تعداد نظرات
0 دیدگاه
تعداد لایک
5 پسندیدن
تاریخ انتشار
یکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱
بازدید
145 نفر
گفت وگو_ ۱_ درباره شگفتی های آسمان از منابع مناسب مطالبی را فراهم آورید و آن را در کلاس بخوانید و درباره آن گفتگو کنید.
گردش سیاره ها به دور خورشید در منظومه شمسی وبریک مدار خواص یکی از شگفت انگیزترین مسائل مربوط به آسمان است.آیه ۲۷ سوره نازعات :(اَاَنتم اَشدُخَلقًااَمِ السمَاءُبَناهَا)((آیا بنای شما آدمیان استوار تر است یا بنای آسمان بلند که خدا آفرید؟ ))ستاره شناسان بر این باورند که دستکم صدهزار کهکشان در کیهان موجود است. در آیه ۱۲ سوره فصلت، مفهومی به نام ((هفت آسمان)) وجود دارد که به شکل هفت طبقه یکی پس از دیگری قرار دارند.
۲ _در ادبیات زیر ((خفاش)) و ((طاووس)) به عنوان نشانه به کار رفته اند؛ دربارهء مفهوم نمادین هریک از آنها تحقیق و گفتگو کنید .
نور خورشید در جهان فاش است/
آفت از ضعف چشم خفاش است /
در بیت بالا شاعر ضعیف بودن خفاش را یادآوری میکند (چون خفاش در شب پرواز می کند و در روز جایی را نمی بیند در این بیت شاعر بصیرت نداشتن برخی انسان ها متذکر میشود. خفاش نماد انسان های کوردل است.
طاووس را به نقش و نگاری که هست ، خلق تحسین کنند و او خجل از پای زشت خویش
در این بیت پای طاووس زشت و پر طاووس بسیار زیباست و مردم طاووس را به خاطر پر ها ی زیبایش تحسین می کنند.ولی در این بیت طاووس نماد افراد متواضع است که عیب خود را بزرگ تر از حُسن خود می دانند.
صفحه 22 ، گفت و گو کنید ، درس 2، فارسی، پایه هشتم
ارائه شده توسط : کاربر پایه ی هشتم
در وب سایت : جم نما
به نظرتان بیشتر چه محتوای در جــم نـما منتشر شود؟