)
    ١١ -...............ماھی،باله ی بزرگی است که با حرکت خود جانور را به
    جلو می راند.(دُم)
    ١٢ -چرا بدن ماھی لغزنده است؟برای اینکه راحت تر حرکت کند.
    ١٣ -ایا ماھی ھا در تمام مراحل زندگی شان در آب ھستند؟بله- بچه
    ماھی ھا درون آب از تخم خارج می شوند و در آب رشد می کنند و
    بزرگ می شوند.
    ١۴ -ماھی ھا چه ویژگی ھایی دارند؟ ماھی ھا باله دارند،با آبشُش
    تنفُّس می کنند،تخم می گذارند و بدنشان از پولک پوشیده شده است.
    ١۵ -قورباغه در کجا رشد می کند؟ تخم قورباغه در آب به بچّه قورباغه
    تبدیل می شود و بچّه قورباغه در آب رشد می کند.
    ١۶ -ماھی بالی،چه نوع ماھی است و در کجا ززندگی می کند؟این نوع
    ماھی، در سواحل جنوبی کشورمان زندگی می کند،این ماھی ندگی
    می کند؟این نوع ماھی، در سواحل جنوبی کشورمان زندگی می
    کند،این ماھی می تواند با باله ھای بزرگ خود از آب بیرون بیایند و
    مدّتی در ھوا بپرد.
    ١٧ -وقتی بچّه قورباغه ھا بزرگ شدند چه تغییری می کنند؟باله ھا و
    آبشُش ھا و دُمشان از بین می رود و به جای آنھا در بدنشان شُش و
    دست و پا به وجود می آید.
    ١٨ -نمونه ھایی از دوزیستان را نام ببرید.سمندر، وزغ و قورباغه.
    ١٩ -قورباغه در کجا زندگی می کند؟ قورباغه در مراحل رشد در آب
    زندگی می کند امّا وقتی بزرگ شد و بدنش تغییر کرد(می
    کنند؟قورباغه در مراحل رشد در آب زندگی می کند امّا وقتی بزرگ شد
    و بدنش تغییر کرد(می کنند؟قورباغه در مراحل رشد در آب زندگی می
    کند امّا وقتی بزرگ شد و بدنش تغییر کرد(می کنند؟قورباغه در مراحل
    رشد در آب زندگی می کند امّا وقتی بزرگ شد و بدنش تغییر کرد(به
    جای باله،آبشُش و دُم ،شُش و دست و پا به وجود می آید.)می تواند
    روی خشکی کنار برکه ی آب زندگی کند.
    ٢٠ -دوزیستان معمولاً در چه جاھایی زندگی می کنند؟چرا؟در جاھای
    مرطوب- برای این که پوست بدنشان ھمیشه مرطوب باشد.
    ( { درس ١٣ (ھر کدام جای خود{ ٢
    جانوران مھره دار به چند گروه طبقه بندی می شوند؟ آنھا را نام
    ببرید.پنج گروه؛ ماھی ھا- دوزیستان – خزندگان – پرندگان و
    پستانداران.
    ٢- مار و مارمولک جزء کدام گروه از مھره داران ھستند و چگونه حرکت
    می کنند؟خزندگان – مار دست و پا ندارد و رود زمین می خزد امّا
    مارمولک دست و پای کوتاھی دارد و ھنگام حرکت،شکمش روی زمین
    کشیده می شود.
    ٣- پوشش بدن خزندگان چیست؟روی بدن آنھا را پولک ھای سختی
    پوشانده است.
    ۴- خزندگان و پرندگان چگونه تنفُّس می کنند؟ با شُش.
    ۵- مارھا و پرندگان چگونه تخم ھایشان را نگه می دارند؟ پرندگان
    معمولاً روی تخم ھایشان می خوابند و برخی مارھا دورِ تخم ھایشان
    حلقه می زنند.
    ۶- سخنی از رسول خدا(ص)درباره ی آزار ترساندن به حیوانات
    بنویسید.کسی که گنجشک یا پرنده ای دیگر را به نا حق بکشد،در روز
    قیامت مورد باز خواست قرار می گیرد.
    ٧- پستانداران چه ویژگی ھایی دارند؟ بدن پستانداران از مو یا پشم
    پوشیده شده است، با شُش تنفُّس می کنند، بچه می زایند و به آنھا
    شیر می دھند.
    ٨- چند نمونه از پستانداران را نام ببرید.روباه – خرگوش – خرس –
    سنجاب – شیر – گربه – گاو – گوسفند – بُز و شتر.
    ٩- بدن پرندگان و پستانداران از چه چیزی پوشیده شده است؟ بدن
    پرندگان از پَر و بدن پستانداران از مو یا پشم پوشیده شده است.
    ١٠ -چرا ماھی ھا را مھره دار می نامند؟ چون ماھی ھا در پشت خود
    تعدادی مھره دارند که پشت سرھم قرار گرفته اند و ستونچون ماھی ھا در پشت خود
    تعدادی مھره دارند که پشت سرھم قرار گرفته اند و ستون مھره را
    تشکیل داده اند.
    ١١ -خفّاش جزء کدام گروه از مھره داران است و چگونه حرکت می
    کند؟ پستانداران – به وسیله ی بالھایش پرواز می کند.
    ١٢ -وال جزء کدام گروه از مھره داران است و در کجا زندگی می کند؟
    پستانداران –در آب.
    ١٣ -لاک پشت دریایی چگونه تنفُّس می کند؟ با شُش.
    ١۴ -کدام یک از این جانوران تخم می گذارند و کدامیک بچّه می زایند؟"
    مار- خفّاش – عقاب – قورباغه و فُک "؟
    مار، عقاب و قورباغه تخم می گذارند و خفّاش و فُک بچه می زایند.
    ١۵ -کدام یک از این جانوران با شُش و کدام یک با آبشُش تنفُّس می
    کنند؟" شترمرغ – وال – بچه قورباغه – مار و ماھی"؟ شتر مرغ ، وال و
    مار با شُش تنفُّس می کنند و بچه قورباغه و ماھی با آبشُش می کنند.
    درس ١۴ (از گذشته تا آینده)
    ١- در زمانھای قدیم برای نگھداری موادِّ غذایی و جلوگیری از فاسد
    شدن آنھا از چه روش ھایی استفاده می کردند؟ بعضی از موادِّ غذایی
    را داخل نمک یا آب نمک قرار می دادند و یا آنھا را خشک می کردند،
    گوشت را در سبدھای توری در جاھای سایه آویزان می کردند تا خُنَک
    بماند و فاسد نشود.٢- برخی از روش ھای نگھداری موادِّ غذایی را بنویسید. خُنَک کردن –
    خشک کردن – پختن و استفاده از نمک.
    ٣- تفاوت خشک کردن نان و سبزیجات به روش سنّتی و صنعتی را
    بنویسید.برای خشک کردن نان و سبزی به صورت سنّتی از گرمای
    خورشید استفاده می کردند،امّا در روش صنعتی این کار با استفاده از
    دستگاه انجام می شود.
    ۴- راه ھای خُنک کردن موادِّ غذایی را از گذشته تا حال بنویسید. در
    گذشته موادِّ غذایی را در جاھای خُنک و سایه و یا کنار یخ قرار می
    دادند ،ولی امروزه از یخچال و فریزر استفاده می کنند.

    ارائه شده توسط : حسین ایزدی

    در وب سایت : جم نما

    ثبت دیدگاه برای این مطلب
    نظرات شما عزیزان
    هدی
     0 0
    اصلاً خوب نبود هیچی نداره
    پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰ -ساعت:۱۶:۱۰:۴۳
    نظرسنجی

    به نظرتان بیشتر چه محتوای در جــم نـما منتشر شود؟

    مطالب پیشنهادی مشابه
    تفاوت و شباهت مستطیل و مربع
    تفاوت و شباهت مستطیل و مربع چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ و بازدید : 110,228نفر
    خلاصه درس دفاع از میهن کتاب فارسی پنجم
    خلاصه درس دفاع از میهن کتاب فارسی پنجم شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ و بازدید : 61,077نفر
    نوعی پیمانه در بقالی ها که اجناس فله را با آن پر می کنند
    نوعی پیمانه در بقالی ها که اجناس فله را با آن پر می کنند سه شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ و بازدید : 53,284نفر
    کلماتی که با ات جمع بسته میشوند
    کلماتی که با ات جمع بسته میشوند شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ و بازدید : 44,877نفر
    چند جمله که نهاد مفعول متمم فعل داشته باشد
    چند جمله که نهاد مفعول متمم فعل داشته باشد جمعه ۹ مهر ۱۴۰۰ و بازدید : 41,150نفر
    معنی دوکس رنج بیهوده بردند و سعی بی فایده کردند یکی آنکه اندو
    معنی دوکس رنج بیهوده بردند و سعی بی فایده کردند یکی آنکه اندو یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ و بازدید : 39,398نفر
    عضو اصلی تنفس ماهی که به وسیله آن اکسیژن موجود در آب را جذب م
    عضو اصلی تنفس ماهی که به وسیله آن اکسیژن موجود در آب را جذب م چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ و بازدید : 37,558نفر
    معنی گنج حکمت راه تندرستی فارسی دهم
    معنی گنج حکمت راه تندرستی فارسی دهم دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ و بازدید : 36,132نفر
    یک متن که کلمه های خودآموزخودبینخودپسندخودجوشخودکار
    یک متن که کلمه های خودآموزخودبینخودپسندخودجوشخودکار یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ و بازدید : 33,832نفر
    بزرگترین عدد زوج طبیعی سه رقمی
    بزرگترین عدد زوج طبیعی سه رقمی پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ و بازدید : 30,843نفر
    برچسب ها
    چرا نباید بیش از حد از آب های زیرزمینی استفاده کرد
    چرا نباید بیش از اندازه از اب های زیرزمینی استفاده کرد
    چرا نباید بیش از اندازه از اب زیرزمینی استفاده کرد
    آمار جم نما
    تعداد گنجینه مطالب : 18,405 پست لایک کننده : 38,648 نفر تعداد لایک ثبت شده : 153,566 نفر مطالب محبوب بالای 10 لایک : 1,390 پست مطالب بالای هزار بازدید : 1,587 پست نظرات ثبت شده شما عزیزان : 5,829 نظر بازدید کل : 13.997M نفر

    © All Rights Reserved by:GemNamaGroup

    2019-2025